Transformatorfundering till utebelysning

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Emil_T
Inlägg: 17
Blev medlem: 10 augusti 2006, 11:35:15
Ort: Huskvarna

Transformatorfundering till utebelysning

Inlägg av Emil_T »

Jag skall bygga utebelysning. För att slippa gräva ner kablarna så djupt, typ 50cm som tydligen krävs för 230V (rätta mig om jag har fel!), så har jag tänkt att transformera ner till 12VAC i kabeln ut till stolpen och där sätta en transformator på "andra hållet" för att kunna ge en lågenergilampa vad den vill ha. Skulle vara gott att slippa 230V i rabatten...
Någon som har byggt något sånt här eller har kunskap om vilken typ av trafo jag skall använda. Det finns ju några varianter har jag sett.

//Emil
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Borde väl inte vara annat än 2 trafon som klarar av effekten som lampan vill ha, om det sedan fungerar som det skall även praktiskt vet jag ej då ja inte testat det men jag kan inte direkt se något hinder till att det inte kan.

Har du däremot väldigt långa sladdar till den andra trafon så kan spänningsfallet över den ledningen göra att spänningen till lampan sjunker vilket gör att den lyser svagare. Är den väldigt låg så kanske den tom inte ens startar.

Om du istället lägger 230V kablar i tex ett inbyggnads rör av något slag så är det kanske inte nödvändigt att gräva ner sladdarna lika djupt? Har dock ingen aning om vad reglerna egentligen säger.
Användarvisningsbild
Variosboy
Inlägg: 834
Blev medlem: 5 september 2005, 17:10:03
Ort: kristinehamn

Inlägg av Variosboy »

du har inte funderat på att använda 12V lampor? finns väl lågenergi till det med!?

så slipper du ju upptransformeringen.. = en mindre förlustkälla..

den nackdelen som jag ser med lågvolt är ju kravet på grövre kabel om det blir lite längd..
Användarvisningsbild
Emil_T
Inlägg: 17
Blev medlem: 10 augusti 2006, 11:35:15
Ort: Huskvarna

Inlägg av Emil_T »

Kjell har ju glödlampor E27, 15W och 12V. Man får väl måttligt med ljus från en sådan. Och deras 40W lär väl kräva en trafo modell stor...
Har ej sett lågenergi 12 eller 24V nånstans. Men det är helt klart ett alternativ.
Användarvisningsbild
Emil_T
Inlägg: 17
Blev medlem: 10 augusti 2006, 11:35:15
Ort: Huskvarna

Inlägg av Emil_T »

Jag har nu testat detta. Köpte två billiga transformatorer på Kjell. En 12VAC 500mA driver en 12V 250mA ("baklänges"). Jag får ut ca 200VAC, tillräckligt för att driva en lågenergilampa på 7W. Behöver dock sätta dit en fetare transformator som driver eftersom den får mata ut 700mA enl. mätaren. Kan bli svettigt i längden...
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Varför inte konventera direkt till 1W eller 3W Luxeon star lysdioder?. eller till & med RGB-varianten av dessa, vilket skulle göra trädgåden rejält mycket effektfullare... :)
Skriv svar