Laddtrycksstyrning för turbo

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Inlägg av BEEP »

Det ska jag göra :)

Har kopplat den till comporten och skickat iväg några krumelurer till datorn.
T6.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av BEEP 1 februari 2012, 21:15:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Inlägg av BEEP »

Använder här mun mot slang metoden för att få liv i trycksensorn.
T7.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av BEEP 1 februari 2012, 21:17:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Summering

Inlägg av BEEP »

Projektet har stått stilla på grund av att jag fick problem med allergier och orsaken till det är att hyresföreningen har börjat snåla med strömmen och har därför stängt av elementen i källaren så nu har det börjat att mögla där.

Mögelsporerna har letat sig fram till min lägenhet och eftersom jag tidigare har bott i ett mögelhus i 9 år innan det uppdagades att ett element i lägenheten ovanför mig hade läckt vatten i 10-20 år så har jag nu för tiden problem med allt smått som flyger runt i luften.

Jag har tillfälligt löst problemet med möglet i källaren genom att sätta en fläkt i ventilen i min källarskrubb så nu är jag på jakt efter en ny lägenhet eller så köper jag ett bra billigt hus.


Nu slutar jag att gnälla och återgår till arbetet :)

Kommer att utöka projektet med att lägga till insprutning.

Har införskaffat mig en APC ventil ifrån en gammal SAAB 9000 Turbo och den ska jobba med en frekvens på 12 Hz(?).

Har bytt ut ATmega88 till ATmega664-20PU och MAX232 till FTDI - FT232RL (USB -> RS232).

Tack vare Jeppssons tråd om ett nytt sätt att tillverka kretskort så kan jag nu slänga experimentkorten åt h-v och etsa riktiga kretskort.

Är det någon som är intresserad så lägger jag ut Eagle filerna.



EDIT:
Skulle ha haft summeringen på första sidan men det får bli här istället.


---- Komponentlista (ändrad 2007-06-23) ----

Låda:
Kretskort:
Kontakthus hona för kabel: 2*12 poler AMP typ 4,2 mm PE - ELFA 44-205-10
Hylsor till kontakthus: AMP - ELFA 44-208-99
Vinklat stiftdon hane för kretskort: 2*12 poler - ELFA 44-208-62
Spänningsregulator: L78S05CV, TO-220 - ELFA 73-095-60
Mikroprocessor: 2st AVR ATmega664-20PU, DIL40 - LAWICEL ATMEGA644-20PU PDF
Kristall:
Trycksensor: Freescale MPX4250AP - ELFA 73-100-14
Hexfet: 8st IRFIZ34N, TO-220 - ELFA 71-166-92
Drivkrets för mosfet: 4st MC34151PG, DIL8 - FARNELL 9664459 PDF
Zenerdiod: 1N5364 5 W DO41 - ELFA 70-064-06 PDF
Optokopplare: LTV817
USB->RS232 krets: FTDI FT232RL, 28pin SSOP - LAWICEL FT232RL PDF
USB kontakt:
USB kabel:
Relä:
Bilrelä: 2st
Bilrelähållare: 2st
Säkring: - BILTEMA
Säkringshållare kabel: 2st - BILTEMA 35-647
APC ventil: SAAB 9000 Turbo - Bilskrot
APC kontakt:
Spridare: högohmiga Bosch 350-400cc
Spridarkontakter:
Trottelgivare: Duncan 9811 - ELFA 64-901-14
Trottelgivarkontakt: Duncan - ELFA 44-180-00
Temperaturgivare:
Accelerometer:
Sockel IC: 2st DIL40
Sockel IC: DIL8
Elektrolytkondensator: 1000 uF 25 V 105 C
Zenerdiod: 5.1V
Hallgivare:
Triggerhjul 60-2?
IGBT:


---- Spec ----

Gränssnitt PC: USB
Spänning: 8-16 V
Spridare: högohmiga 4-8 st, multipoint
Varvtal: max 16000 varv/min
Mappar: En för varje 1000 varv/min, 50 st staplar/mapp (64 st/2.2 bar laddtryck)
Spridare öppningstid: min, max
Max laddtryck: 1.5 bar
Atmosfärstrycksgivare: Nej


---- I/O (ändrad 2006-10-22) ----

In:
Tändning
Hallgivare
Tryck insug
Trottelgivare
Temperatur motor
Temperatur insug
Temperatur avgas?
Tempgivare intern?
Trimport för finjustering av spridaröppningstider
Växel
Hastighet fordon

Ut:
Relä bensinpump
Relä spridare
Spridare nr 1-4
Spridare nr 5-8 (stage)?
Wastegate ventil nr 1 eller APC
Wastegate ventil nr 2
Tändspole cyl 1&4
Tändspole cyl 2&3


---- Kontakt 2*12 stift ( ändrad 2006-10-22) ----

- jord
- jord
- jord
- jord
+ 12 V
Tändning
Hallgivare
Relä bensinpump
Relä spridare
Ventil nr 1 eller APC
Ventil nr 2
Spridare nr 1-4
Spridare nr 5-8 (stage)
+ 5 V
Trottelgivare
Tempgivare motor
Tempgivare insug
Tempgivare avgas
Växel
Hastighetsgivare
Tändspole cyl 1&4
Tändspole cyl 2&3
Ledig
Ledig


---- Filer (ändrad 2006-10-22) ----

Schema - Eagle Light Edition *.sch
Kretskortschema - Eagle Light Edition *.sch
Kretskortlayout - Eagle Light Edition *.brd
Mjukvara PC *.exe, *.dat


---- Länkar ----

MegaSquirt FAQ
Ford EDIS Electronic Ignition Module

---- Ordlista ----

CAS
CPS
ECT
MAP
MAT
TDC
TPS
-
Senast redigerad av BEEP 23 juni 2007, 16:36:38, redigerad totalt 17 gånger.
atlas1202
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 oktober 2006, 09:16:29

Inlägg av atlas1202 »

Hej du.

Har haft liknande ider som du, men den senaste iden är att jag skulle välja att styra laddtrycket direkt på porten vid turbon (innbyggd wastegate är att föredra för detta) och bort med trycklockan som reglerar trycket. Skulle montera ett nytt stag med ett RC-servo som skulle reglera trycket (utvexling och storlek/styrka på servo efter behov är klart). Som det vanligen görs nu blir det dubbla regulatorer en pneumatisk och en elektrisk. Skulle sedan ha ett servo till att driva gasspjället med. Denna setupp borde medföra möjlighet att skapa lite olika effektmöjligheter (bättre upp om det fanns tillgång till styrning av bränsle och tändning också). Har dock dåliga kunskaper om dessa servon och dess styrning, en av orsakerna till att jag kikar på dessa sidor, vet inte om de fixar noggrannhet och hastighet eller momentbehovet

ex1- om man kör race en mycket bättre startvarvs möjlighet än att gå mot ett (tänd eller bränslevarvstopp).
ex2- OM man har tex hoj och man får en överdrivet kraftig effektökning vid tex 5000rpm släppa en del effekt antingen genom att tillfällig minskning av gas på spjället eller på laddtrycksstyrningen "pysa" ut lite effekt och sedan reglera upp igen, och skapa en bra effekt och vrid moments kurva för att nå bra körbarhet och resultat (det sliter ju lite mindre på grejorna som ett extra pluss).

(Har en buggy med 2.2l (kolv 94 slag 78.8) turbo och sprut (Mega squirt) som det filas lite på då det passar).
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Mögel är inget kul. Vi fick mögel i spånet som vi eldade för uppvärmning. Ständigt molande skallebang + oförklarlig hosta tills vi fann problemet. Ändå var jag minst drabbad då pappa var den som fyllde pannan.

Det jag tror kan hjälpa är en sån där ozongrej (vet ju inte vad det heter(och det är INTE teslaspole ;))) som producerar lite ozon mellan två piggar. Sån kan rena luften rätt bra om den står rätt.

För övrigt kommer du upp i samma muntryck som jag 0,1 bar :D Testade på jobbets _dyra_ kalibrerade mätare hur mycket man kunde blåsa och det är väldigt lite konstigt nog, jag hade ju gissat på en bar eller så :lol:

EN fråga har du någon mätare för hur mycket du "just nu" laddar? Eller är den en vanlig analog?
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Inlägg av BEEP »

atlas1202:
Intressant, man kan ju ha kvar wastegaten och sätta dit en extra för att reglera avgasmottrycket.
Jag tror inte att man behöver släppa ut så mycket av avgaserna för att motorn ska tappa effekt.

Det kanske vore bättre att ha ett servo som släpper ut laddtrycket så att man håller uppe varven på turbon.

v-g:
På hojen har jag en vanlig analog och på bilden ovanför så är laddtrycksstyrningen kopplad till datorns comport.
atlas1202
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 oktober 2006, 09:16:29

Inlägg av atlas1202 »

Beep:

Det du skriver fungerar säkert även det.
Fungerar gör troligen om man skulle pysa bort en del av trycket mellan tryck och sug på innsugssidan om turbon (exakt samma sak som avlastningsventilena/dump gör "pyyyyystventilen", jag är av den typen som inte släpper det ut i det fria fär judets skull utan låter pusten gå till luftfiltret igen) men denna ventil skulle vara elketroniskt reglerbar på servo, detta skulle möjligen hålla upp varvet bättre än på avgas sidan, men den kanske får jobba en längre tid bara. Enda orsaken jag ser att ha vastegaten kvar är om laddtrycket rusar i för högt och man vill kunna reglera bort ett haveri, men det finns övertrycksventiler som man kan instalera för detta endamål (ps jag har ingen sådan lite risker fårman ta).

Så varför inte:
-Servo gasspjäll.
-Servo vastegate.
-Servo dump.

Vill du fortsättningsvis köra med dina ventiler för att reglera trycken, rekomenderar jag att du försöker få ventilerna så nära nära tryckklockan som möjligt då dessa ventiler brukar ha dåligt flöde, regleringen kan bli "seg" med långa och små slangar. Jag provade positionera en tryckluftcylinder på jobbet på liknande sätt och det går men man ska inte räkna med att det blir någon "hammare", denna fungerade bättre med ventilerna direkt på cylindern responsen var bättre och stabilare läge.

Får du igång något med servodrift som är programerbart vill jag prova detta på buggyn också.
Skriv svar