Nytt high-tech matrum

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Nytt high-tech matrum

Inlägg av ensten »

Jag har slagit ut två väggar för att utöka vårt matrum, det är nu på cirka 22,5 m2. Jag vill göra ett riktigt snyggt "teknikcenter" med styrning av belysning, tempövervakning och ... Ja, vad föreslås? Väggen som skall vara tekniknav är 140 cm bred och 2,40 hög. Bakom väggen finns garderober (byggda på plats) så utrymme finns.
  • Ljudanläggning?
    LC display med info och styrning?
neezzen
Inlägg: 313
Blev medlem: 6 december 2005, 15:30:35
Ort: Vimmerby

Inlägg av neezzen »

infällda högtalare som spelar lugn musik (eller musik rent allmänt) tror jag stenhårt på. Kanske en mp3dator med olika låtlistor för olika tillfällen. Typ romantisk middag, barnkalas, julafton m.m. :)

EDIT: små LCD vid varje bordsplats där man från datorn kan skriva bordsplaceringsnamn :) fatta va grymt på släktmiddagen:P
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Du bör definitivt skaffa dig någon form av IR-sensorer (larmmoduler räcker), för att styra belysningen. När en person vistas i rummet dimmas belysningen upp snyggt, och släcks efter inaktivitet i en timme eller så (valbar parameter från någon touchscreen LCD).

Definitivt en välplacerad LCD-skärm som styr musik och där man kan bläddra i en receptdatabas!
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor
Inlägg: 1318
Blev medlem: 19 juli 2006, 18:50:38
Ort: Borås

Inlägg av Housepainter »

härligt med ett utvält glas saft över BordsplaceringsLCDn! :D En infälld kaffebryggare i väggen.. inte för att det är någon hitec pryl kanske.. inte vad du tänkt kanske.. :)
Användarvisningsbild
dennis
Inlägg: 141
Blev medlem: 17 oktober 2005, 18:15:49
Ort: Olika

Inlägg av dennis »

En infälld röststyrd kaffe/the/juice/vatten/öl/cola maskin i väggen nästan som en replikator :D
Kanske lite over the top, men vore smut!
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

Dennis, din klocka går fel :lol:

Hur som helst liknar denna tråd min egen med mitt kök o jag kan säga att jag fastnat för touch-screen med diverse info och styrningar i.

Antingen via en sån "Jack-PC" eller via nån kvm-switch (kallas dom väl?) där man bar ansluter skärm o mus/t-bord o sen en LAN-kontakt till en router o sen kör fjärrstyrning.

Dimma upp belysningen när man kommer in vore soft, undras hur man grejar dimfunktionen?!
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Färgväxlande belysning såklart, så du kan få den färg du känner för i rummet :)
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

Tänkte försöka få tag i en touch screen i storlek någonstans 14, 15 tum. Någon som har en att sälja eller möjligen tips på var det finns hysat billiga att köpa? Ska styra exempelvis ljuset i köket med den.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

Ja då kanske någon vänlig moderator flyttar tråden till projekt...

Finansiering är klar. I matrummet kommer en 15" bildskärm (från bengt-re) att monteras. På den skall belysningen och musikval styras. I taket kommer två fejkade bjälkar att byggas som skall inhysa infällda spotlights (ja, jag har tagit hänsyn till inbyggnadsdjup) samt i den ena bjälken högtalare. 2 stycken sådana här.

En fråga: Det blir svårt att dimensionera lådan så att den blir de 50 liter som föreslås utan snarare cirka 30 liter. Hur kommer ljudet att påverkas av det? Ta med i beräkningen att volymen sällan kommer att vara särskilt hög, snarare "myslåg".

Jag kommer med bilder efter hand som bygget framskrider.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7028
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Flytt är utförd endligt önskemål ensten.
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

ensten skrev:
En fråga: Det blir svårt att dimensionera lådan så att den blir de 50 liter som föreslås utan snarare cirka 30 liter. Hur kommer ljudet att påverkas av det? Ta med i beräkningen att volymen sällan kommer att vara särskilt hög, snarare "myslåg".
Hallåj.

Det som händer med ljudet, generelt sett, är att den djupa basen försvinner, om lådan blir mindre än rekomenderad.

Sen är det ju möjligt att man inte hör skillnaden iaf, beroende på att basvågor är breda vågor. Har man då ett mindre rum så hör man inte dessa oavsett då dom inte får plats.

Jag tycker du ska bygga dina lådor på 30L och i nån ände, om det går, bygga in ett basreflexrör, om inte så skit i basröret, det funkar iaf.
Du kan kompensera det med equlizer eftersom du ska köra "myslågt".

Ang bildskärmen, e det en touchscreen? Jag vill oxå ha en till mitt kök!

/B
Användarvisningsbild
Emil_T
Inlägg: 17
Blev medlem: 10 augusti 2006, 11:35:15
Ort: Huskvarna

Inlägg av Emil_T »

Jag har varit i samma jobbiga situation som du "ensten" och har nu gett upp. Jag kom aldrig på något fräckt att ha i köket som både är praktiskt, funktionellt och energisnålt. Visst man kan ju alltid sätta in en fet touch-panel och öppna skåpsluckor med tryckluft, styra markiser, tända utebelysning eller spela musik. Men vill man öppna en skåpslucka så är det ju faktiskt smidigare att gå till luckan och öppna direkt med näven. Markiser och utebelysning kan man automatisera helt. Musik anser jag personligen skall spelas på en riktig stereo (OBS en smaksak!). Att ha en dator igång dygnet runt är ju inte gratis det heller.
Man kan ju dock trixa lite med belysningen och dimmra hit och dit men det bästa ur energisynpunkt är ju att släcka helt när man inte är i köket. Så en liten IR-sensor med timer på som tänder lyset är ju en ganska enkel finess, -och enkla finesser är ju inte alltid så kul när man gillar att krångla till det.
Det är jobbigt att det finns så mycke fräcka prylar som inte går att applicera i ett kök...
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

JAg håller med ovan talare i det mesta, det skall gå snabbt o enkelt i köket.
Öppna luckor me tryckluft, haha, det va kul:)

Datorn man kan ha är en ITX som inte drar mer än 200:- om året i el.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Vanliga datorer drar inte heller särskillt mycket. Såg en lista hos pappa där det stod att en dator + skärm som används kostar ca 400kr om året. (Minns inte exakt.) En dator som är avstängd med "ATX-knappen" (som bara ställer nätdelen/moderkortet i standby) drar ungefär hälften. Det som däremot äter el-pengar är vattenkokare och varmluftspistol.

Vill man spara lite pengar så kan man ju byta glimtändare och lysrör (om man nu måste ha det alls.) Installera LED-belysning på platser där det oftast är tänt är en annan bra strömsparare.

ensten: Hur byggde du fusk-bjälkarna? Har funderat på att sätta sådana i taket.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Inlägg: 1541
Blev medlem: 11 november 2005, 21:36:51
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Njaaa... vet inte om jag vill hålla med dig riktigt Jimmy. Det är ju sant att en vattenkokare drar mer ström, men den äter knappast el-pengar eftersom man inte har igång den någon längre stund.
Låt säga att en vattenkokare (~1000W) är inkopplad 2*2min per dag. För de pengarna som den kostar så kan du bara ha en dator igång i 20min per dag (om effekten är 200W). Jag har för mig att man använder vattenkokare just för att de är mer effektiva än en spisplatta...
Skriv svar