Tips på fixtur och probehållare?

Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2645
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Tips på fixtur och probehållare?

Inlägg av hawkan »

Söker tips på grejor för att hålla fast ett kretskort och en mätprob för ett ytmonterat kretskort.
Proben ska mäta på en pinna på en ytmonterad krets med 0.5 mm delning.
Tankarna är åt någon fixtur och pogopinnar men har inte hittat något bra speciellt för pinnarna.
Alla dessa flexibla armar tror jag inte på, detta behöver vara stabilt med skruvar eller så för att hålla i läge.
Men det är vad jag tror. Någon som har ideer på detta? Hobby-klass får det vara.

Bifogar bild på pogo pinne, åt det mindre hållet tänker jag. Finns det bättre grejor än detta så fram med det
s-l1600.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O
Inlägg: 5720
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Tips på fixtur och probehållare?

Inlägg av H.O »

Är det för flexibel test/debug setup eller nån form av test/programmeringsfixtur?
Om det är för EN specifik mätning är det kanske bättre/enklare att löda dit en stump virtråd eller liknande och kroka dit proben.

Anyway,
Jag har de flexibla prob-hållarna från Sensepeek och de är förvånansvärt bra faktiskt.
De är välbalanserade och tyngden i själva proben är vad som håller den på plats. Det viktiga är att själva prob-spetsen är vass så att den "hugger i" där man placerar den och inte glider av.

Ett litet stativ för indikatorklocka kan vara ett alternativ men känns kanske ändå lite klumpigt.

Professionella prob-manipulatorer med justering är ju sinnessjukt dyra.
Kulla
Inlägg: 1271
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Tips på fixtur och probehållare?

Inlägg av Kulla »

Kanske det här är det du letar efter https://sensepeek.com/

Svenskt produkt med
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2645
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Tips på fixtur och probehållare?

Inlägg av hawkan »

Det är en engångsmätning, men det kommer säkert fler tillfällen.

Det där ser ju jättebra ut, alldeles förträffligt.
Skriv svar