Ansluta en skivspelare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
gorane
Inlägg: 38
Blev medlem: 3 december 2013, 12:01:06

Ansluta en skivspelare

Inlägg av gorane »

Hade tänkt koppla in en skivspelare. Har en Technics radiodel med ingångar CD, Audio in/ut och tape rec/out men ljudet är väldigt svagt var jag än provar. Behövs det alltså en mellanförstärkare? Radion har ju bevisligen en LF-del, det borde väl räcka? Var hittar man en enklast möjliga förstärkare?
gorane
ASEA
Inlägg: 652
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Ansluta en skivspelare

Inlägg av ASEA »

Du behöver ha en skivspelaringång eller en separat RIAA-förstärkare.
Förutom förstärkning av lägre ingångsnivå så behövs även en korrigering av signalen då man spelar in LP-skivor med vissa frekvenser förstärkta och andra dämpade, detta för att spara plats på skivan.
Denna förförstärkare kallas RIAA och är enbart till för skivspelare.
Äldre prylar har ofta denna skivspelaringång inbyggd, på nyare prylar är det mer ovanligt och då behövs en separat sådan.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Ansluta en skivspelare

Inlägg av Hobbyisten »

TC-750 rekommenderas starkt, extremt prisvärd. Nu talar jag om hur det var för några år sedan, men läget lär inte ha förändrats.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18405
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Ansluta en skivspelare

Inlägg av 4kTRB »

Alternativt kan du bygga själv. Lärorikt.
Op LM833 har en Application Note för ett riktigt bra bygge.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32788
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Ansluta en skivspelare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Electrokit har säkert byggsats, Kjell säljer adapters och jag misstänker att BRL har lite bättre grejer.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Ansluta en skivspelare

Inlägg av Glenn »

ASEA skrev: 16 januari 2024, 11:49:14 Du behöver ha en skivspelaringång eller en separat RIAA-förstärkare.
Förutom förstärkning av lägre ingångsnivå så behövs även en korrigering av signalen då man spelar in LP-skivor med vissa frekvenser förstärkta och andra dämpade, detta för att spara plats på skivan.
Denna förförstärkare kallas RIAA och är enbart till för skivspelare.
Äldre prylar har ofta denna skivspelaringång inbyggd, på nyare prylar är det mer ovanligt och då behövs en separat sådan.
Faktum är att phonoingång med RIAA numera är ganska vanligt på förstärkare igen efter att ha varit borta i många år.

Det är väl vinylboomen som är anledningen.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18405
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Ansluta en skivspelare

Inlägg av 4kTRB »

Tror de där inbyggda RIAA-stegen är billigast möjliga "så det fungerar inget mer"-modellen.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1879
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Ansluta en skivspelare

Inlägg av carpelux »

Jag använder detta RIAA till stereon i arbetsrummet och kan verkligen rekommendera det. Funkar jättebra och är relativt enkelt konstruerat. Mitt har jag byggt upp på veroboard men har designat ett mönsterkort som jag skall skicka in till tillverkning vilket år som helst :-)

https://phonoclone.com/diy-pho5.html
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Ansluta en skivspelare

Inlägg av Glenn »

4kTRB skrev: 17 januari 2024, 10:19:38 Tror de där inbyggda RIAA-stegen är billigast möjliga "så det fungerar inget mer"-modellen.

Det är väl snarare de lösa enklare som är 100% skräp ?

En stor hifitillverkare lär ju vara rädd om sina recensioner och kunder och sätta i nåt fungerande.
BJ
Inlägg: 8303
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Ansluta en skivspelare

Inlägg av BJ »

Jag köpte en liten billig grammofon-förstärkare en gång.
Den kostade nog mellan 200 och 300 kronor.
Det var en liten plastlåda med 4 fötter och en knapp på, och plats för ett 9 V-batteri på undersidan.
Den lät faktiskt bättre än vad man kan tro.
Tyvärr har jag varken kvar förstärkaren eller grammofonen eller pickupen,
så jag kan inte prova längre och jämföra med andra saker.
Någon som vet vad det kan ha varit för modell, och om den går att få tag på nu?
Det var en låg, lite lutande låda. Jag tror att rca-kontakterna var guldpläterade.
opampen
Inlägg: 1780
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Ansluta en skivspelare

Inlägg av opampen »

Tittade nu på TC-750 och det verkar för att vara en gedigen design! Finns att köpa.

Annars som sagt om du vill bygga vilket kanske kan vara trevligt finns en del intressat att välja på:

T.ex. Electrokit https://www.electrokit.com/produkt/riaa ... re-stereo/

Här ett schema-PDF med TDA2320 om du vill bygga helt själv istället för en byggsats. Det finns olika typer av förstärkare här bl.a ett RIAA steg. Du bör etsa ett kretskort som är dubbelsidigt. Men i värsta fall kan du även bygga på veroboard.

http://www.elektronikjk.com/elementy_cz ... 320A-3.pdf

Electrokit säljer TDA2320 https://www.electrokit.com/produkt/tda2 ... r-mfg-sgs/
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Ansluta en skivspelare

Inlägg av MiaM »

Det absolut billigaste sättet att skaffa en RIAA-förförstärkare, men också ofta rätt fult, är att mer eller mindre få nån receiver från 70/80-talet som har minst ett sönderkört slutsteg och som också är värd såpass lite att det inte lönar sig att lämna in för reparation.


Håller också med om att de inbyggda RIAA-stegen i moderna grejer bör rimligtvis hålla bra kvalitet.


P.S. under vissa årgångar förekom det hyggliga skivspelare med inbyggt RIAA-steg. Dels förekom det (som tillbehör för inbyggnad) på 60-talet då RIAA-ingångar inte alltid slagit igenom. Exempel på detta är Beogram 1000. Men dels började det också förekomma på 80-90-talet. På 80-talet för att lösa problemet att ansluta skivspelare till t.ex. bärbara stereo (där enbart vissa toppmodeller från tidigt 80-tal hade RIAA-ingång, t.ex. klassika Hitachi "bergsprängaren" TRK 9140 som Jon Skolmen har med sig till Kanarieöarna i Sällskapsresan), och på 90-talet för att lösa problemet att nästan ingen köpte skivspelare och förstärkarna därför slutade ha inbyggt RIAA-steg.

Än idag finns skivspelare med inbyggt RIAA-steg men det är väl troligtvis oftast enklare/billigare saker, typ med keramisk pickup, tallrik av plast, inbyggda högtalare i samma skal som skivspelaren, blåtandfunktioner och annat junk.
gorane
Inlägg: 38
Blev medlem: 3 december 2013, 12:01:06

Re: Ansluta en skivspelare

Inlägg av gorane »

Min skivspelare heter "Ferguson" från mitten av 70-talet. Använd mycket lite och tycker att det låter skapligt vid anslutning till phono-ingången. Har inte velat plocka isär men kanske det finns en RIAA inbyggd i spelaren ???
gorane
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1879
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Ansluta en skivspelare

Inlägg av carpelux »

Är förstärkaren någorlunda modern (typ mitten av 60-talet och framåt) och utrustad med phono-ingång så sitter det ett RIAA-steg där.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Ansluta en skivspelare

Inlägg av helmut »

SWjälv byggde jag den här som jag är mycket nöjd med.
http://www.stancurtis.com/Moth%20pics/E ... rticle.pdf
Skriv svar