Saab 900 underhåll och reparationer

Berätta om dina pågående projekt.
Prins Valiant
Inlägg: 939
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av Prins Valiant »

DennisCA skrev: 18 april 2024, 14:24:51 Såhär ser det ut på min mazda, två sådana per ok:
https://www.aliexpress.com/item/1005004524489925.html
Mazda använder "tyvärr" Akebono. Med lättrostade glidpinnar. Min son har en mycket trevlig Mazda 6, men i förebyggande syfte byter han av erfarenhet glidpinnar varje år. I Aliexpress-sidan om man bläddrar bland bilderna ser man även alla små jädr. plåtbleck som skall på plats. Mazda är en mycket trevlig bil, men de skulle i likhet med andra japaner gått över till ATE, så hade Mazda blivit kanon.
DennisCA
Inlägg: 2304
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Pallade upp bilen igår och kollade bakbromsen. Bromswiren till handbromsen kärvade litet och armen åkte inte tillbaka, efter lite motionering verkar det ha börjat funka igen. Tror det var boven. Plockar isär bromsoket ändå. Jag ser det behövs nya bromsklossar där bak, de gamla är dessutom slitna ojämnt så att de blivit kilformade sett från sidan. Jag tror detta tyder på att det kärvar i bromsoket.


Bild

Bild

Bild
jihe
Inlägg: 2411
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av jihe »

Jag trodde den hade handbromsen fram. Men det kanske bara är 99 som har det?
DennisCA
Inlägg: 2304
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

88-94 byttes bromssystemet ut på 900:orna, på 79-87 är det som du säger. Det var också en annan typ av bromsok på de äldre modellerna, "sliding yoke" modell kallas det på engelska.
Prins Valiant
Inlägg: 939
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av Prins Valiant »

Annars tycker jag detta är ett väldigt bra bromsok för saltade vintervägar. Det är ett ATE, antar jag. Hur får du tillbaks handbromskolven, är det traditionella "rotera tillbaks kolven", samma princip som på din Mazda?
DennisCA
Inlägg: 2304
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Jo ATE där bak och Girling där framme. Handbromsen är mekanisk och en hävarm trycker in kolven, grovt förklarat. Och ja man måste skruva ut kolven här med en 4mm insexnyckel.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33858
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av Glenn »

Jag har aldrig haft nån 900 som är så ny att den har handbromsen bak, men det ska inte sitta reurfjädrar på handbromswiren ?

På 9-5 ska det ju det, men dom rostar gärna av och trillar loss och då orkar inte wiren tillbaks riktigt och så slits handbromsen onödigt mycket.
DennisCA
Inlägg: 2304
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Returfjädern finns på hävarmen men wiren satt fast såpass den höll emot det. Själva leden kan också varit lite kärvande, eller så har fjädern blivit klenare med åldern, jag kan puffa in och ut på hävarmen med handen mot fjädern.
MiaM
Inlägg: 10002
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av MiaM »

Vet inte vad som är justerbart, men det är väl åtminstone en idé att mäta upp så att vinklarna är rätt. Typ det kan ju vara någon dold skada, typ tänk att nån med tungt fordon långsamt kört på ett hjul på bilen så axeln blivit någon enstaka grad krökt, såpass att man inte ser det med blotta ögat, men så att det påverkar körningen.

Eller så kanske det är så att det inte finns nåt att justera och det inte heller finns nåt som kan bli fel.

Vet inte hur lätt/svårt det är att mäta allt själv. De viktigaste grejerna går nog att mäta själv, men antar att en däckverkstad även ser sånt som uppstår om bilen varit krockad som man kanske inte kan se annars, typ att diagonalavstånden mellan vänster fram och höger bak inte är samma som mellan höger fram och vänster bak, eller att saker lutar på oväntade vis osv.
DennisCA
Inlägg: 2304
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Bakaxeln är stel så jag tänker det är kanske inte så mycket man kan göra där.

Detta med bakbromsarna på Saaben blev långkörare. Jag lyckades bryta av luftnippeln, jag lyckades ha sönder sätet så det tätar inte. Jag fick inte till det då jag provade borra om sätet (det kan gå, med rätt verktyg, men jag saknar dom) så jag tog och lade en bult med koppartätning som fullösning, det håller tätt men luftningen blir klottig.

Men sen efter det när jag skulle börja montera på hjulen igen så tyckte jag bromswiren var så svår att få på oket men det gick. Jag skulle testa handbromsspaken och nånting slog slint för nu tar inte handbromsen. Jag vet inte vad som hänt, bromswire gått av kanske? Orkade inte då längre och gick in.
DennisCA
Inlägg: 2304
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Lokaliserat felet på handbromsen, dessa hylsor som vajern skruvas i så hade hoppat ur då jag motionerade vajern så det satt inte som det ska. Litet störande att de kan hoppa ut och kärva till det.

Bild

Igår tog jag av bromsoket IGEN för det läckte ännu litet genom tätningen på fixen jag gjorde. De här kopparbrickorna är för hårda, jag värmde upp en med gasol och smälte den... Hoppsan provar igen och jo denna blev jättemjuk. Nu håller det tätt. Servade även oket med lite nya gummidelar.

Nu ska bromsvajern ställas in ännu det tar inte tillräckligt på höger sida ännu. Tur vädret är så skit, jag hade ändå inte kunnat köra saaben med sommarringarna på. Lånar föräldrarnas bil med vinterringar som står parkerad vid oss då dom är på resa. Mazda 626 -98 rullat snart 441,000km drar under 0,5 litern men vill bara ha 98ans bensin.

Som tack får dom ny radio för den gamla har gått sönder, kanske jag provar fixa den gamla stereon. Detta är radion jag tog ur saaben.

Bild
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32578
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av säter »

Jag såg ett avsnitt på SVT med en SAAB som är tillverkad i Finland.
SAAB-90, är det något liknande din?
Själv har jag aldrig hört talas om dessa.
https://www.svtplay.se/video/KVBQr13/ro ... id=KVBQr13
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32808
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Var inte det en korsning mellan SAAB99 och SAAB900. Tror man hade massa bakändar kvar från 99-programmet och inte ville skrota dessa utan satte ihop dem med 900-fronten.

Kolla också upp SAAB600.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33858
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av Glenn »

saab 90 var ju en saab 99 med lite moderniseringar från 900, som såldes som en lågprisversion av 900. Vanliga i finland, mindre vanliga i sverige, och dom tillverkades mycket riktigt i nystad.
Skogen
Inlägg: 905
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av Skogen »

HUGGBÄVERN skrev: 27 april 2024, 15:13:09 Var inte det en korsning mellan SAAB99 och SAAB900. Tror man hade massa bakändar kvar från 99-programmet och inte ville skrota dessa utan satte ihop dem med 900-fronten.
Tvärtom, det var 99'ans framdel och 900 sedan's bakdel.
Det sämsta av två världar :tumner:
Skriv svar