Automatisk gräsklippare

Berätta om dina pågående projekt.
Chrille
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 september 2003, 23:54:12
Ort: Torekov
Kontakt:

Automatisk gräsklippare

Inlägg av Chrille »

Då var det dags för mig att bidra med ett projekt.
Har under ganska lång tid nu pysslat med en prototyp till en automatisk gräsklippare och nu börjar det likna något som går att visa. :)
Kan väl erkänna direkt att en del idéer är lånade ifrån Robocut så därför är den rätt så lik i stora drag med två drivande hjul och ett tredje som inte driver.
Prototypen är mer eller mindre klar för att kunna provköras jag saknar bara fästen till hjulen som jag ska fixa nästa vecka.

Roboten med en plexiglas skiva som lock för att skydda mot gräs men ändå ge möjligheten att se vad som finns i den.
Bild

Batterierna som driver alltsammans är tio NiMH D(R20) batterier på 8Ah. Det finns ingen automatisk självladdning än men det kommer efter det att klipparen fungerar som det är tänkt. Jag tror batteriet kommer räcka ganska länge eftersom alltsammans drar mindre än en ampere.

Drivmotorerna är exakt samma som i Robocut men som klippmotor har jag valt en annan motor men med ungefär samma specifikationer.
Bild

Själva styrkortet som sitter i klipparen. Det är inte så mycket på kortet än eftersom drivkortet till motorerna sitter separat än så länge.
Bild

Motorkortet är ett färdigköpt för enkelhetens skulle men detta kommer sedan att byggas in i samma kort som den övriga elektroniken.
Bild

För att motverka eventuell stöld av klipparen så finns det en startspärr där en iButton måste användas. Kanske lite onödigt men en rolig detalj. :)
Bild

"Staketet" som klipparen ska hålla sig inom är en kabel som pulsas med 41kHz med hjälp av en 555:a. Senare kommer förmodligen även laddkretsen till batterierna att sitta på samma kort, nu är kortet rätt tomt.
Bild

Med lite tur blir det en provkörning någon gång i nästa vecka. Jag har hjulen klara och har ordnat en bit rundstav i aluminium som ska bli fästen till hjulen och klippdisken. Vet inte riktigt än hur jag ska göra en bra klippdisk som också skyddar knivarna.
Bild

Jag lägger upp scheman på sändarkortet till staketet och kortet till klipparen.
Klippare
Staket


Mycket bilder blev det och jag tar mig friheten att använda formatet 800*600 trotts att bilderna helst inte ska vara mer än 700 breda så är det någon som tycker det är förfärligt jobbigt så får jag ändra... :razz:
Senast redigerad av Chrille 18 maj 2006, 23:58:27, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Snyggt. Bidra gärna med bilder och filmer "in action"... :)
mrhedin
Inlägg: 114
Blev medlem: 3 maj 2005, 19:46:24
Ort: Trollhättan/Kiruna
Kontakt:

Inlägg av mrhedin »

Intressant bygge! Skall bli kul att se uppföljning på.

Du kan kanske låna ide till klippdisken ifrån Electrolux:s AutoMower.
Där är det två skivor som ligger ovanför varandra som två tortillas kan man säga. De sitter ihop med distanser. På 3 ställen motsatt varandra sitter ett rakblad i distansen.

De slungas ut utav centrifugalkraften men slås in om den kör emot nåt som inte är gräs.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Bra gjort! Ska bli intressant att se fortsättningen.

Såg förresten en lite knasig rad:
"Drivmotorerna är exakt samma som i Robocut men som drivmotor har jag valt en annan motor"

Den senare "drivmotorn" borde väl vara klippmotorn? :)
Mille
Inlägg: 17
Blev medlem: 9 juni 2005, 19:57:26
Ort: Göteborg

Inlägg av Mille »

Kul.
Jag har själv gort en gräsklipparrobot liknande din. Var har du köpt motorerna? Själv använder jag en moddad 12v 12w fläkt som klippmotor, men den är inte riktigt bra tror jag. Har bara testat den ett par timmar.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Ett tips är att satsa på ett "lyftskydd" av något slag så att den stannar då man lyfter den. Nu kanske du inte har barn eller någon intresserad i närheten men roterande rakblad är inte så nice.

Annars är det ett roligt projekt som du gärna får bygga två st av. *tittar ut på den mossbeväxta och _OKLIPPTA_ gräsmattan utanför*
hogge
Inlägg: 280
Blev medlem: 6 januari 2005, 17:43:03
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av hogge »

kul projekt

fortsätt i samma takt ......
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Jag håller också på med ett liknande projekt. Jag tänkte använda skruvdragarmotorer som proof-of-concept och köpa lite bättre lämpade sen. Var har du fått tag i dina, och hur mycket behöver man slanta upp?
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Jag säger bara :tumupp: :)
ob1
Inlägg: 40
Blev medlem: 29 mars 2006, 21:46:45

Inlägg av ob1 »

kanske är lite dum nu, men hur uppfattar din robot att det är ett "stängsel"?

Edit: stavning.Måste man ha en dyslektiker knapp för att slippa hån?
Senast redigerad av ob1 18 maj 2006, 21:19:03, redigerad totalt 2 gånger.
maxxflow
Inlägg: 1150
Blev medlem: 17 mars 2004, 16:11:14

Inlägg av maxxflow »

Roboten är inget stängsel, så det kommer den garanterat inte att uppfatta..
Användarvisningsbild
Turbosharp
Inlägg: 142
Blev medlem: 16 mars 2006, 22:04:06

Inlägg av Turbosharp »

haha^^

vilket roligt bygge :D

hur högt gräs tror du den klarar av?
sätt en sensor som känner av gräsets höjd och anpassar höjden efter det, vore neat, ev kan den ju klippa gräset i två steg ;)

du nämde att det hela drog mindre än en ampere vilket är förvånansvärt lite =) men hur blir det när din klippmotor får motstånd, då lär den nog dricka lite mer?

keep up the good work :)
Chrille
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 september 2003, 23:54:12
Ort: Torekov
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Tack för kommentarerna.
Självklart kommer jag att uppdatera med bilder och några filmer när jag släpper ut den på bete. :)

Mille har du några bilder på din klippare?
Jag köpte drivmotorerna av Stegia och klippmotorn av Transmotec.

Tanken finns på någon typ av lyftskydd men ingen bra idé på hur det skulle fungera i verkligheten. Det lättaste kanske skulle vara en tiltsensor som känner av om roboten lutar för mycket.

Drivmotorerna gick på 585kr/se+100kr/st för encodrarna. Klippmotorn fick jag betala 600kr för med frakt.
Hur det fungerar för att känna av så inte roboten kör utanför stängslet kan du läsa lite om i den härtråden. Jag lägger upp mer information senare då jag har testat den på gräsmattan.

Jag kan tänka mig att klippmotorn drar lite mer om den ska tugga sig igenom en rejäl gräsmatta men tanken är att den bara ansar gräset eftersom den hela tiden klipper så ska inte gräset hinner bli så högt innan den kommer och klipper igen.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Inlägg: 1541
Blev medlem: 11 november 2005, 21:36:51
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Nice projekt! Ser fram emot att se resultatet!
En tanke om lyftskyddet... en tiltsensor skulle inte lösa problemet eftersom man ändå kan lyfta roboten rakt upp utan att den reagerar. En kontakt/brytare som släpar mot backen skulle vara en lösning. ...fast motorn kommer väl fortfarande att snurra ett tag trots att strömmen är bruten... eller hur trögt går den? Isåfall skulle en mekanisk broms behövas (sånna finns på "vanliga" gräsklippare).
Chrille
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 september 2003, 23:54:12
Ort: Torekov
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Klippmotorn snurrar väldigt lätt så med en skiva på som väger lite kommer den säkert att snurra ett tag efter det att den är avstängd men det finns en bromsfunktion som gör att man kan stanna motorn fort. Det kanske skulle kunna fungera med en brytare mot marken och sedan aktivera bromsen om den lyfts. Ska fundera lite på detta, tack för idén.
Skriv svar