Boxer drar sig ur marknätet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre
Inlägg: 26734
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av Nerre »

Har aldrig varit med om att kortet varit låst till TVn. Vi har ingen box utan TV med CI-modul.

ComHems kort verkar varit parade med boxen verkar det som när jag googlade.
Användarvisningsbild
Humulus
Inlägg: 2739
Blev medlem: 15 september 2006, 00:27:21
Ort: Linköping

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av Humulus »

Undrar om den sk Huben är samma som Tele2 kör till sina kunder och som dras med
mycket klagomål och buggar?

Det som behöver klargöras är väl vad som händer med marknätet efter Tele2/Boxers sorti.
Antar att Terracom har någon form av avtal att sända MustCarry i Marknätet som sträcker sig förbi
Boxers avhopp.
För övrigt lär väl namnet "Boxer" plockas bort rätt snart eftersom allt ändå är Tele2.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33910
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av Glenn »

Nerre skrev: 27 april 2024, 15:24:59 Har aldrig varit med om att kortet varit låst till TVn. Vi har ingen box utan TV med CI-modul.
Så var det från början iaf, många som råkade ut för det när dom skulle till sommarstugan och liknande.

Möjligen att man tog bort det när det blev vanligare att sätta kortet i själva tv'n, då var det ju svårt för dom att säga att man skulle ta med sej boxen.
Användarvisningsbild
Humulus
Inlägg: 2739
Blev medlem: 15 september 2006, 00:27:21
Ort: Linköping

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av Humulus »

Det kort jag har haft till nyligen har iaf gått bra att flytta mellan tex box och tv.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14209
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av swesysmgr »

Nerre skrev: 27 april 2024, 09:57:31
AndLi skrev: 27 april 2024, 04:17:52
Nerre skrev: 26 april 2024, 21:17:30 Det trista blir väl alla som har TV i sommarstugan och inte har vettigt bredband där. Med DVB-T har man kunnat ta med programkortet hemifrån och titta på TV via antenn.
Grundutbudet borde väl fortsätta levereras via marknätet? Svt1, svt2, tv4 och kunskapskanalen och barnkanalen? Det är väl det man kan se utan abonnemang idag...
Ja? Min kommentar handlade att om man har Boxer-abonnemang hemma kan man idag ta med det till sommarstugan och ha tillgång till samma kanaler där, utan att behöva ha bredband i sommarstugan.

På mina föräldrars sommarställe har vi tre TV-apparater, om både vi och mina föräldrar är där har vi två programkort och kan kolla på en massa kanaler på två TV i taget, utan nån extra kostnad.

Om man måste kolla på TV vid bredband blir det rejält mycket dyrare (och då kan man lika gärna köra med Tele2 play-appen och Chromecast istället för att använda Boxers egen box).
Säkert en bra lösning för 15 år sedan. Idag när fiber blir allt vanligare även i sommarstugor och du kan köpa Tele2 obegränsat mobilt bredband för 549:-/mån och titta på vad som helst du kan tänka dig att betala för utan att vara begränsad av Boxers kanalutbud eller att behöva sitta vid deras fysiska box är det mer tveksamt.

Från 399 000 Boxerkunder 2018 till 229 000 idag och minskande, 1,48 miljarder i omsättning för kundsegmentet 2018 till 952 miljoner 2023.

DTT (Digital Terrestrial Television) kallas "legacy" i senaste rapporten, den fasta kostnaden för Teracoms distribution blir alldeles för hög per Boxerkund, ingen kommer att vilja ha det kvar om priset dubblas.
Tele2 2019b.jpg
Tele2 2023.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26734
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av Nerre »

Som jag skrev tidigare, att t.ex. skaffa Tele2 obegränsat kostar mycket mer än att ha ett billigare. Min mobil tankar jag för 99 spänn i månaden, då får jag 2 GB men det gör jag inte av med på en normalmånad och om jag tankar innan tankningen går ut sparas saldot till nästa månad så inför semestern har jag 50-70 GB som räcker gott och väl under de veckorna).

Att gå från 1200 spänn om året till 6500 om året är en rätt stor ökning.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17221
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av AndLi »

Är du i sommarstugan varje månad?

Om du har 2 Gig i månaden, hur fasiken får du ihop 70 gig till semestern då? Har du bara semester var 4 år?

Det går väl att köpa extra surf de gånger man är i stugan och tvunget vill streama något?
ghu
Inlägg: 600
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av ghu »

swesysmgr skrev: 27 april 2024, 23:16:55 Från 399 000 Boxerkunder 2018 till 229 000 idag och minskande, 1,48 miljarder i omsättning för kundsegmentet 2018 till 952 miljoner 2023.

DTT (Digital Terrestrial Television) kallas "legacy" i senaste rapporten, den fasta kostnaden för Teracoms distribution blir alldeles för hög per Boxerkund, ingen kommer att vilja ha det kvar om priset dubblas.
Om de kommersiella kanalerna försvinner från marknätet kommer Teracoms fasta kostnader att hamna helt på SVT. Om detta sker blir det intressant om staten lägger merkostnaden på public servic avgiften i deklarationen eller om man smyger in kostnaden i statsbudgeten som en direkt subvention till Teracom.

Att banta public service verkar politikerna inte vara intresserade av.

Det verkar som att sändningstillstånden för både Boxers kanaler och för SVT går ut 2025-12-31.
2025 blir ett spännande år.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14209
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av swesysmgr »

Nerre skrev: 28 april 2024, 08:18:30 Som jag skrev tidigare, att t.ex. skaffa Tele2 obegränsat kostar mycket mer än att ha ett billigare. Min mobil tankar jag för 99 spänn i månaden, då får jag 2 GB men det gör jag inte av med på en normalmånad och om jag tankar innan tankningen går ut sparas saldot till nästa månad så inför semestern har jag 50-70 GB som räcker gott och väl under de veckorna).

Att gå från 1200 spänn om året till 6500 om året är en rätt stor ökning.
Visst men samtidigt slipper du betala Boxer 329:-/månad, 3948:-/år. För en premiumkund som lägger 699:-/mån på sport från Viaplay blir skillnaden inte lika stor och det går att titta på plattan/laptoppen var du än är.

Dyrare innehåll kostar idag oftast mer än anslutningen, utbyggnaden av fiber och 4G och nya streaming-konkurrenter som Netflix har gjort både Boxer och Kabel-TV allt mer onödiga. När Boxer stod på topp med 600 000+ användare 2009 hade väl Netflix inte ens startat streaming i Sverige?
Nerre
Inlägg: 26734
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av Nerre »

AndLi skrev: 28 april 2024, 09:28:01 Om du har 2 Gig i månaden, hur fasiken får du ihop 70 gig till semestern då? Har du bara semester var 4 år?
Nu när du säger det är det en bra fråga, jag kanske tankade mer än 2 GB i månadens till jag insåg att jag hade över 80 GB sparat.
Det går väl att köpa extra surf de gånger man är i stugan och tvunget vill streama något?
Jag har inte sagt att det inte går, jag har sagt att det kostat en massa extra pengar.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14209
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av swesysmgr »

ghu skrev: 28 april 2024, 09:56:21
swesysmgr skrev: 27 april 2024, 23:16:55 Från 399 000 Boxerkunder 2018 till 229 000 idag och minskande, 1,48 miljarder i omsättning för kundsegmentet 2018 till 952 miljoner 2023.

DTT (Digital Terrestrial Television) kallas "legacy" i senaste rapporten, den fasta kostnaden för Teracoms distribution blir alldeles för hög per Boxerkund, ingen kommer att vilja ha det kvar om priset dubblas.
Om de kommersiella kanalerna försvinner från marknätet kommer Teracoms fasta kostnader att hamna helt på SVT. Om detta sker blir det intressant om staten lägger merkostnaden på public servic avgiften i deklarationen eller om man smyger in kostnaden i statsbudgeten som en direkt subvention till Teracom.

Att banta public service verkar politikerna inte vara intresserade av.

Det verkar som att sändningstillstånden för både Boxers kanaler och för SVT går ut 2025-12-31.
2025 blir ett spännande år.
Kostnaden för distribution via Teracom bode gå att skära ner om de enbart behöver distribuera de fria kanalerna och gör något annat vettigt av de oanvända muxarnas lediga frekvenser. Håller helt med om att dagens public service kan skäras ned för att finansiera detta, ersätt P3 med en dator som spelar blandad musik t.ex.
Nerre
Inlägg: 26734
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av Nerre »

swesysmgr skrev: 28 april 2024, 12:33:07 Visst men samtidigt slipper du betala Boxer 329:-/månad, 3948:-/år.
Varför slipper jag det? Det är ju att streama kanalerna Boxer sänder som vi pratar om? Det går väl inte att streama dem gratis bara för jag har obegränsat bredband?
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14209
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av swesysmgr »

Så är det för dig i budgetsegmentet, någon som betalar för ett premium film- eller sportpaket hos Telia eller Viasat har redan de kanalerna och nyttan med att få dem även via Boxer är noll. Därför har dessa kunder övergett Boxer.
Nerre
Inlägg: 26734
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av Nerre »

Ja men de tittar väl inte via marknätet på alla de kanalerna?

Jag trodde vi diskuterade de som idag tittar på TV via marknätet, med Boxer som leverantör.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17221
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av AndLi »

Nerre skrev: 28 april 2024, 12:56:50
AndLi skrev: 28 april 2024, 09:28:01 Om du har 2 Gig i månaden, hur fasiken får du ihop 70 gig till semestern då? Har du bara semester var 4 år?
Nu när du säger det är det en bra fråga, jag kanske tankade mer än 2 GB i månadens till jag insåg att jag hade över 80 GB sparat.
Det går väl att köpa extra surf de gånger man är i stugan och tvunget vill streama något?
Jag har inte sagt att det inte går, jag har sagt att det kostat en massa extra pengar.
Men ditt titta så mycket dyrare pris baserade sig på att man köpte dyrsurfen varje månad. Verkar onödigt om.man bara är i stugan 2 ggr om året tex...
Skriv svar