Högtalarbygge, bilder!

Berätta om dina pågående projekt.
Belike
Inlägg: 15
Blev medlem: 2 maj 2006, 21:38:17

Högtalarbygge, bilder!

Inlägg av Belike »

Borde plugga men byggde en helt ny minilåda...

Effektförstärkare: 2x2W TDA2822

Det blir ett skrikigt ljud någonstans vid de högre frekvenserna....alltså riktigt irriterande.
Därför undrar jag hur man gör ett dämpande notchfilter för frekvensen 14kHz-18kHz? :?: :?:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Belike 20 maj 2006, 12:45:34, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14867
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Inlägg av mrfrenzy »

vad har du använt för programvara för att räkna ut formen på lådan? :lol:
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Testat att stoppa någt dämpmaterial i lådan? Vad jag kan se så kör du lådan tom förutom elektroniken, vilket kan skapa resonanser vid vissa frekvenser. Sedan kan man ju alltid undra över element som är så små. Svårt att få en bra frekvensgång under dessa förutsättningar.

PS. Begränsa bildstorleken till 700 punkter på bredden så forumets layout spårar ur.
Belike
Inlägg: 15
Blev medlem: 2 maj 2006, 21:38:17

Inlägg av Belike »

>Tyvärr gjorde jag inga volymberäkningar. Försökte bara undvika parallella väggar och likformigheter. (Kände inte till några bra program...). Vill gärna veta om nåt ser galet ut:)

>Lådan är full med dämpmaterial, ca 5 mm tjockt (i princip det som får plats). Angående elementstorleken....jo dom är ju extremt små...frekvenser under 120 Hz existerar därför knappt. Men funderar fortfarande på det stickande ljud som uppkommer >15kHz (testad med equalizern på MP3:an).

Har funderingar på att komplettera detta bygge med en portabel bas. Vad tror ni om det. Finns det baselement för så låga effekter (så den fortfarande blir portabel map strömförsörjning)?
Denna enhet drivs med 4xAA (uppladdningsbara)

Annars kan ni ju alltid bedöma designen!?


Bilder på skönheten.
Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14867
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Inlägg av mrfrenzy »

Här har du ett bra gratisprogram för att räkna ut lådans form

http://www.mds.se/Archive/Programvaror/mdsbox2005.zip

Av logiska skäl så medföljer endast data för mds-element, men det går bra att importera egna ;)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Mycket snyggt! :tumupp:
Kul att man kan ställa den på olika sätt.

"Försökte bara undvika parallella väggar och likformigheter"

Helt rätt tänkt. Många bonuspoäng! :)

Är ganska säker på att diskanthöjningen vid 15kHz inte beror på någon resonansfrekvens. Väldigt ovanligt att det uppstår sådana vid dessa frekvenser med en sluten låda. Det kanske är så att själva högtalarelementen har en liten "puckel" vid den frekvensen. Har du datablad eller frekvensdiagram på dem?

När det gäller filter: Vill du behålla frekvenserna från t.ex 16kHz och uppåt? Såg att du skrev notch-filter, men jag tänkte bara ifall det inte finns något "intressant" i ljudet över 17kHz så är det lättare att bygga ett högpassfilter än att göra ett lagom brant notch-filter.
Senast redigerad av JimmyAndersson 20 maj 2006, 13:20:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Qbert
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 april 2006, 16:39:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Qbert »

Fin storlek på lillen.

Men hur låter den då? (om man bortser ifrån det stickande ljudet)

Edit: Väldigt stilig är den också!
Belike
Inlägg: 15
Blev medlem: 2 maj 2006, 21:38:17

Inlägg av Belike »

>Tack för programtipset. Får väl testa och se om volymen är något sådär rätt...=)
EDIT: Njae fattade inte alla inställningar, men efter att ha dragit lite i reglagen verkade som att mina mått inte riktigt stämde...jaja...nästa gång

>Här är länken till högtalarelementen:
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... k=9727.htm

Och det stämmer, en puckel finns ju precis över 15kHz (lr nåt). Info om vilken spole och konding som uträttar lite passande filtrering hade varit kanon, för det låter som om du har koll (JimmyAndersson) 8)

>För att vara ärlig så låter den helt OK :o . Hade inga jätteförväntningar på min hemmalödda förstärkare och elfas element, men jag blev positivt överraskad! Det flesta frekvenser återges över förväntan och vid hygglig ljudnivå.
Men i ärlighetens namn så uppskattar jag baaas väldigt mycket efter detta bygge. Basbygge...vem vet!?
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Inlägg av björn »

Ja, den peaken kan jag förstå om den är irriterande. Det är väldigt vanligt att det blir en sådan puckel på små element, och ett litet filter löser det.
jag hinner inte räkna ut något filter just nu, men det gör säkert någon annan :)
Belike
Inlägg: 15
Blev medlem: 2 maj 2006, 21:38:17

Inlägg av Belike »

Någon som kan ge mig en länk till en sida där filterberäkningar beskrivs på ett bra (nybörjar) sätt? :?

Är så nöjd med lådan så nu fattas bara ljudet... :D
Användarvisningsbild
Kalf
Inlägg: 249
Blev medlem: 5 november 2005, 09:59:45

Inlägg av Kalf »

Lådan är ju riktigt snygg faktiskt. Jag såg den ju för ett par dagar sedan. Men om du ville ha ett annat program för volymberäkningar så skall det finnas ett på ljudias hemsida.

http://www.ljudia.se/
Där finns mycket information om högtaler, delningsfilter osv. Om du går in under teknik.
Om inte annat så kanske du vill kolla dina stora högtalare som du bygger.

//Kalf[/url]
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Belike

Intressant problem...jag fundrar...om det inte vore bäst att fixa till ljudet genom att göra ändringar i förstärkarkopplingen..i återkopplingsslingan - alltså så att högre frekvenser förstärks mindre än lägre frekvenser..
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Kan man plocka ut 2W ur ett 9V-batteri?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

jadu... 2w @ 9v blir ju 0.22A eller 220ma...

Det borde gå att plocka ut ur ett 9v-batteri, iaf ett tag...
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Ett ganska litet tag också ;)
Skriv svar