BC546 VEB

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: BC546 VEB

Inlägg av pi314 »

Är det gula basen och det röda bas plus diod?

persika
EF Sponsor
Inlägg: 1349
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: BC546 VEB

Inlägg av persika »

Japp, precis så.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1349
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: BC546 VEB

Inlägg av persika »

Ska testa diodkopplingen på bänk också, hinner inte just nu.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18402
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: BC546 VEB

Inlägg av 4kTRB »

pi314 skrev: 25 mars 2024, 16:01:38 Hur påverkas MTBF av att man överskrider ett maxvärde med 50%?

Har det någon betydelse i den aktuella tillämpningen?

När det t.ex. gäller vitala delar i fordon, i flygplan och ännu mer i rymden så nöjer man sig inte med att man har testat och konstaterat att det fungerar.

Väl? Jag kan ju ha fel...
[VISA]
Boeing CEO, other executives stepping down amid safety crisis
Three senior Boeing executives including its CEO are stepping down, the company said Monday, as the company continues to deal with an ongoing scandal and federal investigation into the safety of its passenger jets.
https://www.nbcnews.com/business/busine ... rcna144882
Överskrider du maxvärde fås skador annars inte.

Citerar "Microelectronic Circuits" av Sedra/Smith 3:dje upplagan kapitel 3.11" The pn junction in the breakdown region"

"As mentioned before, pn junction breakdown is not a destructive process, provided that the maximum specified power dissipation is not exceeded.
This maximum power dissipating rating, in turn, implies a maximum value for the reverse current."
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: BC546 VEB

Inlägg av pi314 »

Typical reverse bias current is very low until a certain voltage, when the current increases exponentially. This voltage is called the breakdown voltage and can be a reversible or irreversible process.
Källa: Principles of Electronic Materials - S.O. Kasap

Fysikalisk elekronik är definitivt inte min specialitet, men jag vet lite.

Vad som händer vid genombrott varierar i hög grad med bl.a. dopningsgraden. Två typexempel är avalanchegenombrott och zenergenombrott.
I emittern är dopningsgraden hög. I basen är den låg. I kollektorn är den "mitt-emellan".
Vid hög dopningskoncentration dominerar zenergenombrott, vid låg dominerar avalanchegenombrott.

Zenerdioder är konstruerade så att ett genombrott är det normala i drift. Så är inte bas-emitterdioden i en tranistor konstruerad.

Jag har några principer som jag försöker följa när det gäller elektronik. Denna är grundläggande för mig.
Ha alltid marginal till alla specade maxvärden. Gärna 20% eller mer.
Att strunta i ett maxvärde i en spec eftersom ett annat maxvärde inte är uppnått är ett vanskligt förhållningssätt, IMO.

Jag kan inte tolka detta på annat sätt än som att 6 volt är en backspänning över EB-dioden i BC546 som aldrig ska överskridas. Med 20% marginal blir det 5 volt som övre gräns.

BC546-db_cut.PNG


Var och en väljer sina principer vid konstruktion. Jag försöker förklara varför jag valt dom principer som gäller för mig.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1349
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: BC546 VEB

Inlägg av persika »

Håller helt med om att man ska respektera maxvärden.
Även för hobbybruk, kan det vara bra för nattsömnen.
Idag när det är överflöd av information, är det lätt att hitta och spara.
Annat var det förr, man fick gå till bibblan, fick läsa facktidningar m.m.
Jag vet att jag fick skriva och rita av böcker jag lånat, info om elektronik.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1349
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: BC546 VEB

Inlägg av persika »

Nu har jag testat diodvarianten, på bänk.
Inga hemska strömspikar, jämför med tidigare mätning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar