Bipolära krafttransistorer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32788
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bipolära krafttransistorer

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Låter bra gör det också.
Jag försöker få mina förstärkare att varken låta bra eller alls utan bara bete sig som en sladdstump med förstärkning ...
malman
Inlägg: 545
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Bipolära krafttransistorer

Inlägg av malman »

HUGGBÄVERN skrev: 16 mars 2024, 19:33:47 Ett slutsteg jag skulle bygga var Leach, ett slutsteg på 100W (finns en 200W-variant): https://leachlegacy.ece.gatech.edu/lowtim/
Byggde ett par uppsättningar av dessa… när det begav sig.. :) typ 25år sedan…
Lät helt ok… men jag har inga guldöron, å ju mer man läst på o lärt sig så har jag konstaterat att förstärkaren knappast är det som begränsar eller påverkar ljudkvaliteten markant….
Min tes är att om man är seriöst intresserad av ljudkvalitet skall typ halva summan läggas på hw, resten på akustikåtgärder och lyssningsrum….

Är man nyfiken på förstärkare finns lite intressant litteratur av douglas self uppräknad på denna site.
http://www.douglas-self.com/ampins/ampins.htm

Här finns också länkar till div relaterade artiklar i wirelessworld.. (brittisk eller amerikansk elektroniktidning modell bättre)

Edit: fast de var visst lite gamla…(>50år) de jag tänkte på är nyare än de som fanns där… å tidningen hette nog då ’Electronics World & Wireless World’
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bipolära krafttransistorer

Inlägg av TomasL »

2N3055 var väl rätt vanlig i slutsteg på 60/70-talet har jag för mig, och det gick nog att bygga hyffsade stärkare med dessa.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Bipolära krafttransistorer

Inlägg av rikkitikkitavi »

LeCanard skrev: 21 mars 2024, 22:14:04 att förkasta gammal teknik bara för att det är gammalt håller inte. Det finns uråldriga konstruktioner som låter bra mycket bättre än billigt skräp som tyx vara standatd idag. kvalitet är kvalitet, oavsett ålder.
Det beror på vad du menar med "låter bra". Du kanske tycker ett sönderdrivet rörsteg med hög distortion låter bra. Det är en personlig preferens. Min preferens är att det inte låter bra även om ljudet är "varmt". Jag vill som Huggbävern ha en sladd med förstärkning.

Men R&T 75W förstärkare har förhållandevis låg distortion för sin tid och ligger för det mesta under vad som är hörbart.
Däremot är dess drivförmåga något begränsat jämfört med exempelvis den förstärkaren jag länkade in och där har man defintivt en hörbar påverkan vid höga belastningar.

Det jag skrev var att moderna konstruktioner är bättre på alla parametrar.

Och bara för att något är gammalt behöver det inte vara bättre för att komponenterna är Unobtanium. Då börjar det lukta kabeltatteri och audiofili, och det är bara placebo.

Jag byggde ett boostat JLH style klass A steg med ett gäng 20N3055H som jag hittade i ett reglerat nätaggregat. Det lät skit. Och med 100 mF i nätdelen så borde det inte varit problemet. Det blev ett nätaggregat av trissorna igen.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bipolära krafttransistorer

Inlägg av MiaM »

LeCanard skrev: 21 mars 2024, 22:14:04att förkasta gammal teknik bara för att det är gammalt håller inte. Det finns uråldriga konstruktioner som låter bra mycket bättre än billigt skräp som tyx vara standatd idag. kvalitet är kvalitet, oavsett ålder.
Njae. RT-steget är från ungefär den tidsåldern då TIM, problem med hård motkoppling ihop med låg omotkopplad bandbredd osv började bli allmänt kända.

Vet inte hur RT-steget står sig specifikt med annat.

Men min bestämda åsikt är att transistorförstärkare från före cirka slutet av 70-talet oftast inte låter särskilt bra.
alexanderson
Inlägg: 840
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Bipolära krafttransistorer

Inlägg av alexanderson »

TomasL skrev: 22 mars 2024, 05:59:04 2N3055 var väl rätt vanlig i slutsteg på 60/70-talet har jag för mig, och det gick nog att bygga hyffsade stärkare med dessa.
Men ännu bättre resultat hade Du fått med BDY55
opampen
Inlägg: 1780
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bipolära krafttransistorer

Inlägg av opampen »

Håller med LeCanard! Det finns så många högkvalitativa kostruktioner från t.ex. 70-80-talen!

En del konstuktioner med klass D är tveksamt. Vilket har blivit vanligt förkommande på senaste åren. Men beror ju liksom allt annat hur designen är gjord. Men det handlar ofta om att allt ska vara så lite och billigt som möjligt!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32788
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bipolära krafttransistorer

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Martin Colloms hade en mycket bra utredning i HiFi News på 90-talet. Vill minnas att hans artikel hette The Sound Of Amplifiers.
Colloms tes var väldigt kort att en bra förstärkare alltid är bättre än en dålig. Men så utvecklade han det kring många förstärkare med olika topologier, klass A, B, AB, D, rör, transistor .... Där, menade han på fanns bra förstärkare inom alla dessa kategorier och att förstärkare som generellt byggde på en teknik inte kunde kort avfärdas som dåliga eller höjas till skyarna som bra.
Dock har jag erfarit att hiend-folk går i taket när de utsätts för artikeln eftersom det finns många förutfattade meningar bland guldöronen.

Tjoho, jag hittade artikel:
The_Sound_Of_Amplifiers.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1780
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bipolära krafttransistorer

Inlägg av opampen »

Tack, Bävern!

Mycket intressant artikel som säger mycket om hur en ska förhålla sig till ljudåtergivning! Framför allt om olika förstärkares egenskaper som inte alltid är så självklara!
alexanderson
Inlägg: 840
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Bipolära krafttransistorer

Inlägg av alexanderson »

Det har sagts att transistorer av olika sort som ej klarade specifikationerna märktes med 2N3055 och att man ibland kunde få en 10MHz transistor märkt 2N3055.
Är detta sanning eller bara en skröna ?
ghu
Inlägg: 592
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Bipolära krafttransistorer

Inlägg av ghu »

Förmodligen en skröna.
Däremot har det funnits 2 typer av 2N3055 med olika tillverkningsteknologi.

Hometaxial med fT = 0,8 MHz. Inget sekundärt genombrott
Epitaxial med fT = 3 MHz. Sekundärt genombrott börjar vid ca 40 V.

Kanske "skrönan" kommer från detta.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bipolära krafttransistorer

Inlägg av MiaM »

Vet inte vilka andra transistorer som skulle kunna passa för att märkas 2N3055 ifall de har sämre specar.

Men allmänt så sorterades vissa halvledare efter vilka egenskaper de faktiskt fick vid tillverkning och märkdes därefter. Vet inte om det är en skröna men det påstås att dynamiska RAM lär ha sorterats så att man haft beräknad yield och också tillgång/efterfrågan på marknaden och när man i en batch hittat tillräckligt många chip som var tillräckligt snabba, baserat på efterfrågan och beräknad tillgång, så testade man resten enbart med långsammaste hastigheten. Så köpte man långsammaste minnena så kunde man ha tur och få sådana som klarar klart högre hastighet.

Har också läst nånstans att IC som tillverkades i Östtyskland sorterades efter kvalitet så att de med högst kvalitet gick till t.ex. militära applikationer osv, och de som knappt uppfyllde kraven såldes till hobbyister. På så vis var det ändå möjligt att köpa komponenter för att bygga en egen dator, men den kanske inte funkade inom hela 0...+40 eller vad som nu brukade vara specat för TTL. Och dessutom så var det väl lite variation på vilka kretsar som gick att få tag på, så nån Östtysk bygga-dator-själv-bok lär ha haft en del förslag på att lösa samma problem med olika typer av grindar osv.

Tror dock att det nog var mer strömförstärkning snarare än gränsfrekvens som skiljde mellan olika batcher av vad som skulle vara samma spec på en transistortyp? Det lär väl också varit varför BCxxx-trissorna fanns som A/B/C, antar jag?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bipolära krafttransistorer

Inlägg av TomasL »

När det gäller Intels 486a, så hade man i början en väldigt dåligt utfall, där matteprocessorn inte fungerrade, dock var det någåt geni som tyckte, vi kallar den 486SX, dvs en 486a utan matteprocessor, och vi säljer den för "halva" priset.
Den blev så populär, så att när de fick ordning på processen, var de tvungna att tillverka speciella 486or, där den fungerande matteprocessorn var avstängd.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Bipolära krafttransistorer

Inlägg av rikkitikkitavi »

Hur många bipolära krafttransistorer finns det i en Intel 486 XX?
alexanderson
Inlägg: 840
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Bipolära krafttransistorer

Inlägg av alexanderson »

MiaM skrev: 28 mars 2024, 18:06:55 Har också läst nånstans att IC som tillverkades i Östtyskland sorterades efter kvalitet så att de med högst kvalitet gick till t.ex. militära applikationer osv,
Troligtvis även i Västeuropa och USA. Hur fick man annars fram JAN-märkta komponenter ?
Skriv svar