El cykel bosch active line plus error 504

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ktm_micke
Inlägg: 121
Blev medlem: 24 juni 2009, 09:34:27
Ort: Halmstad

El cykel bosch active line plus error 504

Inlägg av ktm_micke »

Jag byggde en puls antals halverare för att öka hastigheten elmotorn hjälper till jag vet att det inte är lagligt att en elcyklar får ha assistans över 25km/h men om jag modifierar är det väl inte Bosch som aggera domstol eller tänker jag fel.
Efter att använt cykeln ett tag fick jag upp error 504 i displayen och ingen assistans ges vid cykling detta går ej att återställa trots att jag tagit bort modifieringen.
Efter lite gogglande hittade jag att Bosch:s ingenjörer byggt in en spärr mot ”trimning”
Så här står det på Bosch hemsidan

Manipulering av hastighetssignalen har identifierats.

Lösningssteg

Kontrollera och ställ eventuellt in ekermagnetens position. Kontrollera med avseende på manipulation (tuning). Drivningens stöd minskas.

Nu måste man tydligen lämna in cykeln till en auktoriserad verkstad o få den upplåst. Känns lite som utpressning.
Användarvisningsbild
petertub
Inlägg: 399
Blev medlem: 21 september 2022, 15:59:11
Kontakt:

Re: El cykel bosch active line plus error 504

Inlägg av petertub »

Hela meningen med att cykla är att få motion. Vill man åka snabbare utan ansträngning rekommenderas en moped eller liknande.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32820
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: El cykel bosch active line plus error 504

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nu måste man tydligen lämna in cykeln till en auktoriserad verkstad o få den upplåst. Känns lite som utpressning.
Du har brutit mot reglerna och måste ta konsekvenserna - det är inte utpressning. Man ska fasen inte in och jiddra för att kunna bryta gällande lagar.
Tycker upplåsningen kunde ligga på polis och åklagare istället.

Ginza sålde påhängsmotorer till cyklar för dem som ville köra ihjäl sig själva och andra. Sådana motorer har ingen blockering.
ktm_micke
Inlägg: 121
Blev medlem: 24 juni 2009, 09:34:27
Ort: Halmstad

Re: El cykel bosch active line plus error 504

Inlägg av ktm_micke »

Visste att det skulle bli lite jidder.
Jo att cykla med elcykel ger faktiskt också motion beror helt och hållet på hur mycket assistans man lägger på.
Tanken med elcykel för min del är att ersätta bilkörning till jobbet. Inte att få motion det får jag på annat sätt.

Att jag brutit mot reglerna tar jag men det är inte Bosch som ska utdöma straffet.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32820
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: El cykel bosch active line plus error 504

Inlägg av HUGGBÄVERN »

DEt är inget straff, du har meckat sönder en grej i deras cykel och bara de har kompetens att återställa.

I manualen står det:
"Do not open any of the components. Service
should only be carried out at an authorized
Bosch eBike dealer. Failure to follow above warn-
ing can cause death or serious injury. Refer to your
bicycle manual or component manual for all non-
Bosch drive system components."

Det är just denna passus du brutit mot, så ta konsekvenserna. Se det så här, du har ju inte begått massmord precis. :wink:
ktm_micke
Inlägg: 121
Blev medlem: 24 juni 2009, 09:34:27
Ort: Halmstad

Re: El cykel bosch active line plus error 504

Inlägg av ktm_micke »

Men vänta nu! Det är inte deras cykel det är min jag bryr mig inte om garantin försvinner för att ja öppnat den.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32820
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: El cykel bosch active line plus error 504

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Min poäng var att om du trixar men en köpt pryl på ett icke avsett sätt, så att prylen slutar funka, ligger ju hela ansvaret på dig. Säljaren kan ju bara lämna garantier (att prylen funkar) om den används och sköts på ett korrekt sätt.
Säljaren är den ende som kan återställa, så kontakta denne och ha denne att fixa din cykel. Att cykeln är din betyder inte att du kan kräva att få göra vad du vill utan konsekvenser. Glöm inte att det handlar om säkerhetsaspekter; du kan ha ihjäl dig själv och andra om du dribblar med fel saker (vilket du nu gjort).

Vill du ta dig till jobbet utan att anstränga dig, köp en en sådan där elsparkcykel eller fatbike eller vad ni skiten kallas.
Bo.Siltberg
Inlägg: 364
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: El cykel bosch active line plus error 504

Inlägg av Bo.Siltberg »

Man behöver äga en elcykel för att förstå varför det är rimligt att folk vill "trimma" dem.
Nä Bosch ska inte agera polis, men tydligen gör de det vilket är en bra varning för att välja Bosch.
Blev du helt utan motorhjälp nu eller finns det lite kvar, typ för att "halta hem"?
Jag har läst på andra forum att man ska kunna lossa på denna spärr genom att cykla typ en timme.
Vissa har riggat skruvdragaren mot trampnavet :)
SueCia
Inlägg: 169
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: El cykel bosch active line plus error 504

Inlägg av SueCia »

Fan vilken trist attityd så många har i den här tråden.

”Du har meckat sönder en pryl och bara bosch har kompetens att återställa det” och liknande inlägg som insinuerar att det är rimligt att tillverkare låser dina grejer för att du mekat med dom.

Trodde faktiskt att 100% på ett forum för elektronik skulle vara för ”right to repair” men hör har vi alltså folk som t.o.m tycker det är rimligt att saker slutar fungera så fort de känner att du mekat med dem…
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26162
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: El cykel bosch active line plus error 504

Inlägg av Icecap »

Jag fattar fint att man vill ha lite mer knuff i cyklen.

Men Bosch har en typgodkännanden som de "ska" hålla och om det blir fel i deras grejer kan de få ansvar...

Alltså har de inbyggt någon säkerhet som håller koll på att deras utrustning inte spårar ur.

Jag är överens i att man ska ha rätt att meka o rota med egna grejer - men då får man ju "roota" cykeln o starta där.
ktm_micke
Inlägg: 121
Blev medlem: 24 juni 2009, 09:34:27
Ort: Halmstad

Re: El cykel bosch active line plus error 504

Inlägg av ktm_micke »

Huggbävern. Skrev jag att jag inte ville ha motion?
Jo att cykla med elcykel ger faktiskt också motion beror helt och hållet på hur mycket assistans man lägger på.
Om jag tolkar ditt resonemang om vad som står i manualer så hade det varit helt OK av Apple att låsa din IPOD då du öppnat den trots att det står att man inte skall göra det.
Och sedan måste du lämna in den och få den upplåst för en summa pengar.
Varför öppnade du Apples IPOD det står ju i manualen att DU inte ska göra det.
Important Safety InformationProper handling Do not bend, drop, crush, puncture, incinerate, or open iPod classic. Water and wet locations Do not use iPod classic in rain, or near washbasins or other wet locations. Take care not to spill any food or liquid into iPod classic. In case iPod classic gets wet, unplug all cables, turn iPod classic off, and slide the Hold switch to HOLD before cleaning, and allow it to dry thoroughly before turning it on again.iPod classic repairs Never attempt to repair iPod classic yourself. If iPod classic has been submerged in water, punctured, or subjected to a severe fall, do not use it until you take it to an Apple Authorized Service Provider. iPod classic does not contain any user-serviceable parts. For service information, choose iPod Help from the Help menu in iTunes or go to www.apple.com/support/ipod. The rechargeable battery in iPod classic should be replaced only by an Apple Authorized Service Provider. For more information about battery replacement service, go to www.apple.com/support/ipod/service/battery

Bo.
Precist man måste nog ha en elcykel för att förstå att den ger assistans till en lite för låg hastighet jag kör sällan fortare än 30km/h men upp till det är det gott med lite hjälp i backar och vid motvind.
Den ger lite assistans precist i startögonblicket sedan försvinner det helt.
Testade trixet med att köra med skruvdragare men den stänger av sig efter en liten stund känner förmodligen att momentet är för lågt.
Läste att det var någon som gav sig ut och cyklade i 90 min efter det funkade den igen.

Jag ska prata med en kompis som jobbar i en cykelverkstad om han kan fixa det.

Sen ska jag leta upp Lilla Paris och försöka köra ner bakåtsträvare med silverkedjor på sina Pradaxa-medaljonger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32820
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: El cykel bosch active line plus error 504

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag anmäler inlägget för ditt hot!
Sen ska jag leta upp Lilla Paris och försöka köra ner bakåtsträvare med silverkedjor på sina Pradaxa-medaljonger
Nu pratar vi inte bara om trist attityd.
ktm_micke
Inlägg: 121
Blev medlem: 24 juni 2009, 09:34:27
Ort: Halmstad

Re: El cykel bosch active line plus error 504

Inlägg av ktm_micke »

@HUGGBÄVERN
Du tyckte tydligen detta var OK
En klok man menade på att en sådan medaljong ska man ha på sig när man är ute på stan där dårar med söndermoddade elcyklar försöker köra på en.
Användarvisningsbild
petertub
Inlägg: 399
Blev medlem: 21 september 2022, 15:59:11
Kontakt:

Re: El cykel bosch active line plus error 504

Inlägg av petertub »

Att modifiera en eltillsats till cykel för att uppnå höre fart UTAN att skaffa motsvarande trafikförsäkring visar
på ett dåligt omdöme.

Vill man färdas i hög fart på 2 hjul tycker jag att det är rimligt att man har en lämplig försökring, vidare
bör fordonet vara utrustat med bromsar belysning etc för att motsvara gällande krav på fordon.
ToPNoTCH
Inlägg: 4892
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: El cykel bosch active line plus error 504

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag är på din sida KTM_micke.

petertubs definition till varför man cyklar kanske gäller honom men, men det finns väl andra anledningar att cykla än motion
Hela meningen med att cykla är att få motion.
Huggis hade gått helt jävla mental om Apple brickat han Ipod när han micklar med den i sin tråd.
Du har brutit mot reglerna och måste ta konsekvenserna - det är inte utpressning.
Om ingen kan hjälp honom med problemet kan ni väl åtminstone vara så hövliga att ni håller käft.
Han förklarade sin ståndpunkt i första posten.
Låst