Motorvärmaruttag till laddbox

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
merc200dalarna
Inlägg: 63
Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52

Re: Motorvärmaruttag till laddbox

Inlägg av merc200dalarna »

Palle500 skrev: 15 februari 2024, 20:03:03 För att vara så okunnig som du är inom detta område så borde du inte ha så hög svansföring. Du är inte speciellt trevlig i dina kommentarer om bra och korrekta råd/förslag du får av forumet.
Att ladda 13 kWh batteri tar ca 10-12 tim med 230 VAC 6 A vilket de flesta motorvärmareuttag klarar om dom inte är försedda med timer/ temperaturstyrning.
Det är för att jag bemöts av råd jag INTE ber om. Jag ber, och tackar för, de tekniska råden.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30019
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Motorvärmaruttag till laddbox

Inlägg av MadModder »

Vad jag ser har du fått svar på dina frågor redan.

Det som krävs för att konvertera ett motorvärmaruttag till ladduttag är att helt enkelt byta ut panelen med schuko-uttag och timer till en panel med ladduttag. Det är inte svårt alls.
Förutsatt att det går att plocka ut 16A i en stolpe.
Om huvudsäkringarna för hela motorvärmargruppen är 16A kan ingen använda någon annan stolpe kopplad till den fasen samtidigt som laddning sker för då går säkringen.
Tillägg: Om kabeln ut är överdimensionerad som du säger, så är det fullt möjligt att säkra upp inne i centralen, till 20A, eller kanske t.o.m 25A! Då är inget omöjligt längre. En elektriker kan öppna centralen och kolla upp vad det är för dimension på kabeln.

3,7 kW laddning, då pratar man oftast enfas.

parentes, ett 16A avsäkrat rött CEE-don har ett teoretisk max på just 16A, dvs 3,7kW (3,68) per fas. Inte mer.
Castor
Inlägg: 1989
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Motorvärmaruttag till laddbox

Inlägg av Castor »

OM du ska börja kritisera råd du får ska du nog "ha bättre på fötterna". Palle500 skrev precis vad jag tyckte. Om du inte tycker
om de svar du får fråga någon annanstans, men du saknar såvitt jag förstår kunskap att värdera de svar du fått här.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Motorvärmaruttag till laddbox

Inlägg av Palle500 »

Ok
Här har du en bra produkt för att provkoppla en vanlig 1-fas schuko laddare till ditt CEE 3-fas uttag. Varje uttag har en egen fas.
Citat:
Teknisk data grenuttag 400V till 3 x 230V, Gelia:
Stickpropp: CP 415-6 CEE
3 x 230 V Schuko uttag
Elkabel: RDOE (H07RN-F) 5G1,5, längd 0,8 meter
Märkström: 16 A
Varje uttag har en egen fas
Kapslingsklass: IP44 – för utomhusbruk
Färg: Svart
https://www.clasohlson.com/se/Grenuttag ... /p/36-8387
IMG_5458.jpg
3-fas CEE till schuko adapter. Men då kan du inte välja fas.
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... er-400714/
IMG_5459.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av MadModder 15 februari 2024, 20:36:24, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: det bidde knas med bilagenumreringen
merc200dalarna
Inlägg: 63
Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52

Re: Motorvärmaruttag till laddbox

Inlägg av merc200dalarna »

MadModder skrev: 15 februari 2024, 20:11:00 merc200dalarna: Ja och nej. Om du kopplar in en 11kW trefasmotor så blir det samma belastning på en enskild ledare som om du kopplar in din hypotetiska enfasladdare. Det får inte gå mer än 16A genom en ledare oavsett om det är tre, fem eller nitton ledare i kabeln. Handsken är dimensionerad för 11,040kW totalt ja, 3,68+3,68+3,68. Använder du en av dessa är den ledaren (och kontaktstiftet) fortfarande inte dimensionerad för mer än 3,68.
Och det stämmer. Ok, den är dimensionerad för att i tid belastas på sitt max, att blanda in 2 oanvända faser i en komponents belastning är ju bara dumt. Fel av mig!
merc200dalarna
Inlägg: 63
Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52

Re: Motorvärmaruttag till laddbox

Inlägg av merc200dalarna »

Palle500 skrev: 15 februari 2024, 20:33:41 Edit: wall of text
Perfekta bilder, vad sägs om denna som första del, sedan 10 meter ren motorkabel 16A, och avslutas med din trefas till en schuko.
Portabel-Elmätare-3-Fas-S.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30019
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Motorvärmaruttag till laddbox

Inlägg av MadModder »

Hmm... Nu är ju grejerna väl dimensionerade för uppgiften, så teoretiskt borde det inte vara några problem med rekommendationen att aldrig använda förlängningskablage till en laddkabel. Fast lite roligt kan det ju se ut. :humm:
merc200dalarna
Inlägg: 63
Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52

Re: Motorvärmaruttag till laddbox

Inlägg av merc200dalarna »

MadModder skrev: 15 februari 2024, 20:30:49 Vad jag ser har du fått svar på dina frågor redan.

Det som krävs för att konvertera ett motorvärmaruttag till ladduttag är att helt enkelt byta ut panelen med schuko-uttag och timer till en panel med ladduttag. Det är inte svårt alls.
Förutsatt att det går att plocka ut 16A i en stolpe.
Om huvudsäkringarna för hela motorvärmargruppen är 16A kan ingen använda någon annan stolpe kopplad till den fasen samtidigt som laddning sker för då går säkringen.
Tillägg: Om kabeln ut är överdimensionerad som du säger, så är det fullt möjligt att säkra upp inne i centralen, till 20A, eller kanske t.o.m 25A! Då är inget omöjligt längre. En elektriker kan öppna centralen och kolla upp vad det är för dimension på kabeln.

3,7 kW laddning, då pratar man oftast enfas.

parentes, ett 16A avsäkrat rött CEE-don har ett teoretisk max på just 16A, dvs 3,7kW (3,68) per fas. Inte mer.
Angående vad du säger om att säkra upp, så nämndes något om att fastighetens huvudsäkring o.s.v. Det var i samband med samtal om elbilsladdning, inte plugin.
Kan det vara så att hela fastigheten måste säkras om för att nå elbilar med 11 eller kanske 22kW hemmaladdning?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30019
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Motorvärmaruttag till laddbox

Inlägg av MadModder »

Det beror alldeles på om huvudsäkringarna bara dimensionerats för vad som är driftsatt idag, eller om man även räknat in att kunna utöka med laddplatser utan att behöva krångla med uppsäkring av fastigheten.
Men elabonnemanget är ju dyrare med större säkringar, så ja, "hur tänkte de då?" är en bra fråga. :)

10 platser med 11kW styck. Ja definitivt uppsäkring. Det är ju lika mycket som 10 extra lägenheter.

Ett par tre 3,7kW. Nej knappast. Du har ju ett ledigt 3-fasuttag som redan sitter där så det måste ju vara medräknat.
merc200dalarna
Inlägg: 63
Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52

Re: Motorvärmaruttag till laddbox

Inlägg av merc200dalarna »

MadModder skrev: 15 februari 2024, 20:58:56 Hmm... Nu är ju grejerna väl dimensionerade för uppgiften, så teoretiskt borde det inte vara några problem med rekommendationen att aldrig använda förlängningskablage till en laddkabel. Fast lite roligt kan det ju se ut. :humm:
Jag skulle inte använda den som en förlängning som ligger och dräller i grusgången, jag skulle monterat bort ena handsken, öppnat en befintlig genomföring in i soprummet, sedan grävt 2 meter för en grav från soprummet. Kanske till och med lagt kabeln i ett gult rör.
Resten av vägen till min motorvärmarstolpe har redan en dold kabeldragning ihop med räcke i tryckimpregnerat. Vips så är förlängningskabeln nästan behörigt installerad.
Utseendemässigt skulle ingen kunna bedöma annat, förrän de ser handsken i någon av ändarna.

Ovan nämnda hypotetiska resonemang är i min smak.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30019
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Motorvärmaruttag till laddbox

Inlägg av MadModder »

Absolut. Hypotetiskt är det en lösning. Och istället kanske ett CEE-uttag avsett för väggmontage där ute på något sätt.
Men, en gummikabel (motorkabel) får inte förläggas i mark, inte ens i skyddsrör.
merc200dalarna
Inlägg: 63
Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52

Re: Motorvärmaruttag till laddbox

Inlägg av merc200dalarna »

MadModder skrev: 15 februari 2024, 21:11:44 Det beror alldeles på om huvudsäkringarna bara dimensionerats för vad som är driftsatt idag, eller om man även räknat in att kunna utöka med laddplatser utan att behöva krångla med uppsäkring av fastigheten.
Men elabonnemanget är ju dyrare med större säkringar, så ja, "hur tänkte de då?" är en bra fråga. :)

10 platser med 11kW styck. Ja definitivt uppsäkring. Det är ju lika mycket som 10 extra lägenheter.

Ett par tre 3,7kW. Nej knappast. Du har ju ett ledigt 3-fasuttag som redan sitter där så det måste ju vara medräknat.
På tal om effekt per lägenhet, vad är den i Sverige? Alltså, återigen på teoretiskt plan, hur många ugnar och torktumlare kan man köra, i siffror, per lägenhet enligt nån slags lägenhetsdimensionering?

3-fasuttaget som sitter där är nog ditsatt för att det står i något regelverk någonstans att ett sådant ska en fastighet som våran ha. Oanvänt, bredvid våra värmepumpar, som är det som verkligen drar effekt i fastigheten!
merc200dalarna
Inlägg: 63
Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52

Re: Motorvärmaruttag till laddbox

Inlägg av merc200dalarna »

MadModder skrev: 15 februari 2024, 21:23:26 Absolut. Hypotetiskt är det en lösning.
Men, en gummikabel (motorkabel) får inte förläggas i mark, inte ens i skyddsrör.
När jag läste om enfas 10A på elsäkerhetsmyndigheten (eller verket, minns inte) så var det "EKKJ", det är väl nu jag får reda på att det finns en matningskabel med en fin förkortning likt "RDJOE" som däremot får läggas i rör?
Helst bör den vara godkänd att ha en röd handske i minst ena änden!!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30019
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Motorvärmaruttag till laddbox

Inlägg av MadModder »

Ja EKKJ är ju till föra att förläggas direkt i mark utan skydd. Men den är väldigt styv och mycket olämplig att montera lösa handskar på. Där skulle jag absolut välja väggmonterade in- och uttag.
Inne skulle ju det vara smidigt. Ett väggmonterat intag bredvid uttaget, och sen elmätarkabeln mellan.

Angående beräknad förbrukning.
Alla nya (normalstora) lgh sen ett antal år tillbaks har 3x16A huvudsäkringar, så det blir 11kW totalt man får göra av med momentant.
Naturligtvis räknar man inte med att alla kör på max samtidigt. Vad man räknar med där vet jag inte.

Har sett en formel 7 + 2 x n, där n är antalet lägenheter. Sen får man lägga på för tvättstuga och så.
Så för t.ex 10 lägenheter skulle det bli 27A. Vad blir närmast högre där... 32A? Undrar om det kan stämma. Känns lågt.
Får nog ta och kolla vad det sitter för något här i källaren.
merc200dalarna
Inlägg: 63
Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52

Re: Motorvärmaruttag till laddbox

Inlägg av merc200dalarna »

MadModder skrev: 15 februari 2024, 21:34:13 Ja EKKJ är ju till föra att förläggas direkt i mark utan skydd. Men den är väldigt styv och mycket olämplig att montera lösa handskar på. Där skulle jag absolut välja väggmonterade in- och uttag.
Inne skulle ju det vara smidigt. Ett väggmonterat intag bredvid uttaget, och sen elmätarkabeln mellan.

Angående beräknad förbrukning.
Alla nya (normalstora) lgh sen ett antal år tillbaks har 3x16A huvudsäkringar, så det blir 11kW totalt man får göra av med momentant.
Naturligtvis räknar man inte med att alla kör på max samtidigt. Vad man räknar med där vet jag inte.

Har sett en formel 7 + 2 x n, där n är antalet lägenheter. Sen får man lägga på för tvättstuga och så.
Så för t.ex 10 lägenheter skulle det bli 27A. Vad blir närmast högre där... 32A? Undrar om det kan stämma. Känns lågt.
Får nog ta och kolla vad det sitter för något här i källaren.
Oviktigt, men ja, jag såg 3 säkringar på vår central i soprummet, 3 säkringar av det äldre slaget. "Keramisk kropp säkringar".
Ellära är en vetenskap. Det lär vara minst sagt intressanta huvudcentraler/matningar på stora bostadshus, men jag antar att man delar upp i flera steg.
För att inte tala om ljusbågsugnar, vilket jag jobbat med, helt utan att bry mig om elsidan =)
Skriv svar