Avkodning av signaler från regnmätaren Rosted DigiRain

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Fim
Inlägg: 19
Blev medlem: 15 augusti 2006, 17:41:49
Ort: Järfälla
Kontakt:

Avkodning av signaler från regnmätaren Rosted DigiRain

Inlägg av Fim »

Jag har köpt en regnmätare av märket Rosted Digirain se http://www.ukweathershop.co.uk/acatalog/rosted_sub.html
Tidigare modeller av samma märke hade en tratt som mynnade ut i en smal kanyl, och droppar bildades. Dropparna passerade två elektroder som då kände av att en droppe passerad. Glad i hågen köpte jag den senaste modellen (den tidigare försvann vid någon ombyggnad), och nu skulle jag ansluta den till PC och lagra mätdata i en databas. Men tji fick jag, nu var det nått infrarött tjofräs el. dyl. som gav ifrån sig ett pulståg. Dropparna passerar någon optokomponenter som är ansluten med tre ledare till själva presentationsenheten. En nolla, en med matningsspänning (3 V) och en där det kommer ett pulståg, frekvens ca 30 Hz, pulsbredd ca 1 mS.

Jag studerade pulståget i oscilloscop, för att se vad som hände när droppar började falla. Efter en hel del tester kom jag fram till att pulsbredden ändras mycket, mycket lite när en droppe passerar. Men en och samma droppe leder till flera förlängda pulser efter varandra, ibland 2, ibland 3, någon gång 4 pulser. Inget som man avkodar med vanlig enkel bonnig digitalteknik. Ovanpå all, så gick det inte att belasta ledningen med pulser, minsta belastning, så slutade pulsbreddsändringen. Försökte med en emitterföljare, men det blev inte bra.

Det blev att ta till en op-förstärkare, en som kunde matas med bara +5 V, fanns på Kjell o. Co. Sedan var det att ta fram ett litet Basic Stamp-kort som legat oanvänt något år. Med lämplig motkoppling av op-förstärkaren, fick jag en signalnivå som passade en av ingångarna på Basic Stamp-kortet. Att få till ett program i Basic som mätte pulsbredden var en enkel sak, det finns ett kommando som heter PULSIN.. som ger pulslängden i en variabel. Jag bestämde att det skulle vara minst två pulser som skulle var lite längre för att det ska vara en droppe som kommer, jag satte gränsen vid 1020 mikrosekunder, under det då var det en smal puls, och över det var det en bred puls. Och var det minst två breda pulser efter varandra, då hade det kommet en droppe. Det funkar fint på labb-bordet, och jag får samma resultat i PC, +/- 1 promille, som på den presentationsenhet som medföljer. Varje droppe motsvarar 0,01 mm.

Om intresse finns, så kan jag visa bilder, program o. sånt.

Någon som har liknade upplevelser med Rosted DigiRain ??
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Välkommen till forumet!

Bilder är (nästan) obligatoriska! :D

Jag fick själv tag på en regnmätare, den bygger dock på en helt annan princip än din. Min innehåller en sked dit vattnet rinner. När det kommit rätt mängd så kippar skeden. I bakändan av skeden finns en magnet, som åker förbi ett reed-element och ger en puls när skeden tippar.
Reedelementet verkar vara trasigt, har inte gjort så utförliga tester än.
När jag fått den att fungera, har jag planer på att koppla den till en 1-wirecounter som (givetvis) kopplas till 1-wirenätet ute.
Blir sedan diverse statistik över hur mycket det regnar etc.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26161
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Jag har en sån regnsensor liggande fast bara skalet. Jag har samtidig fått förklarat hur sensorn är uppbyggd och jag kan bara säga att din pulsbredd-mätning är ganska fel.

När en droppe faller förbi IR-barriärn kommer det 2 pulser:
När den övre delen av droppen blokerar kommer IR-barriärn att brytas.
När sedan mitten av droppen når IR-barriärn kommer den att fungera som förstorningsglas vilket ger en puls och när droppen är förbi återkommer ljuset.

Detta ger att varje droppe ger 2 pulser.

Det finns en patenterat teknik som jag fick beskrivit som medger att man kan få 1 puls per droppe men jag får inte beskriva den mer, jag har dock hittat på ett snarlikt sätt som ger samma funktion.

Så pulsfrekvensen har enbart med droppfrekvensen * 2 att göra, alltså är den likgiltig. Räkna antal pulser och dela med 2, sen ska det vara klart.
Användarvisningsbild
Fim
Inlägg: 19
Blev medlem: 15 augusti 2006, 17:41:49
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av Fim »

Eftersom du sticker ut hakan och skriver att jag har "ganska fel" ska jag inte vara sämmre så jag säger att du har "käpprätt åt helvete fel". Nå. ta det inte så allvarligt, jag kanske inte lyckades förklara allt så bra. I viloläget, dvs, inget regn alls, så kommer det ett pulståg, 30 Hz, med pulser på ca 1 mS breda, frekvensen påverkas inte av att det kommer regn, utan det är pulsbredden.

Antagligen har vi olika typer av regnmätare, och vi kan väl glädja oss åt att vi inte har haft så stora möjligheter denna sommar att testa dessa under "verkliga förhållanden".

/Fim
Millox
Inlägg: 559
Blev medlem: 10 december 2005, 22:10:43
Ort: Östhammar

Inlägg av Millox »

Hmm, den där verkar klart sjysst... Jag har nån billighetsvariant som har en upplösning på 0.5 mm (där dock mjukvaran verkar vara knep eftersom den ibland räkar 0.1 mm) men tycker inte att det duger. Beställde du den från Storbrittannien eller? £50 för en regnmätare är ju inte så farligt eftersom en dallas här i Sverige kostar 1500+, och har då bara upplösning på 0.1 mm
Användarvisningsbild
Fim
Inlägg: 19
Blev medlem: 15 augusti 2006, 17:41:49
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av Fim »

Jag köpte regnmätaren, barometer och fuktighetsmätare från Dammark,
http://synonym.dk/mall/shop.asp?shop_id ... t_id=92391.
Har inte hittat någon svensk repsesentant. Men http://www.safecast.se kan kanske ta in den i sitt sortiment.

/Fim
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

Bara nyfiken...

Dessa regnmätare måste väl ha en övre "mm/sek" gräns där
de inte hinner med längre ("svämmar över").

Jag menar att om man ska räkna doppar, och det kommer 30-40 mm
nästan på en gång som det har gjort på en del ställen i sommar, så tycker
jag att det måste bli problem att hinna med att räkna *droppar*, eller ? :-)

Är det specificerat någon övre gräns ?

PS:
Fim, hm... Börjar ditt efternamn möjligtsvis på "W" ?
Men jag kanske blandar ihop dig med en annan "Fim"... :-)
Användarvisningsbild
Fim
Inlägg: 19
Blev medlem: 15 augusti 2006, 17:41:49
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av Fim »

Jo, det finns nog en övre gräns, det kan kanske bli problem med fruktansvärda skyfall. Själva mätarskålen rymmer 23 mm regn och det tar 17 min att mäta upp den mängden. Dvs max mäthastighet är ca 1,35 mm/minut, motsvarande 81 mm/timme.

Enligt SMHI:Skyfall Mycket häftig nederbörd (1 mm/min eller mer)

Man kanske kan ha det som en övningsuppgift i någon skola: Om det regnar 2mm/min i ett skyfall, hur länge kan skyfallet hålla på innan regnmätren svämmar över??
Millox
Inlägg: 559
Blev medlem: 10 december 2005, 22:10:43
Ort: Östhammar

Inlägg av Millox »

Så den fungerar genom att samla upp allt vatten i en skål och se till att det enbart droppar genom sensorn? Vilket då innebär att den kan mäta max 81 mm regn /timme med en buffert på 23 mm (alltså en bit över 12 minuter vid 2 mm / minut ösregn). Har jag fattat det rätt?
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

Om skålen är tom från början :

23 / (2 - 1.35) = 35 minuter innan den "svämmar över" om det regnar 2 mm/min.

Du blander ihop tid, hastighet och volym på ett sätt som gör det lite
svårt att hänga med vad du menar...

11.5 minuter blir det om man täpper till den. D.v.s om det *inte* rann ut
1.35 mm/min samtidigt som det fylls på med 2 mm/min...
D.v.s 23 / 2 = 11.5 mm.

Hur fick du "en bit över 12 minuter vid 2 mm / minut" ?
Millox
Inlägg: 559
Blev medlem: 10 december 2005, 22:10:43
Ort: Östhammar

Inlägg av Millox »

De där 12 minutrarna var en kraftig avrundning. Får väl skylla på att det var innan lunch ;-) I övrigt har jag fått svar på frågan. Nu är de enda frågorna som kvarstår hur lång tid det tar innan jag skaffat en själv och om Fim lyckats avkoda pulståget rätt...
Skriv svar