Vilken "lödpistol" ska man köpa?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Agamemnon
Inlägg: 291
Blev medlem: 28 januari 2004, 05:12:15

Vilken "lödpistol" ska man köpa?

Inlägg av Agamemnon »

Måste ha något med lite pulver för jobb som kräver mer värme än vad min lilla Ts100 klarar av. Har kollat på "Weller WLG940023C 140W/100W" som Amazon har för 600 kr. Är detta en bra pryl? Ser att Wellers modell som säljs i USA har dubbel effekt, dvs 200W/260W. Det låter ju helt bakvänt med tanke på halva spänningen. Varför är den europeiska modellen klenare? Någon annan modell man ska titta på kanske?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Vilken "lödpistol" ska man köpa?

Inlägg av Marta »

En Hakko med elementet i spetsen.
En gammal hederlig med grov böjd kopparspets och 500W.
Lödpistoler som värms med ström genom själva spetsen har ingen kraft alls.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Vilken "lödpistol" ska man köpa?

Inlägg av Glenn »

Jag är allmänt skeptisk mot lödpistoler också, tycker dom fungerar ganska dåligt.

Man brukar kunna hitta äldre kraftiga lödkolvar med rejäl kopparspets billigt på både loppisar och tradera.

Dock saknar dom tempreglering men det kanske inte spelar så stor roll i de fall man behöver mycket effekt.
Agamemnon
Inlägg: 291
Blev medlem: 28 januari 2004, 05:12:15

Re: Vilken "lödpistol" ska man köpa?

Inlägg av Agamemnon »

Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Vilken "lödpistol" ska man köpa?

Inlägg av Marta »

Om Du skall löda grova saker: Ja. Elektronik: Definitivt Nej.

Vad skall lödas? Utan att veta det är frågan väldigt svår att besvara.
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Vilken "lödpistol" ska man köpa?

Inlägg av Prins Valiant »

Det beror på vad man skall löda. TS vill kanske löda tunnplåt, koppardetaljer med mera, d.v.s. ej direkt elektriskt. Då tror jag att lödkolven från Conrad är bra. Jag lödde mycket "plåtbitar" i min ungdom, men även sladdar. Då är en lödpistol trevlig. Bild på en sådan jag fortfarande äger https://www.ebay.co.uk/itm/134955459787 ... ADEALw_wcB
Den har klös, 100W och vanlig 2mm koppartråd i spetsen. (köp inte den på bilden, den är för 135VAC).

Senare köpte jag en Selecta 100W lödpistol för jag ville ha en modernare, den går inte att jämföra samma vecka. De 100W sitter i alla fall inte i spetsen. Jag använder fortfarande min antikvitet, den är klart bättre.
Därför om man vill löda exempelvis plåtbitar eller elkablar tror jag mer på Conrad's 500W lödkolv.
Agamemnon
Inlägg: 291
Blev medlem: 28 januari 2004, 05:12:15

Re: Vilken "lödpistol" ska man köpa?

Inlägg av Agamemnon »

Jag har ju en TS100 som sagt. Den fixar det mesta, saker som suger mycket värme. Rejäla jordplan och grövre kablar etc. Då vill jag ha något som kan skicka in lite värme. Den från Conrad är ju väldigt klumpig. Kanske skulle man välja en något mindre modell? Det är ju ett enormt steg från min lilla TS100. Som sagt, den ska användas till kontakter, kablar och jordplan som suger värme.
Användarvisningsbild
Humulus
Inlägg: 2723
Blev medlem: 15 september 2006, 00:27:21
Ort: Linköping

Re: Vilken "lödpistol" ska man köpa?

Inlägg av Humulus »

Billigast är väl att hitta motsvarande Conrads på Loppis eller hemma hos äldre släkting :D
Olämplig att ta isär dock troligen, brukade vara asbest i dom gamla.
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Vilken "lödpistol" ska man köpa?

Inlägg av Prins Valiant »

Jag tror att skall du ha en lödpistol skall den vara stark som min gamla antikvitet om du skall klara sådana jobb. Så det behövs nog 200-260W som du själv skrev. Det är bara att söka!
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Vilken "lödpistol" ska man köpa?

Inlägg av Prins Valiant »

Nu har jag sökt efter effektfull lödpistol. DEDRA tillverkas troligtvis i Polen och den är på 200W. Finns en återförsäljare i Sverige: https://www.computersalg.se/i/5358943/d ... es-ded7538 Jag tycker den ser fin ut och klarar med sin effekt troligtvis vad du önskar. På fabrikens hemsida https://dedra.pl/product-eng-26622-Sold ... 200-W.html kan du läsa mer och hitta bruksanvisning. Den verkar ha inställning för 3 olika temperaturområden.

Vid min sökning har även jag kommit fram till att kraftfull Weller säljes endast för 120VAC i USA. Konstigt.
Agamemnon
Inlägg: 291
Blev medlem: 28 januari 2004, 05:12:15

Re: Vilken "lödpistol" ska man köpa?

Inlägg av Agamemnon »

Tack för din insats men nu blev jag lite avskräckt när andra säger att konceptet med lödpistol är skräp. Nackdelen med den feta lödkolven från Conrad är ju att den är klumpig och tar 20 minuter att värma upp. En lödpistol blir varm på några sekunder men på bekostnad av att den inte kan lagra någon värme i spetsen.
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Vilken "lödpistol" ska man köpa?

Inlägg av Mindmapper »

Du får välja efter användning. Har du någon gång en lödning där du snabbt behöver göra lödningen väljer du pistolen. Har du flera lödningar där du kan låta stor lödkolven vara på under längre tider så är lödkolven att föredra.

Vill du ha en snabbare uppvärmning av lödkolven så kan du låta den gå på lägre effekt fram till dess att du ska använda den. Då har du fått ner väntetiden på att den ska bli varm, något i varje fall.
En tung och effektgivande kolv är mumma när det behövs mycket ackumulerad värme. Hade på den tiden en 75W och en 500W kolv och en mindre pistol. Pistolen motsvarade nog 75W kolven men den blev aldrig använd. 75W kolven var så mycket bättre. Har pistoler utvecklats på sistonne kan de kanske vara bättre nu.
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Vilken "lödpistol" ska man köpa?

Inlägg av Prins Valiant »

Mindmapper skrev: Du får välja efter användning. Har du någon gång en lödning där du snabbt behöver göra lödningen väljer du pistolen. Har du flera lödningar där du kan låta stor lödkolven vara på under längre tider så är lödkolven att föredra.
Det är så även jag jobbar. Lödpistol om det är enstaka lödning eller lossa exempelvis nätsladd ansluten till kretskort.
Större jobb, eller närmare eletronik, fram med lödstation.

Men som jag sagt, moderna 100W lödpistoler verkar vara en besvikelse, kan jag läsa och själv har konstaterat. Därför tror jag mer på 200W från Dedra, som ett fungerande alternativ. Det är i alla fall dubbel effekt.
Det förekommer att jag vid lödning av större flätor m.m. tar fram min gamla lödpistol och backar upp med en liten gasoldriven blåslampa i regionen runt omkring. Skall jag löda fast en stor fläta på en plåt värmer jag plåten med gas samtidigt som lödtennet tillförs där lödpistolen arbetar.
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Vilken "lödpistol" ska man köpa?

Inlägg av DennisCA »

Glenn skrev: 13 mars 2024, 14:38:40 Jag är allmänt skeptisk mot lödpistoler också, tycker dom fungerar ganska dåligt.

Man brukar kunna hitta äldre kraftiga lödkolvar med rejäl kopparspets billigt på både loppisar och tradera.

Dock saknar dom tempreglering men det kanske inte spelar så stor roll i de fall man behöver mycket effekt.
Min gamla Weller pistol är väl bara 100 nånting watt men duger ändå bra. Den är gammal, 70 80 tal kanske. Jag har nytta av den för grövre saker. Men en 200W skulle varit bättre. Ingen temp-reglering men för de saker jag nyttjar den till behövs det inte.

Rejälare skulle va trevligt men jag tror jag sparar till acetylenflaska istället.
Skriv svar