Automatisk fönsteröppnare.[Bilder]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Kalf
Inlägg: 249
Blev medlem: 5 november 2005, 09:59:45

Automatisk fönsteröppnare.[Bilder]

Inlägg av Kalf »

Hej jag började med att programera PIC'ar i våras och nu efter en tids uppehåll pga. olika saker. Under den tiden kom jag på i den rådande värmen att mitt rum blit väldigt varmt. Så då kom jag på iden med att bygga en automatisk fönster öppnare.

Beskrivning
Huvudenheten skall vara en PIC 16F628A. Jag hade tänkt att öppna fönstret med hjälp utav ett RC-servo. Och för att det skall bli en automatisk förnster öppnare och inte bara en fönsteröppnare så har jag en 1-wire tempsensor ifrån dallas.

Jag hade tänkt att börja så här långt, men senare kanske jag lägger till en låsmekanism och/eller en LCD som berättar hur varmt det är osv.

Här följer ett par bilder på hur det ser ut just nu. Jag skall redan i kväll sätta mig och planera lite mera.

Bilder

Här är fönstret.
Bild
Här är servot och hur det skall öppna fönstret. Servot skall sitta där den svarta rutan är sedan.
Bild
Här är tempsensorn
Bild
PIC'en
Bild
Arbetsbordet, fläkten går för fullt. Jag skall städa :-p
Bild

Nu vill jag höra lite kommentarer om vad ni tycker om detta projektet. Jag vill gärna ha tips och råd.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26194
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Klarar en servo detta?

Om det blåser blir det ett väldigt tryck på den servo och jag är tveksam till att den pallar musten.

Annars verkar det som ett väldigt bra projekt, det är definitivt något som kan behövas!
pheer
EF Sponsor
Inlägg: 1283
Blev medlem: 16 januari 2005, 18:05:21

Inlägg av pheer »

Trevligt projekt! Projekt som löser vardagsproblem är alltid intressanta. Men är inte det servot lite klent?
Användarvisningsbild
Kalf
Inlägg: 249
Blev medlem: 5 november 2005, 09:59:45

Inlägg av Kalf »

jag har också tänkt på detta. Mitt svar på detta är jag vet inte ifall det klarar det, men jag hade inget annat hemma, men ifall ni har någon ide på vad som skulle kunna funka så får ni gärna säga till.
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor
Inlägg: 810
Blev medlem: 3 oktober 2005, 18:00:43
Ort: Karlskrona

Inlägg av Jeppsson »

Till själva öppnings- och stägnings-mekanismen så hade jag nog försökt något linkande som Peter har gjort i sin tråd för Autopilot till båt!

Men istället för en borrmaskinsmotor så hade du kanske kunnat modda ditt servo för kontinuerlig drift och på så sätt öppna och stänga fönstert! :)
Användarvisningsbild
Kalf
Inlägg: 249
Blev medlem: 5 november 2005, 09:59:45

Inlägg av Kalf »

det skulle kunna fungera, har en del sådanna saker hemma skall genast ut i garaget och testa.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5324
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Inlägg av MNorrgren »

En liten instickare angående servo. Det som är saken med dem. De har en begränsad styrka när de rör sig. Dvs när det öppnar fönstret. Men nä de väl tagit sin "position" t.ex stängt fönster eller öppet. Så är de betydligt mycket starkare.

Jag grundar denna information på min radiostyrda båt... Jag har märk detta särskillt på styrservot. Det är tungt att svänga båten i farten, men när det väl tagit sin position stannar det dät utan problem. Även på fullgas och max "rattutslag". Så om det blåser lite är det inga problem. KSulle det däremot bli storm eller orkan kan man nog överväga större servo :P

Men annars har Kyosho servo, som klarar 11 kg/ 2 cm... Jag har ett såndant till styrnionegn på min båt nämligen. Kostar 396 kr i malmö iaf.


Micke
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Kul projekt som kommer att följas! Jag tror dock inte heller servot fixar det där, blir en del vridmoment som skall till med den hävarmen men testa och se. Annars är väl en billig skruvdragare och någon form av änndlägesgivare att föreslå?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Men man kanske kan flytta hävarmen (dvs plåten med hål) ? Det krävs mer kraft att öppna fönstret ju närmare gångjärnen som hävarmen sitter.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Jo, fast då behöver man längre rörelse istället. Och förlänger man då servoarmen ytterligare för att få större rörelse, så tar det ut vartannat.

Det enda sättet att få det att fungera är nog att göra en bra utväxling och låta det ta lite längre tid att öppna/stänga. Typ skruvdragare med växellåda eller ett rundgående servo som motor till en yttre växellåda.
Användarvisningsbild
omega
Inlägg: 43
Blev medlem: 6 november 2005, 14:01:19
Ort: Äholm

Inlägg av omega »

Jag var också inne på att bygga en fönsteröppnare/stängare med motor och PIC för 1 år sen men de planerna hamnade på hyllan.
Ett alternativ som iofs kostar lite mer är att köpa färdig motor för ändamålet.
Det finns flera trevliga små 24 V motorer som är riktigt starka och som öppnar fönstret typ 15 cm. Den jag tittade på var egentligen till takfönster men passar nog lika bra till vanliga fasadfönster. WMU 100 heter den (tillverkas av Velux / Windowmaster). Sen är det bara att ha ett relä eller transistor så har du en perfekt styrning :D
Den modellen kanske inte finns kvar men det finns säkert flera motsvarande modeller som går att leka med :lol:
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

En vindrutetorkarmotor kanske?
Utväxlingen brukar vara en snäckskruv så fönstret går inte att stänga eller öppna manuellt.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Vindrutetorkarmotor kanske inte är så dum idé. Den blir ju iallafall stark.

Blir jätteskoj med ett fönster som står och öppnar och stänger hela tiden! :o
Kanske plusbreddsmodulering av öppettiden? Alltså en viss tid öppet och viss tid stängt så kommer det att upplevas som att det är halvöppet. :D

Skämt åsido, så tror jag det skulle kunna vara en bra tanke. Den bör väl gå lite långsammare dock.
Användarvisningsbild
Kalf
Inlägg: 249
Blev medlem: 5 november 2005, 09:59:45

Inlägg av Kalf »

Nu har jag en del saker att tänka på när det gäller öppnings mekansimer. Jag har lagt servot åt sidan och expriemeterar med en liknande kostruktion som Peter har gjort i sitt projekt för auotstyrning för båt.

Men torkarmotor kan nog gå lite snabbt och svårt och kontrolera riktigt, men om man ändå håller på och kollar alternativ ifrån bilar. En fönster hiss kanske, med dess mekanism. Den blir ganska stor dock.

//Kalf
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Jag gjorde en gång i tiden ett automatiskt fönsteröppningsssystem. En servo duger INTE. Hade en c:a ½meter lång skruv (från en norsk data skrivare) sen 3 st vinklar (ser ut som en vinkelhake) av 2 mm stålplåt. Vanlig 4-5 mm rundstål som stötstång emellan hakarna. Skruven satte jag under förnsterbrädan. Som motor använde jag en vindrutetorkarmotor då skruven hade en OERHÖRD stigning om c:a 4-5 cm/varv.

Allt styrdes med reläer och mikrobrytare men det falerade ibland då saker var ivägen och brytare inte bröt osv.

Minns att det var rätt nice på vintern att kunna kyla av rummet på 5 minuter. Utanför fönstret satt en 220v trumfläkt (även den från norsk data) som blåste nåt fruktansvärt.
Skriv svar