SD-mod av router

Berätta om dina pågående projekt.
offe
Inlägg: 152
Blev medlem: 30 december 2003, 21:16:14
Ort: Stockholm

SD-mod av router

Inlägg av offe »

Är extremt nöjd med min Linksys WRT54G som jag skaffade för ett par år sedan och har kört ett antal firmwares på den. För snart ett halvår sedan dök det upp en liten notis på hackaday.com om ett mod för att utöka lagringskapaciteten i routern. Eftersom jag saknar en maskin att skicka loggar till var det här en rätt praktisk lösning och för ett par veckor sedan skred jag till verket.

SD-korthållaren inhandlades på Elfa och var inte helt trivial att montera i routern utan kretskort, så jag etsade ett enkelt kort där hållare och en stiftlist monterades.

Bild

Bild

För att kunna montera kortet inne i lådan fräste jag en enkel hållare i plexi med dremeln och limmade fast skruvar.

Bild

Bild

På höger sida i routern frästes ett avlångt hål för SD-hållaren upp så att man enkelt kan byta kort.

Bild

Hållaren i plexi limmades med smältlim (underbar uppfinning, vad skulle man göra utan den?) för att passa mot hålet i lådan.

Bild

Första testen gick inte alls bra, men efter en del googlande och mätningar med skopet konstaterades att tre lödpunkter skillde sig åt på min version av routern. Efter omlödning av dessa fungerade allt.

Bild

Och så här blev slutresultatet:

Bild

Just nu har jag ett 256mb SD-kort och lagrar loggar på och det känns redigt stort. Det finns helt klart en del utrymme kvar, även om man skulle få för sig att lägga in kismet och ta med sig sin wlan-router ut på en åktur! :)

/offe
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Ovanlig mod! :)

Snyggt och praktiskt! :tumupp:
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Skitsnyggt jobbat!

Du menar att det skulle funka att lägga in Kismet på den? :)
offe
Inlägg: 152
Blev medlem: 30 december 2003, 21:16:14
Ort: Stockholm

Inlägg av offe »

Jack: Jupp, det finns rätt mycket info om det på nätet (t.ex. här, fördelen med ett sd-kort är ju att man då får lite mer utrymme att spara sina loggar på. Framöver blir det nog ett serial-port mod också så man kan koppla in sin gps och då börjar det bli riktigt användbart... :)
limpan4all
Inlägg: 8219
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

En liten fråga bara, vad sitter det för CPU/routerchip i den?
offe
Inlägg: 152
Blev medlem: 30 december 2003, 21:16:14
Ort: Stockholm

Inlägg av offe »

limpan4all: Olika i olika versioner, men i min sitter det en Broadcom BCM4712KPB på 200Mhz.

Tyvärr har de bantat ner ram (och kanske även cpu, den är iaf bytt i version 5) vilket gör det lite krångligt om man har en nyare variant och vill modda den. Ska själv skaffa ett par till och tydligen skall den som heter WRT54GL vara mest lik den gamla varianten (L i modellbeteckningen står tydligen för Linux).

/offe
Skriv svar