Wobbulator, nått jag aldrig hört förut.

Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45477
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Wobbulator, nått jag aldrig hört förut.

Inlägg av TomasL »

Tydligen är en Wobbulator en sorts svepgenerator, har aldrig hört det ordet förut.
Så här kan en gammal Wobbulator se ut:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5786
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Wobbulator, nått jag aldrig hört förut.

Inlägg av hcb »

Ordet har jag heller aldrig hört.
Inom elektronmikroskopi förekommer begreppet "wobbler" eller motsvarande som svjv (de instrument jag jobbar med har det inte) rör fokus in-och-ut runt en punkt så att man lättare kan justera ffa astigmatismen.
Bjaellerud
Inlägg: 1453
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Wobbulator, nått jag aldrig hört förut.

Inlägg av Bjaellerud »

Instrumentet var vanlig i tidiga TV verkstäder. 60 talet.... (förra århundradet.)
Avsikten var att kunna trimma MF:en i TV:en till rätt bandbredd och kurva.
Ofta en tillsats till ett oscilloskop.
Numera finns inget man kan använda det till....

Roysan
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5786
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Wobbulator, nått jag aldrig hört förut.

Inlägg av hcb »

Det låter mycket likt funktionen i SEMen.
Wihelm
Inlägg: 607
Blev medlem: 18 juni 2019, 17:30:19
Ort: Nybro

Re: Wobbulator, nått jag aldrig hört förut.

Inlägg av Wihelm »

Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1880
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Wobbulator, nått jag aldrig hört förut.

Inlägg av carpelux »

Ett användningsområde är till att justera in filtren för mellanfrekvensen i en radio. Ger möjligheten att se en kurva för filtret i ett oscilloskop.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16853
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Wobbulator, nått jag aldrig hört förut.

Inlägg av grym »

som en svepgenerator med "moyttagare" då ?

verkar vettigt
MiaM
Inlägg: 10165
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Wobbulator, nått jag aldrig hört förut.

Inlägg av MiaM »

Svepgenerator som också har utgång för att driva Y-axel/trigg på oscilloskop. Den jag sett heter nog bara wobbler eller liknande, tysk sak.

Ingen mottagare, tanken är att man mäter på ALC eller på nivå på AM-detekterad signal på den TV/radio man trimmar.

De är väl fullt användbara än idag. Typ alternativet är ju t.ex. att köra spektrumanalysator efter filter och skicka in brus eller liknande, men det kräver ju klart mer avancerade instrument. Vad som är billigt idag är ju att mäta frekvens även för radiofrekvenser, så det är lätt att kalibrera frekvensen på en sånhär. Ett väldigt exakt sätt att kalibrera är att skapa interferens med en rundradiosändare (givetvis inte så att man stör grannar osv) och trimma så att de ligger så nära varandra i frekvens. Om man t.ex. har en kortvågsradio som kan ta emot 10,7MHz så kan man ansluta den till MF i en FM-radio för att lyssna på beat-tonen. Det gäller ju dock att hitta tystnad på radiosändningen - något som väl kanske går lättast på P1 och P2 som sänder typ "tröga" program och/eller klassisk musik med pauser. Kalibrering behöver man ju bara göra ett fåtal gånger - man kan väl räkna med att så mycket en sånhär drivit i frekvens sen säg åttiotalet kommer den max driva över ytterligare 30-40 år. Detta förstås förutsatt att kondingarna får reformeras vettigt och att det inte sitter vaxkondingar är kass och som kör sönder rören på nolltid, och liknande elände.

Sidospår: Undrar hur bra/dåliga konstruktörer av radioapparater var förr med avseende på att göra så att frekvensdrift pga åldrande sker åt samma håll för alla ingående delar, så att allt fungerar förutom att skalan blir något fel, till skillnad från att känsligheten blir usel.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20407
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Wobbulator, nått jag aldrig hört förut.

Inlägg av Mizzarrogh »

Mia, beror väl på vad du menar, har apparater som är mer än 100 år gamla och har nära noll avdrift på solar och annat, men det var kanske inte det du avsåg här...
På AGA transcivern jag har är den också väldigt liten, även helt utan kalibrering. Finns inte så värst mycket på dem som kan orsaka detta då nästan allt är mekaniskt och har riktiga lager, ibland även rubin och safir lager såsom på riktigt fina klockor, på de gamla. Obehandlade kristaller händer det heller inte så värst mycket med över tid, till skillnad från vissa typer av syntetiska. Men de måste ha varit enormt dyra att tillverka...
(Vad gäller 60-70 tal vet jag däremot inte då det ligger delvis utanför mitt intresse område, men generellt är den liten på militär utrustning).
Skriv svar