Hur felsöka en "inverter" till LCD?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Hur felsöka en "inverter" till LCD?

Inlägg av ankan »

Backgrundsbelysningen har slutat att fungera på min bärbara (Omnibook 500) efter att jag hade skruvat upp skärmen och lött fast en spole på kortet till bakgrundsbelysningen.

Bakgrund:
Skärmen var randig och jag skruvade upp skärmen och såg att bakgrundsbelysningen glappade när jag petade på kortet. Jag tog loss det och lödde fast spolen. Jag fick dock försöka några gånger innan det gick och risken är att det kanske blev lite för varmt en närliggande krets märkt "8SKX 7603"

Skärmen är en LQ121X1LH22 där lampan behöver 1500Vrms vid start och annars 610Vrms.
Datablad för skärmen: http://datasheet.semirim.com/ds/view.cg ... H22.pdf.gz
Kortet jag pratar om heter 34JT1IV0009 och är en LCD invertet.

Hur felsöker jag detta kort? Har bara en multimeter hemma men kan annars åka till skolan där det finns oscilloskåp. Klarar oscilloskåp av dessa spänningarna till att börja med?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Grundreglen med trasiga invertrar är BYT. De är blilliga och sällan värda att laga.

Skall du ändå laga så..

Det som brukar gå sönder är drivtrissan till trafon (inga problem att mäta här då spänningen oftast är 12V ett par hundra kHz) Ibland finns säkringar på ingången (lödsäkringar) som kan gå sönder. Det är inte heller helt ovanligt att själva kretskortet har gått sönder - speciellt de som använder ytmonterade trafos brukar inte helt sällan med åren bli glapp eller avbrott i ledarbanorna.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Inlägg av ankan »

Tack bengt..
Jag har beställt en inverter nu. Datorn är inte världens snabbaste men 350:- inkl frakt fick den vara värd. Hoppas jag får bakgrundsbelysningen att lira sedan.
Men när det gäller ränderna då? Vad kan vara fel då?
Det fungerar nu men ibland när jag startar den på senare tiden så kan det vara massa ränder bara. VGA-ut fungerar dock.

Bild
http://pici.se/pictures/zklXZv.jpg (Större bild)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det ser ut som glapp i kabeln mellan moderkort och skärm.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Inlägg av ankan »

Hur kollar man något sådant?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Om man driver med fel bitljup eller fel frekvens på LVDS brukar det kunna se ut så där, men då det har fungerat tidigare så är det troligen en ledare som glappar. Testa att vicka på kontakten och okulärbeiktiga den noggrannt. Böjs kabeln varje gång man öppnar eller stänger locket så går det förr eller senare av...
J10
Inlägg: 531
Blev medlem: 6 december 2004, 15:25:30

Inlägg av J10 »

om man kommer över en skärm med pajj inverter eller röret är trasigt, hur får man reda på vilka specs som behövs om man inte hittar någon dokumentation?
eller är det så väldokumenterat att man hittar? :)

det här med att byta, kan man hitta invertrar som passar alla rör man kan tänka sig eller är det någon standard så att en bunt invertrar passar alla rör?

eller köper man både rör och inverter samtidigt och byter ut så?
funkar det med vilket ccfl eller tjohejsan som helst i en skärm? :)


ugh, blev nog lite drygt och kanske otydligt det där... men jag är trött så jag skyller på det :)
Senast redigerad av J10 13 augusti 2006, 18:28:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

I princip så funkar en inverter av valfritt märke till lika stora rör. Så en inverter till en 15" skärm fungerar till en annan 15" skärm (oftst). Att använda en för stor inverter kan gå om man kan ställa ner ljusstyrkan och på något bra sätt låsa den, för kör du en två rörs inverter till en 17" på en normal 15" så kommer det att fungera... ett kort tag innan du bränner rören.

Hittar man specen på rören och på invertern så brukar det gå lista ut om det går eller inte. Ibland kan man även sänka spänningen till invertern och på det viset reducera effekten - som vanligt går det på vissa och inte alls på vissa. Bara RTFM......

Dimmningsfunktionerna/effektregleringen kan vara på många olika sätt.
Två lägen hi/low med digital ingång
Spänningsstyrd dimmning
Resistansstyrd dimmning
Seriel data styrning
....
J10
Inlägg: 531
Blev medlem: 6 december 2004, 15:25:30

Inlägg av J10 »

aha, tufft
jag trodde att man skulle måsta leta rätt på just den invertern som var menad till just det röret man har, eller tvärt om
eller köpa båda två nya

verkar ju inte helt omöjligt att fixa då, kanske skulle ragga upp en trasig tft att prova på då :)

man får tacka för infon! :)
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Inlägg av ankan »

En inverter skaffad och nu fungerar skärmen ibland i alla fall. Man ser i allla fall vad som händer på skärämen men det blir rätt ofta alla dessa ränder och jag är tveksam till att det kan ha med glappkontakt. Inte är det på vanliga konstakten i alla fall. Möjligtvis i sladden som böjs varje gång man stänger locket och det lär väll inte gå att fixa antar jag... :-(
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Hm, titta i båda ändarna av "sladden". Sitter det kontakter eller lödningar? Är själva sladden en såndär halvgenomskinlig jätte-tunn sort av "plast"?
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Inlägg av ankan »

Titta på vilken sladd? Den som sitter mellan moderkortet och skärmen?

Här kommer ett urklipp från servicehandboken:

Bild
http://pici.se/pictures/LSqrMV.gif
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Titta på vilken sladd? Den som sitter mellan moderkortet och skärmen?"

Helt riktigt. :) Det var väl den som var glapp?

På bilden ser det ut som om det går att byta den änden som går till moderkortet. Frågan är hur andra änden sitter fast i displayen... Men jag tror att det går att byta hela den sladden (plus kontakterna.) Det borde gå med en flatkabel från t.ex en IDE-kabel.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Inlägg av ankan »

Jag vet inte ens om det är glapp i den. Det var någon här på forumet som skrev om det.

Här kommer en bild på "sladden"

http://www.pchub.com//uph/photos/item/6 ... POB510.jpg

De har den på samma ställe som jag köpte inverten som kostade en hel del i slutendan efter posten, staten, singapor osv har tagit sitt.

Hur ska jag kunna byta ut den sladden och göra en egen? Var så himla dyrt att beaställa från singapor och de delarna är dessutom beg.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Bilden var lite för otydlig för att jag ska veta säkert, men det ser ut som att du kan löda bort sladden och ersätta den med en annan, från t.ex en IDE-kabel, som jag skrev tidigare.

Det tar inte så jättemånga minuter att prova och om du har en vanlig flatkabel (IDE-kabel) så behöver du inte beställa något alls.
Skriv svar