hur simulera 0-20mA signal till PLC?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Darn
Inlägg: 53
Blev medlem: 24 maj 2011, 18:26:19

hur simulera 0-20mA signal till PLC?

Inlägg av Darn »

Ställer labbaggregat på 24VDC CV, sätter multimetern i serie med kretsen med en 10K potentiometer.
24VDC/2mA = 12kohm .. men multimetern i kretsen visar 0A och labbagget detsamma. Jag vrider sakta ner poten tills labbaggregatet börjar varna för kortslutning och multimetern kickar upp till 2A. Det var ju mindre bra, hejdå potentiometer.

Gräver i lådorna efter LM317 och hittar detta kopplingsexempel nedan.. Men jag när jag provar den kan jag inte se att värdet på labbagg eller multimeter ändras inte så pass mycket att jag vill säga att det fungerar...
Bild

mäter jag fel, kopplar jag fel eller är mätinstrumentet(UT131D) som inte lämplig?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26184
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: hur simulera 0-20mA signal till PLC?

Inlägg av Icecap »

Vad du behöver är en konstantströmgenerator. LM317 kopplingen är just detta men det finns många andra sätt att lösa detta på.

Men hur har du kopplat in till PLCn?

Med ett 500R belastningsmotstånd kan det räcka med ett 680R motstånd i serie med VDD, sedan kan du bara justera VDD för önskat ström.

Men jag misstänkar att din inkoppling till PLCn inte är korrekt.
Darn
Inlägg: 53
Blev medlem: 24 maj 2011, 18:26:19

Re: hur simulera 0-20mA signal till PLC?

Inlägg av Darn »

Icecap skrev: 1 maj 2024, 06:46:34 Men jag misstänkar att din inkoppling till PLCn inte är korrekt.
bytte gamla givare till nya, så kopplingen till PLCn är korrekt men jag ville kunna simulera en 0-20mA signal. (jag konstaterade inte att givaren var trasig förrän jag bytte den, varit bättre ifall jag hade ett verktyg att simulera 0-20mA och jämföra det med värdet i PLCn)
Icecap skrev: 1 maj 2024, 06:46:34 LM317 kopplingen är just detta men det finns många andra sätt att lösa detta på.
ok, så kopplingen borde fungera, får löda ihop exemplet och prova mot PLCen när man har den tillgänglig igen. finns det någon bättre portabel lösning jag kan snickra ihop hemma som du funderar på? :?:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45398
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: hur simulera 0-20mA signal till PLC?

Inlägg av TomasL »

En processmultimeter kan generera önskad signal. Dock är de rätt kostsamma, tyvärr.
Sedan finns det naturligtvis specifika sk Loop simulatorer, vilka tenderar att vara rätt billiga
https://www.brightwinelectronics.com/pr ... -generator
https://www.amazon.se/s?k=4-20mA&crid=1 ... _sb_noss_1
Darn
Inlägg: 53
Blev medlem: 24 maj 2011, 18:26:19

Re: hur simulera 0-20mA signal till PLC?

Inlägg av Darn »

TomasL skrev: 1 maj 2024, 11:29:51 En processmultimeter kan generera önskad signal. Dock är de rätt kostsamma, tyvärr.
Sedan finns det naturligtvis specifika sk Loop simulatorer, vilka tenderar att vara rätt billiga
Hm, att simulera en 0-20mA var jobbigare än jag trodde. Alltså jag hittade dessa krets-beskrivningar och jag tror båda är loop-simulatorer då RCVR har 250ohm, vilket är densamma som den andra beskriver. Men jag tycker kretsen ser rätt billig ut att göra hemma, tre resistorer, en trimpot och en npn-transistor men det knepiga för mig är att veta ifall de kommer fungera eller ifall det är min multimeter eller jag som kopplar fel/inte kan mäta upp värdet (uni-t 131b)

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26184
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: hur simulera 0-20mA signal till PLC?

Inlägg av Icecap »

Den koppling er i mina ögon ganska fel. Det är en emitterföljare som inte reglerar strömmen.

Man kan göra en ganska enkel o välfungerande konstantströmkälla med ett par NPN och några motstånder.

Men man kan FORTFARANDE använda en reglerbar spänning som läggs över ingångsimpedansen då Ohms lag är ganska tydlig i relationen mellan ström och spänning vid ett känd motstånd.

Så du behöver ett multimeter dom kan mäta låg ström (och INTE har en trasig ingångs-säkring som det OFTA sker..), en reglerbar strömförsyning och lite kunnande.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45398
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: hur simulera 0-20mA signal till PLC?

Inlägg av TomasL »

Enklast är väl att köpa en loopsimulator på amazon för någon hundring eller två.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14889
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: hur simulera 0-20mA signal till PLC?

Inlägg av mrfrenzy »

PLCn har alltså en ingångsimpedans om 250 Ohm.

Vill man bara göra ett enkelt test så går det ju utmärkt med passiva komponenter som brukar finnas i skrotlådan.
Man behöver:
1st resistor 820 Ohm 0,5W https://se.rs-online.com/web/p/through- ... rs/1870702
1st potentiometer 5k Ohm 0,5W https://se.rs-online.com/web/p/potentiometers/7904227
1st multimeter
circuit-20240501-1927.png
circuit-20240501-1927 (1).png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45398
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: hur simulera 0-20mA signal till PLC?

Inlägg av TomasL »

Egentligen beror väl kretslösningen på huruvida PLCn har en aktiv ingång eller en passiv sådan, rätt viktigt att veta.
Darn
Inlägg: 53
Blev medlem: 24 maj 2011, 18:26:19

Re: hur simulera 0-20mA signal till PLC?

Inlägg av Darn »

TomasL skrev: 1 maj 2024, 19:31:03 Egentligen beror väl kretslösningen på huruvida PLCn har en aktiv ingång eller en passiv sådan, rätt viktigt att veta.
...När du beskriver aktiv och passiv ingång, menar du beskrivningen som för själva mätutrustningen? (dvs, aktiv har intern psu eller 4trådar varav två är reserverad till extern psu, passiv har inget avdera)
Icecap skrev: 1 maj 2024, 18:40:05 Så du behöver ett multimeter dom kan mäta låg ström (och INTE har en trasig ingångs-säkring som det OFTA sker..), en reglerbar strömförsyning och lite kunnande.
hm, tror inte säkringen löste ut men det kan ju vara bra att kolla. Jag vill tycka att multimetern är schysst.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45398
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: hur simulera 0-20mA signal till PLC?

Inlägg av TomasL »

En aktiv ingång, strömförsörjer givaren, dvs matningen sitter i PLCn, lägger ut 24V på ena tråden till givaren, andra tråden kommer från givaren och mäter strömmen.
Spänningsfallet över givaren är då i storleksordningen 3-9V.
Är det en passiv ingång, så spänningsmatas givaren separat, givaren är då aktiv och lägger ut strömmen mellan givarens två trådar.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26184
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: hur simulera 0-20mA signal till PLC?

Inlägg av Icecap »

Mitt Fluke har en säkring på låg-A ingången med en säkring som drar iväg vid minste överström.

Kostar riktiga pengar men finns som reservdel o ska bara snäppas in i hållare.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14889
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: hur simulera 0-20mA signal till PLC?

Inlägg av mrfrenzy »

Det som du kallar passiv ingång brukar i den dokumentation jag använder kallas för Source eller PNP, det vill säga att givaren skickar ström från +24V till ingången. PLC mäter hur mycket ström den "får" från givaren. Detta är absolut vanligast.
Bild

Det som du kallar aktiv ingång brukar i den dokumentation jag använder kallas för Sink eller NPN, det vill säga att PLC skickar ut ström från "ingången" och givaren förbrukar denna ström mot jord, PLC mäter strömförbrukningen.
Detta är mindre vanligt med moderna PLC. (för analoga signaler)
Bild
Mindmapper
Inlägg: 6459
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: hur simulera 0-20mA signal till PLC?

Inlägg av Mindmapper »

Nu förmodar jag att ts pratar om analoga ingångar på PLC.
Mycket av det som hittills nämnts är om Digitala ingångar.
ghu
Inlägg: 602
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: hur simulera 0-20mA signal till PLC?

Inlägg av ghu »

Mrfrenzy

Det du kallar sink och source gäller digitala utgångsmoduler eller digitala givare i dina figurer.
För digitala ingångsmoduler är det tvärtom.

https://support.industry.siemens.com/c ... &lc=en-WW
Skriv svar