RGB-Fönster belysning

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Själva rummet lyses inte upp direkt, utan bara det som finns under lampan & själva lampglaset som är kraftigt frostat.
Där emot så trillade plexistaven veck här om dagen p.g.a slarvig limning, men det blev mycket bättre då tycker jag. Fönsterbrädan blev mer kraftigt belyst annars ingen större skillnad, så det får bli utan i fortsättningen. :)
Det enda man får göra om man kör utan stav är att matta ner lysdiodens lins lite, för annars kan man ibland se dom separata färgerna som ska blandas & bli till en annan färg.
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Okej. Får nästan köpa en från molelectric och labba lite. De var ju inte så farligt dyra där om man jämför med vad de kostar på eBay till exempel.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Kul projekt :) .

Brus kan man väl använda för att "skapa slump"?

Sen kan man ju se andra idévinklar på det här med RGB-belysning. Tänk om man jobbar med inredning eller reklam eller annat, tänk vad praktiskt att inte behöva byta lampor utan man "ställer in" VILKEN färg man vill ha på ljuset!
Hylsan
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 april 2005, 11:46:13
Ort: Hässleholm, skåne

Inlägg av Hylsan »

om det bara gäller å skapa mysbelysning av "växla-färger"-sorten så finns det ett flertal produkter på marknaden som är billiga.

däremot är jag intresserad av att kunna ställa in vilken färg lampan ska lysa med, så jag ska nog kolla lite på din ritning och se ifall man inte kan modda den lite.

/Hylsan
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Wow läckert! :bravo:

Vore coolt om man kunde ställa in så den sakta tonade mellan olika färger 8)
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Hylsan
Ritningen behöver aldrig ändras, det är mjukvaran som styr funktionerna, så det är bara att sätta sig ner & knappla lite framför datorn. :)

Fritzell
Jag tror du har missat lite i tråden :wink:
Det är ju just den sakta toningen som är poängen med detta bygget. Alltså att inte kunna se när den växlar färg men tittar man bort en stund & tittar igen så ser man att något har ändrat sig. :)
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Jaha :mrgreen:
Kan man få se det på film? :)
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Älskar färgerna och den matta typen på staven... men, film? :D
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jag har iaf beställt en RGB powerled nu. Tyvärr gjorde man tabben att först beställa och sen upptäcka att snubben är på semester :-x

Undra om jag inte har några Tiny15. Kanske skulle mecka upp en och labba lite. De har legat och skräpat i flera år. Men nu kanske man kan få lite nytta av dem. 3 I/O för LED-styrningen och 1-2 I/O för kommunikation. Frågan är om man ska köra Bluetooth, RF eller en vanlig kabel :o

Btw, såg att du hade problem med register 1-15. Det beror nog på att många instruktioner inte fungerar med de registrena. Du får undvika att använda de registrena om du måste köra vissa instruktioner. Eventuellt kan du använda dem till att lagra värden och sen flytta över till något annat register så datan måste manipuleras.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Chille
Kul!, då ser vi framemot ett ännu coolare bygge :D
Tiny 11,12 & 13 är ju också pin kompatibla & med RAM-minne, så det kanske är ett bättre alternativ

Ang dom där registerna 1-15 så har jag försökt att lägga data i dom med hjälp av MOV & LDI kommandona, men jag har inte lyckats?.
Någon som kan förklara hur man ska gå till väga för att mellanlagra där?.
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Äsch, det sket sig. Nu har man åkt runt i hela kommunen och gått igenom varenda lampaffär, inkl IKEA :lol: Hittade bara en eller två vettiga lampor, och de var bordslampor :( Snubben i ena affären rådde mig att kolla upp vad det var för tillverkare på lampen. Så fram med språket nu.. vem har tillverkat lampan? =)

Mycket möjligt att Tiny 11-13 är bättre, men Tiny 15 har jag på lager. Är ju dessutom ingen sport att koda med oändligt mycket RAM-minne... 32 register räcker gott och väl 8)

LDI fungerar nog inte på R1-R15, däremot ska du kunna:
ldi r16, 0xff
mov r5, r16

om inte jag minns helt galet nu. Brukar oftast glömma bort sånadär småsaker, så man får prova sig fram lite. :roll:

Btw, jag beställde även 10st vanlig 5mm RGB-leds och 5st reflektorer och 5st difuss-filter till reflektorerna, så nu ska det labbas lite =)

Har du lust att skicka IRLL110 footprinten till eagle? Tänkte använda mig av den. Fanns ju inte så mycket att välja på för under 15kr hos elfa.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Angående lampan, så står det ingenting på den, så det enda jag vet är att den är köpt på Karlskrona möbler för ca1-2 år sedan!.
http://www.bromollamobler.se/karlskrona/info/index.html
Maila dom en bild på lampan så kanske dom vet var dom har köppt in dom i från?!.

Oki, ska labba lite till med registerna & se om jag lyckas

Jag har tyvärr ingen footprint på IRLL110 till Eagle, eftersom jag ritade kortet i EWB-Layout.
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jaha, oj, ibland tar man för givet att alla här kör Eagle :vissla:

Hmm.. aja.. får väl nästan bli en bordslampa då. Hittade en del snygga som nog skulle gå att modda. Annars får man väl bygga något helt eget :)
Nannou
Inlägg: 123
Blev medlem: 3 april 2005, 22:01:29
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Nannou »

Var köpte du plexistaven? Elfa är som vanligt massa dyra :(

Hade hoppats på att hitta någon tjockare men det verkar vara uteslutit. Inte ens clasohlson har nåt, har för mig de haft iaf.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Skriv svar