Wifi i koax

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bobobo
Inlägg: 678
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Wifi i koax

Inlägg av bobobo »

Hur svårt är det att få wifi att fungera mellan två enheter utan att sända i luften och istället sända direkt via kabel?

Jag har en enhet (can-buss logger) som har wifi men inte trådad ethernet. Sedan har jag ett 4g-modem med accesspunkt som erbjuder logger-enheten internetåtkomst.
Bara 50cm avstånd.

Tyvärr har maskinen även en radio-styrning som går på 2.4ghz (zigbee-besläktad kommunikation)
Radio-styrningen upplever periodiska störningar och jag skulle vilja minska risken att wifiet stundtals överröstar radio-styrningen. (Jag har testat att det kan ske under vissa omständigheter)

Både logger-enheten och 4g-modemet har sma-kontakter för sina wifi-antenner.

Räcker det att dra en sma-kontakterad kabel mellan enheterna och med en sådan här emellan?
https://www.mouser.se/ProductDetail/Min ... 0712025373
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17266
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Wifi i koax

Inlägg av AndLi »

Ja det bör kunna funka, hade nog kört med mer än 5 dB dämpning dock, skulle nog satsat på i alla fall 20 dB
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11367
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Wifi i koax

Inlägg av Klas-Kenny »

Det funkar, men som AndLi är inne på så behöver du mer dämpning. Annars överstyr du mottagaren och får inte ut något vettigt.

Nu har olika radios olika maximal ineffekt, men jag hade siktat någonstans kring 60 dB eller så. Så med typiska 20 dBm ut får du -40 dBm in, borde bli bra men inte för bra.
Skriv svar