Förbättringtips för billiga tennsugar!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
nisse46
Inlägg: 209
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:51:55

Förbättringtips för billiga tennsugar!

Inlägg av nisse46 »

Har 2 st fjäderdrivna tennsugar som aldrig fungerat bra, dåligt sug o svårt o komma till snabbt nog.
Fixet var att borra upp spets hålet från 2mm till 4 mm eller vad man kan maxa med vilket ger "dubbelt" så bra sug.
Samt att göra ett litet hack i tennsugspetsen så lödkolvspetsen kan vara kvar på pinnen och ej behäver tas bort i sugögonblicket.
Med denna förbättring behövs inte lödfläta för att få upp tenn ur tennfyllda hål heller, det går fint o suga upp tennet även på tjocka kort.
Vet inte om detta diskuterats innan här men tänkte jag skulle dela tipset ändå, gjorde megaskillnad på mina skräpsugar.
limpan4all
Inlägg: 8214
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Förbättringtips för billiga tennsugar!

Inlägg av limpan4all »

Smörjer man dessutom upp sugkolvens tätningar med en högtemperaturssilkonbaserad olja/fett så blir det ännu bättre.
ziw
Inlägg: 93
Blev medlem: 15 mars 2014, 19:58:07
Ort: Sundsvall

Re: Förbättringtips för billiga tennsugar!

Inlägg av ziw »

Smörj med vanlig siliconspray direkt genom spetsen.
En bra tennsug: OKAB-EXELTA T4P.
nisse46
Inlägg: 209
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:51:55

Re: Förbättringtips för billiga tennsugar!

Inlägg av nisse46 »

Absolut, silikonsmörja ger bättre fart på suget :)
Nåt jag inte begriper är varför de gjort sugkanalen i spetsen ynka 2mm på alla dessa fjädertennsugar, det enda som händer är att fjädern bromsas upp o suget drabbas negativt.
Måste vara en tankevurpa hos tillverkarna, eller snålhet o spara in på diametern på ejektorstaven vilken man sällan har behov av ändå?
Samma som när de säljer tryckluftslangar med en innerdiameter på 5mm så står man där o undrar varför det blåser så dåligt med 8 bar inställt.
Kan även rekomendera större slang på damsugaren om man kan modda lite, mer sug, mindre oväsen.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18405
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Förbättringtips för billiga tennsugar!

Inlägg av 4kTRB »

This product sucks
enligt en av kommentarerna.
Tydligen många som tycker den är värd många stjärnor i vilket fall.
Måste vara en lyckad konstruktion. Bra pris också.

https://www.amazon.com/dp/B09CYKNYRF?ta ... e=osi&th=1
nisse46
Inlägg: 209
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:51:55

Re: Förbättringtips för billiga tennsugar!

Inlägg av nisse46 »

Lol, exakt en sån jag har ju...tror jag köpte min på kjell för 59kr för 10 år sen
De rekomenderade också den där konstiga manövern att först ta bort lödkolvspetsen och SEN försöka hinna suga upp tennet innan det stelnat igen....good luck!
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Förbättringtips för billiga tennsugar!

Inlägg av Glenn »

nisse46 skrev: 13 februari 2024, 22:33:39 De rekomenderade också den där konstiga manövern att först ta bort lödkolvspetsen och SEN försöka hinna suga upp tennet innan det stelnat igen....good luck!
Så har jag gjort i ~40 år, går utmärkt.

Gäller ju att man först lägger på färskt tenn och sen är snabb, men det blir man med övning :)
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18405
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Förbättringtips för billiga tennsugar!

Inlägg av 4kTRB »

Det kan finnas många som ser rätt så lika ut men fungerar olika.
Men är det samma märke som Kjell säljer så är det nog samma.
nisse46
Inlägg: 209
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:51:55

Re: Förbättringtips för billiga tennsugar!

Inlägg av nisse46 »

Glenn skrev: 13 februari 2024, 22:48:55
nisse46 skrev: 13 februari 2024, 22:33:39 De rekomenderade också den där konstiga manövern att först ta bort lödkolvspetsen och SEN försöka hinna suga upp tennet innan det stelnat igen....good luck!
Så har jag gjort i ~40 år, går utmärkt.

Gäller ju att man först lägger på färskt tenn och sen är snabb, men det blir man med övning :)
Har ju bara övat i 10 år, men suger fortf med den metoden....,
Min nya metod passar bättre dem med dålig syn,kass kordination,skakiga händer och långsamma lemmar :)
Skriv svar