Bipolära krafttransistorer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
thomas_gbg
Inlägg: 117
Blev medlem: 19 mars 2010, 17:43:15

Bipolära krafttransistorer

Inlägg av thomas_gbg »

Ett slutsteg som har fem stycken Bipolära krafttransistorer per kanal. Är dom alltid parallellkopplade. Eller finns det någon annan metod att implementera dom.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32786
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bipolära krafttransistorer

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det beror på, lite som längden på ett snöre ...

Har du ett specifikt problem som du vill ha svar på ska du definitivt tala om vad du har på bordet och vad som har hänt.

Har inget hänt, kan jag tänka mig två + två trissor som är source- och sink-trissor medan den femte sätter bias beroende på temperaturen på kylflänsen.

Jag skulle i min vildaste fantasi tänka migg ett singel end klassA-slutsteg med 5 parallellkopplade trissor och något slags kollektorlast (jag har något sådant på G men med bara en trissa för 5W uteffekt - lasten är ett 8 Ohms effektmotstånd på 25W).
thomas_gbg
Inlägg: 117
Blev medlem: 19 mars 2010, 17:43:15

Re: Bipolära krafttransistorer

Inlägg av thomas_gbg »

Har inget problem direkt utan det var mer en fundering jag hade. Nyfiken helt enkelt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32786
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bipolära krafttransistorer

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Har du upptäckt något sådan i en förstärkare månne?
thomas_gbg
Inlägg: 117
Blev medlem: 19 mars 2010, 17:43:15

Re: Bipolära krafttransistorer

Inlägg av thomas_gbg »

Var mer att jag noterade att i dom flesta riktigt dyra slutsteg är det så och blev då nyfiken om det var samma princip i dom. Just fem per kanal var enbart något jag höftade till med. Har sett 10 per kanal också.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bipolära krafttransistorer

Inlägg av MiaM »

Man har alltid ett litet seriemotstånd vid emittern om man parallellkopplar flera trissor.

Om det ser ut som att det inte finns sånt motstånd så beror det på att konstruktionen baseras på inre resistans i transistorerna - fritt ur minnet så gör nog NAD 3020 så, varpå den är svår att laga med moderna komponenter, även om det är "rätt" komponenter, för de har bättre data och NAD behöver svunna tiders sämre data (trots att dagens bättre data ryms inom vad som specades för trissorna då denna NAD var ny).

Antalet per kanal är nog mest bara nåt som nån människa tyckt känts bra, eller kanske vad som fysiskt får plats.
alexanderson
Inlägg: 839
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Bipolära krafttransistorer

Inlägg av alexanderson »

Radio & Televisions 75 Watts slutsteg (Radio & Television 1976, nr 10, modifierat i R & T 1978 nr 10) har 4 effekttransistorer per kanal BD 317 och BD 318.
Senast redigerad av alexanderson 22 mars 2024, 16:59:20, redigerad totalt 2 gånger.
thomas_gbg
Inlägg: 117
Blev medlem: 19 mars 2010, 17:43:15

Re: Bipolära krafttransistorer

Inlägg av thomas_gbg »

Du råkar inte ha en länk till det :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32786
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bipolära krafttransistorer

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ett slutsteg jag skulle bygga var Leach, ett slutsteg på 100W (finns en 200W-variant): https://leachlegacy.ece.gatech.edu/lowtim/
Där sitter det också fyra trissor/kanal på utgången.
Skaffade alla "svåra halvledare" men bestämde mig för att köra klart SymAsym som nöjer sig med halva effekten och bara två utgångstrissor/kanal.

FirstWatt (F4) kör med sex trissor: https://www.diyaudio.com/community/thre ... er.234355/
thomas_gbg
Inlägg: 117
Blev medlem: 19 mars 2010, 17:43:15

Re: Bipolära krafttransistorer

Inlägg av thomas_gbg »

Nelson gör fina konstruktioner och är en av mina husgudar.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Bipolära krafttransistorer

Inlägg av rikkitikkitavi »

Det kan också vara en klass G/H design, med stackade transistorer som har olika matningsspänning i en klass B topologi.



5 parallella utgångstransistorer i en vanlig klass B indikerar ett rätt kraftigt slutsteg. Detta för att man inte skall få problem med sk "secondary breakdown".
alexanderson
Inlägg: 839
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Bipolära krafttransistorer

Inlägg av alexanderson »

I Radio och Televisions 75W slutsteg sitter utgångstransistorerna i serie. (Stackade transistorer, dock inte klass G/H) En annan metod för att eliminera sekundärt genombrott.
Senast redigerad av alexanderson 20 mars 2024, 11:24:53, redigerad totalt 1 gång.
alexanderson
Inlägg: 839
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Bipolära krafttransistorer

Inlägg av alexanderson »

Jag har för mig att det fanns ett företag i Lund Mater-Import som sålde ett svenskbyggt slutsteg för PA-bruk. Finns här någon som har schema till detta ?
Finns här någon som har schema till Electrocompaniets första slutsteg ?
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Bipolära krafttransistorer

Inlägg av rikkitikkitavi »

alexanderson skrev: 20 mars 2024, 10:51:10 I Radio och Televisions 75W slutsteg sitter utgångstransistorerna i serie. (Stackade transistorer, dock inte klass G/H) En annan metod för att eliminera sekundärt genombrott.
Ja, det är så gammalt att på den tiden fanns det inte så bra transistorer med hög Vce specifikation som samtidigt hade hög strömtålighet. Idag finns det transistorer som är otroligt mycket bättre på alla parametrar att bygga utgångssteget med. Att bygga detta slutsteg är som att bygga lågnivå med 741. Något för 70-talet alltså.
O

Har du googlat efter några scheman?

Här är ett exempel på ett slutsteg med mycket bra prestanda som är rätt enkelt att bygga. Inga exotiska komponenter. Det simulerar väldigt fint. Låter bra gör det också.
I länken finns även en presentation av designer på youtube.

https://www.diyaudio.com/community/thre ... mp.387115/
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2163
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Bipolära krafttransistorer

Inlägg av LeCanard »

att förkasta gammal teknik bara för att det är gammalt håller inte. Det finns uråldriga konstruktioner som låter bra mycket bättre än billigt skräp som tyx vara standatd idag. kvalitet är kvalitet, oavsett ålder.
Skriv svar