Pinnacle-mjukvara orsakade stora datorproblem :-/

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Pinnacle-mjukvara orsakade stora datorproblem :-/

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag köpte Pinnacle PCTV 55e (analog tv-mottagare för datorn med MediaCenter) och startade installationen.

När den jobbat klart så skulle man starta om datorn. När Windows startade igen så kom inloggningsrutan upp. Hm? Det hade jag disablat när jag installerade WinXP. Programmet och tv-mottagaren fungerade fint, men det fanns dubbla versioner av de flesta ikoner; en för svenska och en för engelska. Så skulle det inte vara enligt manualen. Installationsprogrammet körde visserligen en uppdatering från nätet som var på engelska, så det kanske berodde på det. Photoshop klagade på saknade drivrutiner när jag försökte importera en Tv-bild.

Tänkte därför göra en ominstallation. Avinstallerade och stoppade in cd-skivan. Eeeh? I "Den här datorn" saknades nu alla cd-enheter!! I Enhetshanteraren stod det utropstecken vid dem. Suck. Installerade om cd-enheterna och gick in på forumet för att varna för programmet. ..trodde jag.

BLUESCREEN! :(

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

STOP: 0xxxxxxxA (0xBEC419A0, 0x00000002, 0x00000000, 0x804DBC95)


Jag har *aldrig* haft Bluescreen på den här datorn tidigare, och jag har ändå haft den i fyra år!

När jag väl lyckas starta datorn så skickas en rapport till Microsoft som meddelar:

Cause: Unknown device driver
Additional steps for you to take: Important: Please continue to send error reports so analysts at Microsoft can study and try to correct the problem as quickly as possible


Det står även att det är ett allvarligt fel och att de ska fortsätta undersöka vad det beror på.


Så: En stor varning till mjukvaran för Pinnacle TCTV 55e !!!
(Art.id PINPCTV55EUSB hos Datorbutiken om någon funderat köpa denna.)


Länk till hela felrapporten.
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

Välkommen till Pinnacle's suveräna mjukvaror. Jag har haft en mängd pinnacle grunkor (videoredigering) och det är ett satans sk*t. Inget pinnacle gör fungerar...

edit: stavning
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor
Inlägg: 1339
Blev medlem: 1 oktober 2005, 23:58:43
Ort: Torestorp

Inlägg av baron3d »

Jag rensade bort alla Pinarcle start filer. Sen har allt fungerat bra.
Både TV och textTV.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Funkar kanon för mig, bara fjärren som man måste tanka något program från deras sida för att den ska funka.

Tips är att när man köper en ny produkt är att gå in på tillverkarens hemsida och ladda hem senaste programvaran.

Hur lyckas du igentligen "ha sönder" allt JA? Om man bara tolkar dina trådar verkar det vara en hel del. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Zeus:
:oops:
Videokamera och dator-installation är inte så mycket, men det räcker gott och väl... :D Men vissa dagar känns det som om allt bara måste bråka. Hm, det kanske måste finnas en balans mellan saker man lyckas med och saker som ..inte lyckas.

"Tips är att när man köper en ny produkt är att gå in på tillverkarens hemsida och ladda hem senaste programvaran."

Sant ...oftast. För ibland kan den senaste versionen ha buggar och eftersom den är ny så finns inga buggfixar. Till äldre versioner finns det oftast patchar som löser problem. Tyvärr så började installationsprogrammet att tanka hem och installera den senaste versionen mitt i installationen av den gamla versionen, så jag vet inte vilken version som kördes. Troligen en blandning av alltihop... :roll:

baron3d:
Start-filer? Hm... vilka då?

rehnmaak:
Tack för välkomnandet. :D Ja, det verkar finnas gott om buggar i deras program. Sedan saknar jag en bra dokumentation i pappersform. Allt som följde med var ett *tunnt* häfte om hur man installerar: Plugga in antenn-kabeln. Anslut USB-kabeln. Stoppa in CD-skivan. Nähä..? :D


Ska försöka installera om mjukvaran nu.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Installerade bara från CD'n och nu gick det bättre. Möjligen tankar jag ner en uppdatering efteråt.

Tyvärr är det ganska mycket störningar i bilden. Jag har visserligen kopplat såhär:
Antennuttag --[10m kabel]--> Videobandare --[10m kabel]-->TVkortet.
Dessutom ligger den senare antennkabeln längs med några andra kablar. Ska prova att koppla in TV-kortet direkt till antennuttaget senare.

Men med den nuvarande kopplingen så blir det såhär:
Bild

Förstorat:
Bild
Kanten längst till vänster ser ok ut, men sedan blir det för mycket brus för att det ska vara roligt att titta.


Jag provade även med: Videobandare-->SCART-kontakt-->S-videokabel-->TVkort. Men bilden blev svartvit. Jag vet att det här är en klassiker, men jag minns inte hur man fixar det. :roll:

Om jag däremot kopplar S-videokablen från grafikkortet till videobandaren så kan jag se datorbilden i färg på TV'n.
Jag har förresten en snart 15 år gammal TV som bara har antenn-ingång, ingen scart eller SVHS där alltså.


Om jag ska säga något bra om TV-kortet så nämner jag gärna Timeshift-funktionen. Det går utmärkt att pausa i live-tv och titta vidare senare. Spola fram/tillbaka, köra repris i live-tv fungerar också utmärkt. En 2.5GHz Pentium, 512MB minne och 10GB ledigt hårddiskutrymme klarar det fint även om man t.ex använder Photoshop och är inne på forumet samtidigt. Bra! Inspelningen av program fungerar också väldigt bra.


edit: Det är skillnad på SVHS och S-video. :roll: :)
Senast redigerad av JimmyAndersson 28 juli 2006, 13:59:12, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor
Inlägg: 1339
Blev medlem: 1 oktober 2005, 23:58:43
Ort: Torestorp

Inlägg av baron3d »

Minns inte nu vilka filer det var. Tror att det ena var till för att ladda textTV-sidor och det andra var till för fjärren(som jag inte har).
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Ok. TextTV'n har jag inte fått att fungera alls. Det händer inget när man trycker på den knappen.

Testade att installera uppgraderingen manuellt efteråt och det gick bra.
Enda problemet nu är alla störningar när jag kör med antenn, och att det blir svartvit bild när jag kör med SVHS-kabeln.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7012
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Det kanse är en sån här sladd du ska ha?
http://www.svideo.com/svideoscart.html

Fin S-video kabel skulle behöva en själv.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har en liknande SCART-adapter, men den ger även S-video utan en separat kabel-adapter. Det sitter även en omkopplare så man kan välja om signalen ska in eller ut ur SCART-kontakten. Av någon anledning får jag inte färg när jag skickar ut från SCART-adaptern till TV-kortet. Skickar jag däremot bild från datorns S-videokontakt så blir det färg-tv.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7012
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Endligt sidan jag länkade till är de SCART-adaptar som säljs i Eropa av typen B/W
meddans deras (natuligvis) ger färg, jag har en Dell bärbar som bara ger svart/vitt
och fick denna länk från supporten :shock: hos dell.

http://www.svideo.com/svideoscart.html
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Orginellt att Dell tipsade om den. :D

Skumt att de i Europa är i B/W. Men det finns även de i Europa som är i färg. Ska se om det går att plocka isär min adapter och se hur de har gjort.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7012
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

I så fall kan jag ta och isär mina två stycken RCA - SCART pluggar så kan vi
jämföra foto senare?
Köpte TV-out adapter 7-pin för att få till det men nä då, på denna ligger video på
VIT kontakt istället för Gul kontakt och ger S/V bild lika så den jag köpte på Co i Östersund.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Inlägg: 1541
Blev medlem: 11 november 2005, 21:36:51
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Att det blir s/v beror väl på att den videon skickar ut compositsignal (1-trådig) men datorn tror att den tar emot svideo (2-tråd). En av trådarna är gemensam..
Så problemet är nog att videon helt enkelt inte KAN skicka ut svideo. På TV och videoprylar som har två scart så brukar den ena ge svideo och den andra composite. Samma för input...
Jag har inga direkta fakta eller länkar som styrker, jag utgår bara från erfarenheter... (satt föresten och krånglade 1h förra lördagnatten när jag skulle se video från min bärbara på min kompis TV... )
Skriv svar