Saab 900 underhåll och reparationer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5776
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av hcb »

Det är första gången jag hör någon "dreva om" en framhjulsdriven bil. Jag är nyfiken, så skicka gärna en länk.

Riktigt snyggt och metodiskt jobbat. Jag är avundsjuk på dina kvaliteter.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33945
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av Glenn »

Det är ju så för att just OG900 har en udda lösning vad det gäller placering av motor/låda, och därmed en primärtransmission mellan :)
DennisCA
Inlägg: 2329
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Finns väl ingen sida direkt men just på saab 900a p.g.a. sin motorkonstruktionen så kan man relativt lätt byta dreven och kedjan kopplar ihop motorn och växellådan. Motorns kraft överförs via drev och kedjor på framsidan av motorn och storleken på dessa drev (primärer) bestämmer ganska mycket hur motorn varvar vid olika hastigheter.

Såhär ser det ut med några delar som kedjespännaren bortplockad:
Bild

Saab hade flera olika primärer, 6an är väl vanligast på de flesta årsmodeller genom 80 talet, senare blev det 7 och ibland en sällsynt 8:a också. Min bil har en 7:a och det innebär den varvar ganska jämt 3000rpm vid 120km/h. Med en 8.8 kommer min bil istället varva 2700 rpm vid samma fart. En bil med 6ans primär varvar 3000 redan vid 100km/h. Så detta gör ju bilen trevligare att köra vid landsvägs och motorvägshastigheter. Man offrar vridmoment istället vid lägre hastigheter och växlar. Vilket är snällare på lådan, också snällare på lådan att den får varva mindre så går den inte lika varm. Enligt nu de jag talat med. Låtsas inte vara växellådsexpert.

Här finns ganska mycket torr data om saab växellådor:
https://www.900aero.com/main/tech_main_tranny.htm

Här hittade jag ett exempel på en drevsats också:
https://www.maptunparts.com/transmissio ... -1993.html
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32601
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av säter »

Glenn skrev: 8 maj 2024, 09:56:48 Det är ju så för att just OG900 har en udda lösning vad det gäller placering av motor/låda, och därmed en primärtransmission mellan :)
Så var det väl redan på SAAB-99?
DennisCA
Inlägg: 2329
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Ja det stämmer började redan med 99an och B-motorn.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5776
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av hcb »

Tackar. Det förklarar ju en del. Att börja byta drev i växellådan känns som ett större projekt.
DennisCA
Inlägg: 2329
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Ja något sånt blir det inte av, ännu åtminstone. Det är som sagt en svag punkt och den borde servas innan den rasar. Det finns flera uppgraderingar man kan göra åt en 900 växellåda, förutom att se till att byta vissa kritiska lager och slitna delar. T.ex. ett nytt diffhuslock i stål så gör hela konstruktionen stabilare. Installera separat oljekylare för växellådan är en annan grej.

Ett stort problem med växellådan är väl att den kan flexa och då kan det gå illa till. De som tävlingskör brukar väl knäcka lådor regelbundet, vad man än gör verkar det inte som det finns nånting som en skottsäker saab växellåda.

Man undrar varför de inte gjorde den i gjutjärn, den hade varit mycket starkare och den extra vikten hade inte varit så mycket mera, enligt vad de som räknat påstår åtminstone.

Jag kör försiktigt och ska byta oljan regelbundet. Har gått 7000 mil sen senaste bytet (en helsyntetisk växellådsolja var det visst)
MiaM
Inlägg: 10082
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av MiaM »

Sidospår: Är det dåligt att bogsera/putta igång en bil som har kedjedrift? Tänker att kedjespännaren då hamnar på "fel" sida just när man puttar/bogserar igång motorn.
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2371
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av ajje »

Det borde ju inte vara sämre än att motorbromsa, så den biten har de nog tänkt på i konstruktionen.
DennisCA
Inlägg: 2329
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Idag kom en beställning från svenska saabklubben som en 89 graders termostat och nya torkarblad till strålkastarna. Jag har också provat måla om strålkastararmarna, använde bromsoksfärg. Lite av ett hafsjobb, borde blästras och plockas isär men de är nitade så det blev lite för mycket för mig att prova på. I framtiden ska jag prova igen och göra om det. Jag vill även blästra och måla om armarna till vindrutan.

Bild

Bild

Årets första fina dag hade vi nu. Börjar kännas som sommar äntligen...

Bild

Har också verifierat det rinner olja ner på framsidan av motorn där lite ovanför oljetömningsskruven. Tvättade av området med motortvätt och körde en vecka och det är tillbaka, det verkar komma ovanifrån så jag undrar om det kan vara växellådsolja. Förmodligen finns det där nån packning som börjar bli gammal. Nivån i växellådan verkar överfull då jag kollat. Då bilen stått över vintern har det inte blivit någon pol nånstans i garaget så det kommer bara då motorn är varm.
DennisCA
Inlägg: 2329
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Jag köpte ny dubbel-strålig spolare annars från svenska saabklubben, för jag vill ha bättre spolning på höger sida av rutan. Original är det bara en stråle på passagerarsidan, tycker det är konstigt men fick bort den utan att skada den ifall jag vill återställa till original.

Fast jag verkar ha en hög med småproblem just nu.

-Original backventilen läckte så jag bytte den mot en ny som jag råkade ha, men efter jag bytte den är det en fördröjning på spolandet och det är märkbart svagare. Verkar som den nya backventilen är dålig rakt från fabrik...

-Dessutom är den nya en enkel ventil och inte en "T" så jag har inte in strålkastarspolarna inkopplade nu heller.

-Den nya dubbelstråliga spolaren så orkar inte ens fram till rutan nu. Den gamla klarade åtminstone det även om det var klent.

Så jag behöver förmodligen en eller flera nya backventiler, kanske nya slangar på samma gång. Och den behöver vara en T-formad så jag kan koppla in strålkastarspolarna igen.

Bild

Jag har också köpt ett nytt spolar-relä på ebay (VAG 357955531) så jag ska få justerbar timing och även bara tre torkningar då jag spolar, det är irriterande med hela 5 stycken. Jag hoppas också det nya reläet tillåter mig att spola lite och inte aktiverar armarna direkt.

Jag köpte också ett par billiga spolarmunstycken som kan monteras på armarna, jag tänkte jag skulle prova experimentera med detta och se hur det funkar och ser ut i praktiken, om jag kan installera utan att göra något extra hål i plåten vill säga, så långt går jag inte. Men området runt spolarna är flexibelt så det kanske går att fixa nåt där.

Bild

Jag tycker det är en bra idé, i teorin, med munstycken på själva armarna, aldrig varit nöjd med spolarens design på nån av mina bilar, speciellt passagerarsidan verkar aldrig bli helt rent och spolar man i hög fart brukar det aldrig träffa där det borde utan hamnar längst nere på rutan.
MiaM
Inlägg: 10082
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av MiaM »

Ajje: Just ja, sant.

Dennis: Det är väl smaksak men det känns som att sånt som backventiler osv kan man nog med fördel ta från skrotbilar. Visst, å ena sidan är de gamla och kan gå sönder av ålder, men å andra sidan vet man att det inte är något tillverkningsfel.

Märkligt att kunder och media lät tillverkarna ha snålvarianter på säkerhetsrelaterade grejer. Ford Granada fanns också med olika varianter av vindrutespolare, en eller två strålar per sida. (Den har dock separat pump för strålkastarna, men jag tror att den körs samtidigt som vindrutespolaren)
DennisCA
Inlägg: 2329
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Ja om man kan hitta så javisst men det är enklare att köpa från biltema för det mesta för småsaker. Jag hade bort och kollade runt spolarpumpen och detta ska nog gå ganska lätt att fixa med ett relä så ska pumpen kanske gå bättre också.

I andra nyheter ringde jag åt Jörgen i Sverige som säljer 8.8 primärerna och har lagt in en beställning på en sådan. Lite involverat låter det att byta den, jag ska kombinera med kylarbyte för bättre åtkomst. Enligt Jörgen ska man koppa ur avgasröret och växelspakens länkage samt den främre motorkudden och lyfta upp motorn där fram så de vinklas uppåt, annars slipper man visst inte åt.

Sen är det andra saker att tänka på också, t.ex. måste man flytta ut ett spår för en låsring 1.5mm vilket man kan göra på plats med en nålfil. Det lär ingå bildinstruktioner på hela proceduren så vi får se hur jag lyckas.
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon
Inlägg: 259
Blev medlem: 29 januari 2009, 21:38:21

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av farbrorvattenmelon »

Till vissa Saab har jag sett att man kan montera Volvo V70 "dusch"-munstycken för vindrutespolningen istället för stråle. Exempel på foruminlägg:
http://forum.saabturboclub.com/showthre ... at-min-bil!
DennisCA
Inlägg: 2329
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Ja det hade varit intressant att prova.

Igår installerade jag ett relä till spolarpumpen så den drivs direkt från batteriet, jag tycker det gjorde skillnad på vänster spolare, den känns starkare nu.

Bild

Det som är mest störande är att man aldrig har kablar i rätt färg, eller kopplingar för den delen. Jag tycker det måste finnas något bättre än abiko kopplingar för biljobb dessutom, eller kanske inte?

Motorutrymmet ser lite skitigt ut men jag har gått på där med olja och sånt. Den dagen motorn åker ur blir det förmodligen en större uppsnyggning av insidan.
Skriv svar