Funderingar på TV uttag och antenn

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Maze
Inlägg: 435
Blev medlem: 8 juni 2004, 18:49:29
Ort: Göteborg

Funderingar på TV uttag och antenn

Inlägg av Maze »

Hej

Ska försöka göra klart antennuttagen i husbygget nu och läst på lite och fastnat i några frågor som kanske någon har koll på här.

Om vi börjar rent generellt. I ett kaskadnät så har varje uttag en utgångsdämpning och sen har man en 75 ohm terminering i slutet av slingan. Har inte lyckats hitta något svar, men antar att varje TV sen har inbyggd 75 ohm terminering också, men att denna last kan försummas tack vare utgångsdämpningen i uttaget. Tittar man sen på ett stjärnnät så verkar många tycka det ska vara ett slututtag med låg utgångdämpning samt 75 ohm terminering vid varje uttag. Men hur blir det då när även en TV kopplas in? Borde inte ena kabeländen se 37 ohm då?

I mitt fall är det förberett med ett stjärnnät med coax till sju uttag. Uttagen är kombinerade data och tv där tv delen bara är en F-skarv. Därför tänkte jag sätta F-slutterminering i de uttag som inte används och sen när en TV ansluts ta bort denna och koppla in apparaten som då får stå för rätt slutterminering. Är det rätt tänkt tro?

Sen i andra änden blir det en DAT BOSS MIX eller Ellipse Mix från Televes som jag tänkte sätta på kallvinden under ett betongpannetak. Sändaren pekar däremot genom gavelspetsen i trä. Planen är att ge ström till antennen och använda sig av den inbyggda förstärkaren innan signalen går ner och delas via 8-vägs fördelare till uttagen. Hoppas på att få runt 75dBuV från antennen med aktiv förstärkare så i uttag bör det hamna på 60dBuV tänker jag vilket borde vara rätt ok.

Sen är det ju alltid roligt att kunna mäta och se så allt blir som man vill. Tyvärr verkar ju vettiga instrument för detta kosta en del. Men hittade ett alternativ TinySA och även TinySA Ultra https://www.tinysa.org/wiki/. Kan en av dessa vara användbar om man vill få koll på signalnivåer, rikta antenn och testa så allt fungerar. Då får man ju även koll på hur det ser ut i övrigt med mobilnät och andra störkällor eller är det överkurs och så nöjer man sig med signalstyrkan i TVn? Någon som har testat någon av dessa enheter och kan rekommendera?

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3526
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Funderingar på TV uttag och antenn

Inlägg av breflabb »

Du kanske har läst detta, men här kommer några råd från antenntillverkaren
Bra-att-veta-om-slutmotstund.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ghu
Inlägg: 592
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Funderingar på TV uttag och antenn

Inlägg av ghu »

Allt beror på hur stor isolation man vill ha mellan olika antennuttag, d v s hur stor dämpning av störningar man vill ha mellan olika uttag i sitt nät.

Mellan lägenheter i ett kabel TV nät önskas minst 42 dB dämpning vilket kräver att antennuttag måste ha minst 10 dB uttagsdämning i ett stjärnnät. Ofta används 13 dB uttag i kabel TV nät.
Genom att använda uttag med dämpning minskar också impedansmissanpassningen om man inte anslutit någon apparat till något uttag.

Mellan 2 uttag i samma lägenhet krävs minst 22 dB dämpning vilket kan uppnås med en fördelare (splitter) och slututtag med 0 dB dämpning.
Orsaken till att det är lägre krav inom en lägenhet är att det inte är så allvarligt att anslutna apparater stör varandra inom hushållet som det är att apparater i olika hushåll stör varandra.

Slutsats: Om du vill göra ett nät av högsta kvalitet använder du uttag med 10-13 dB dämpning med termineringsmotstånd inne i varje uttag. Ingen terminering krävs utanpå antennuttaget.

Om inte högsta kvalitet krävs går det bra med ett stjärnnät med 0dB uttag. Om du bara använder digitalsignaler är de inte så känsliga för störningar mellan antennuttagen som analogsignaler.
Om man som du skriver använder slutmotstånd utanför varje uttag där ingen TV är ansluten så minimeras också impedansmissanpassningen.

För en marksänd digitalsignal brukar man kräva att signalnivån ligger mellan 48 dBuV och 74 dBuV så det är inte nödvändigt att ha 60 dBuV i uttagen.
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Funderingar på TV uttag och antenn

Inlägg av Mindmapper »

Jag skulle inte satsa på några dyra instrument. Förut under den analoga eran hade inte TV apparaterna någon mätning och då hade man bara instrumenten att förlita sig på.

Du har definitivt nytta av signalmätningen i TV'n. Sedan är de flesta signlmätarna i TV'n inga kalibrerade instrument. Men har du behov av att veta en calibrerad nivå. Du bedriver ingen uthyrning där folk kan komma och klaga. Det bör räcka för dig att nivån är tillfredställande.

En annan sak du har nytta av är antalet fel i mottagningen. De flesta TV mäter både signalstyrka och bitfel. Om du inte terminerar på rätt sätt kommer du att få reflexer. Signaler som studsar tillbaka i kablarna. Dessa reflexer orsakar bitfel i mottagningen. I den analoga världen såg man det som skuggor i bilden. Skuggor i bilden kan bero på felanpassning i kablaget eller att signalen gått flera olika vägar i luften fram till antennen. En signal som gått en längre väg kommer in senare till mottagaren och ger en skuggbild.

Ditt tänk verkar helt ok i övrigt när det gäller slutmotstånd och uppbyggnad av nätet.
Höll på med en massa annat så GHU hann in med ett inlägg imellan med bra förklaringar.
ghu
Inlägg: 592
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Funderingar på TV uttag och antenn

Inlägg av ghu »

Jag skulle inte heller köpa något dyrt testinstrument.

Ett enkelt sätt att kontrollera om signalnivån är tillräckligt hög även om det blir dåligt väder eller lite åldrande i komponenter är följande:

Köp en dämpsats för TV antennsignaler med dämpning 12 dB. (Pris 20-100 kr)
(Om TV:n matar antennen med likspänning måste dämpsatsen ha DC-pass)
Koppla in dämpsatsen före TV:n.
Om bilden fortfarande är bra med dämpsats inkopplad så är signalnivån tillräckligt hög.

Man kan även köpa en dämpsats med dämpning 20 dB.
Om bilden fortfarande är bra när den kopplas in har man mycket stora marginaler till dålig bild.
Användarvisningsbild
Maze
Inlägg: 435
Blev medlem: 8 juni 2004, 18:49:29
Ort: Göteborg

Re: Funderingar på TV uttag och antenn

Inlägg av Maze »

Tack för svar. Då var det som jag var inne på att man helst inte ska använda slututtag med noll dämpning även i stjärnnät. Dels för att inte ansluten TV ska ändra impedansen för mycket och för att få dämpningen mellan uttagen.

Uttagen med F-skarv sitter redan på plats så det får bli en splitter ut till dem och sen termineringar i dem där det inte är något anslutet. Blir väl att få upp antennen första också och se hur bra signal och styrka är.
ghu
Inlägg: 592
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Funderingar på TV uttag och antenn

Inlägg av ghu »

Har du redan uttag med liten dämpning så kör på dem.
Fungerar det dåligt och apparaterna mot förmodan verkar störa varandra så byter du i ett senare skede.
Nerre
Inlägg: 26717
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Funderingar på TV uttag och antenn

Inlägg av Nerre »

Men behöver väl ingen dämpning i slutet om alla uttag har ansluten utrustning? Den är väl bara där för att undvika reflektion om inget är anslutet?

För i en transmissionledning så ger både kortslutning och avbrott en reflektion (skillnaden är väl om den är 0 graders eller 180 graders fasvridning om jag inte minns helt fel).

Jag föredrar personligen ett grenat nät istället för kaskad-kopplat, d.v.s. man har en splitter med önskat antal utgångar sitter så nära antennen som möjligt och sen drar man separata kablar till varje uttag.
ghu
Inlägg: 592
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Funderingar på TV uttag och antenn

Inlägg av ghu »

Om man läser mitt första inlägg i tråden så använder man dämpning i uttagen för att öka isolationen mellan uttagen så att utrustning inte stör varandra. Det kan exempelvis vara en lokaloscillator som läcker ut i nätet från en TV och stör andra TV-apparater i nätet.
Om man bara har en fördelare (splitter) och slututtag utan dämpning fås ca 22 dB isolation.
Om man har fördelare och 10 dB uttagsdämpning fås isolationen 22+10+10 = 42 dB
Nerre
Inlägg: 26717
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Funderingar på TV uttag och antenn

Inlägg av Nerre »

Hur vanligt är det att en modern godkänd TV läcker LO bakvägen?

Jag är rätt säker på att dagens standarder inte tillåter det.
ghu
Inlägg: 592
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Funderingar på TV uttag och antenn

Inlägg av ghu »

Det är förmodligen jätteovanligt men det var bara ett exempel på störningar från en TV.

Men för att dåliga apparater inte ska störa andra säger kabel TV standarden att isolationen mellan hushåll ska vara minst 42 dB och mellan uttag i samma hushåll 22dB.
Det borde finnas anledningar till att man satt dessa isolationsnivåer.
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Funderingar på TV uttag och antenn

Inlägg av Mindmapper »

Nerre skrev: 15 februari 2024, 11:43:23 Hur vanligt är det att en modern godkänd TV läcker LO bakvägen?

Jag är rätt säker på att dagens standarder inte tillåter det.
Även om inte standarden tillåter kan det bli fel någonstans. Det var nog inte vanligt förr i tiden. Kanske i TV'ns barndom. Kan ju i o för sig vara för att näten var byggda som de var, och det upptäcktes inte.
Är det ditt eget hus har du ju koll på vilka apparater som är igång om det börjar komma störningar.
Nerre
Inlägg: 26717
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Funderingar på TV uttag och antenn

Inlägg av Nerre »

Och diskussionen här handlar väl om en privatbostad? Inte ett flerbostadshus?
ghu
Inlägg: 592
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Funderingar på TV uttag och antenn

Inlägg av ghu »

Det är väl ingen i tråden som sagt att det inte duger med fördelare och 0dB uttag i en privatbostad?

Jag t ex har skrivit att standarden kräver 22 dB isolation inom ett hushåll vilket fördelare och 0dB uttag klarar. Jag försökte bara förklara varför man använder dämpning i uttagen i kabel TV nät.
Skriv svar