Diskmaskin Smeg Blv2ne-2 IGEN!!!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
cittra49
Inlägg: 273
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Diskmaskin Smeg Blv2ne-2 IGEN!!!

Inlägg av cittra49 »

40 års kalas, maskinen vägrar gå igång. Inga felkoder, norsk reset hjälper inte (dra ur strömsladden) . Rensat avloppet, kollar filtret i aqua stoppet. Drainpumpen går i 0,5 sec sen bryter den, piper sen går drainpumpet igen 0,5 sek osv . Till sist ger den upp. Tog loss drainpumpen, och hade den lös brevid, då går den en stund. Det axiella spelet i den va kanske ett par mm. Snurrar man på impellern är magnetmotståndet fast och fint. Finns det nån typ av överbelasntingsskydd på drainpumpen? min tanke va att det axiella spelet va så stort att när den startat tar den i huset så det låser den? Maskinen hinner inte ens ta in vatten, innan den stoppar. Tar ca 10 sec från att jag stänger luckan tills det är stopp. Några funderingar?
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1322
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Diskmaskin Smeg Blv2ne-2 IGEN!!!

Inlägg av Fortran »

Stopp i slangen?
Min betedde sig så och då var det var tätt.
Även i behållaren på sidan som sitter bakom plåten.
cittra49
Inlägg: 273
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: Diskmaskin Smeg Blv2ne-2 IGEN!!!

Inlägg av cittra49 »

Det jag trodde, men det finns liksom inget vatten att pumpa ur när den börjar, när jag tog ur drain pumpen kom det bara några droppar vatten. Så huset är tomt. Ska rycka ur skiten imorgon och göra lite expriment får jag se. Ibland önskar man att det fanns ett OBD2 utttag på vitvarorna :badgrin:
cittra49
Inlägg: 273
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: Diskmaskin Smeg Blv2ne-2 IGEN!!!

Inlägg av cittra49 »

Maskinen är i molekyler nu, kondensatorn på motorn va på 1,3uf när jag mätte , den ska va på 2,5uF så jag har beställt en ny. man kan ju hoppas att det fixat felet. Mätte avloppspumpen och den visade 300 ohm , den är på 30W 0,2A enl märkskylten på den. Aqua stoppet visade ca 3600 ohm. Pressostaten eller tryckströmbrytaren eller va den heter funkar när när jag mäter med multimetern och slangen va öppen.

Min förhoppning är att kondensatorn löser probemet, alt 2 är avloppspumpen, måste googla ohm värde på den. Sista alternativet är nåt styrkort som ballar ur.
Skriv svar