Bygga rör preamp med hifi-streamer.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Mvfrisk
Inlägg: 27
Blev medlem: 3 januari 2024, 20:17:07

Bygga rör preamp med hifi-streamer.

Inlägg av Mvfrisk »

Jag går i tankarna om att beställa ett preamp-kit från Tube Lab (Dom har en trevlig kanal på Youtube, klart värt att ta en titt om man gillar rör i allmänhet).
Sen vill jag samtidigt ha en digital-analog ingång med typ en Hifi-streamer som streamar direkt från tex Tidal och INTE via min telefon, utan telefonen får endast agera fjärrkontroll till hifi-streamern.

Någon som har förslag på ett Hifi-stream/Nätverksspelare pcb-kort som är värt pengarna och skulle fungera i min applikation.

Allt gott/Victor
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Bygga rör preamp med hifi-streamer.

Inlägg av anders_bzn »

Kolla på enb raspberry pi med HiFiBerry. Jag har själv funderat på att bygga med denna kombo, det verkar finns mjuvara som gör detta till en streamer.
alexanderson
Inlägg: 839
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Bygga rör preamp med hifi-streamer.

Inlägg av alexanderson »

Mvfrisk skrev: 1 februari 2024, 11:03:26 preamp-kit
Hur skulle det vara om Du använder den svenska benämningen förförstärkar-byggsats.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Bygga rör preamp med hifi-streamer.

Inlägg av anders_bzn »

Lägg av, preamp är ett vedertaget uttryck i HiFi-nerd kretsar. Du förstod ju uppenbarligen vad han menade.
Mvfrisk
Inlägg: 27
Blev medlem: 3 januari 2024, 20:17:07

Re: Bygga rör preamp med hifi-streamer.

Inlägg av Mvfrisk »

alexanderson skrev: 2 februari 2024, 07:28:07
Mvfrisk skrev: 1 februari 2024, 11:03:26 preamp-kit
Hur skulle det vara om Du använder den svenska benämningen förförstärkar-byggsats.
Nä det låter jobbigt :)
FarbrorEstland
Inlägg: 116
Blev medlem: 29 januari 2008, 20:45:44
Ort: Lite norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bygga rör preamp med hifi-streamer.

Inlägg av FarbrorEstland »

Kör på en Rpi 3/4/5 med valfri DAC (jag kör Hifiberry DAC+ light) och t.ex Balena Sound (https://balena-labs-projects.github.io/balena-sound/). Fungerar kalas. Sedan finns det andra lösningar som t. ex Volumio mm. Har just ingen rör-förstärkare men kör en gammal vintage Denon med enbart RCA in och det blir faktiskt riktigt bra ljud från dessa DAC-ar som byggs för Rpi.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32788
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygga rör preamp med hifi-streamer.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag tittade in på TubeLab men hittade inget preamp-kit bara PP- och SE-kits och nån headphone-amp.

Om du berättar lite mer konkret vad du letar efter kanske jag har något påbörjat, färdigbyggt eller eljest som inte fått plats i ett chassi och som du kan få överta för en ynklig penning. Jag har ett GG-kit, färdigbyggt och ska ha nån enkel historia med ett rör per kanal.
Jag har ju dessutom preampen som är byggd på Korgs 6N1-rör.
Bild
Mvfrisk
Inlägg: 27
Blev medlem: 3 januari 2024, 20:17:07

Re: Bygga rör preamp med hifi-streamer.

Inlägg av Mvfrisk »

Huggbävern:
Jag tror deras hemsida heter Valvesnmore.com, glömde att framföra det i tråden och hänvisade endast till deras youtube kanal inser jag 😅
Dock slopade jag idén om att beställa ett färdigt kit från dom, främst för att jag anser att det blir för dyrt (799$ + frakt, tull och så ska det kompletteras med rör utöver det).
Jag började istället bygga en 12ax7 preamp som heter: 4S universial preamplifier, typ enklast möjliga stereo preamp som tar 12ax7, 12au7, 12at7, 12ay7, 12av7 och 12az7 rör.
Jag bygger den utefter detta schema:

https://diyaudioprojects.com/Tubes/Univ ... Preamp.htm

Udda skapelse Korgs 6N1 rör, där krävs det inga dyra transformatorer förstår jag.
Låter den lika bra som traditionella vakuumrör?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32788
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygga rör preamp med hifi-streamer.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Låter rör bra överhuvudtaget? Det var en provocerande fråga inser jag, speciellt som jag just nu har TV och CD-spelare kopplade till en 12W rörförstärkare med 6V6.

Den här historien låter inte hönsskit precis. Har en hörlursförstärkare också med samma rör.

Jag är faktiskt med på det där forumet där du hittar den där 4S men är sedan ett gäng år ganska passiv. Tycker att det är lite för mycket av OddWatt-förstärkarna och konstiga specar på dem. Vad gäller förförstärkare har jag nog något enkelt liggande med något kinarör men annars har jag varit inne på Bruze Rozenblits Ground-Grid-förstärkare och har två stycken halvbyggda.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bygga rör preamp med hifi-streamer.

Inlägg av TomasL »

Du pratar om HiFi, Rör och HiFi går inte ihop, det går inte bygga en HiFi -stärkare med rör.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32788
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygga rör preamp med hifi-streamer.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nu pratar du strunt :) . Läs vad normen säger om HiFi. Eller du menar att rör står för HighEnd - då är jag med, till 100%.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bygga rör preamp med hifi-streamer.

Inlägg av TomasL »

Definitionen på HiFi är att förstärkaren skall inte tillföra eller bortföra något från källan, dvs den skall återge källan så troget som möjligt, en rörstärkare gör allt annat, dvs tillför en massa saker och bortför en massa saker.
Sen att vissa individer föredrar färgat ljud, är en annan sak.
Kort sagt en rrstärkare kan aldrig någonsin vara HiFi.
HighEnd vet jag inte var det är, möjligtvis sådant som kostar en massa pengar utan att vara HiFi.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32788
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygga rör preamp med hifi-streamer.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det finns två fördomar och om rör:

1. Rörförstärkare låter alltid och i alla skepnader bättre än transistorförstärkare.
Det är bara så att en viss topologi/teknik automatiskt låter bra eller bättre än andra. En dålig förstärkare är alltid sämre än en bra, oavsett vad.

2. Rörförstärkare låter alltid sämre än alla andra sorters förstärkartopologier och tekniker.
Man kan konstruera rörförstärkare som låter dåligt och som låter bra. Styrkan ligger i förstärkande element, vilka i motsats till transistorer ofta är betydligt mer linjära och därmed skapa lägre distortionsnivåer. En vettigt konstruerad rörförstärkare varken lägger till eller tar bort något från musiksignalen, så vida vi inte pratar om små nivåer av andratonsdistortion.
En transistorförstärkare består av ett otal ickelinjära element som måste kompenseras med stor mängd återkoppling vilket ger fasdistortion, denna återkoppling är också grundorsaken till TIM och andra sorters transientdistortioner som oftast saknas i en rörförstärkare.

HIFI definieras enligt DIN EN 61305 och är inget subjektivt tyckande. Normen specificerar min bandbredd, max distortion och liknande mätbara enheter.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bygga rör preamp med hifi-streamer.

Inlägg av TomasL »

Nja, standarden specificerar bara mätmetoder inte vad HiFi är, det finns ingen standard för detta, utan snarare en definition: "Hög trohet till originalet", inget annat. rörstärkare platsar normalt inte in i den definitionen.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32788
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygga rör preamp med hifi-streamer.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

rörstärkare platsar normalt inte in i den definitionen.
Precis de låter betydligt bättre än trisseförstärkare ... OBJEKTIVT!
Men snälla, du uttrycker dig med så svepande kommentarer. Det finns massor av mycket väl designade rörförstärkare med otroligt god ljudåtergivning. Glöm som sagt inte att ofta är rör så mycket mer linjära än transistor och därmed inte behöver massa extra kretsar för att bli linjära men förlora i ljudkvalitet på vägen.

Nu ska vi inte bråka om detta. Det är klart att Mvfrisk ska diska ... ska bygga rörförstärkare.

Den här är enkel och välljudande förstärkare med 6SN7 som är ett betydligt trevligare (bättre) rör än 12AX7/ECC83.
BlueVelvet-01.gif
Och vill göra det enkelt, ska du leta reda på ett par riktigt fina trioder - 12B4A - och bygga enklaste enkla (skala bort datorstyrningen):
budgiepre.pdf
Dessutom har jag ett gäng sovjetiska 6S19P (vill jag minnas). Väldigt trevliga trioder med raka kurvor.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar