Fjärrstyrning av trefaspump

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
SEK
Inlägg: 20
Blev medlem: 29 september 2016, 10:09:16

Fjärrstyrning av trefaspump

Inlägg av SEK »

Vi har en trefas vattenpump som skulle behöva trådlös fjärrstyrning (när allt har tinat, alltså). Pumpen är utomhus och man behöver kunna manövrera on/off inom ett avstånd av max 10 m. Är det nån som har sett något "färdigt" som skulle kunna passa?
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Fjärrstyrning av trefaspump

Inlägg av Prins Valiant »

Jag antar att du kommer mata pumpen med 5-ledarkabel inklusive nolla.

Själv hade jag köpte en NEXA styrning eller liknande fjärrstyrt relä. Se https://www.power.se/smart-home/styrnin ... lsrc=aw.ds

Sedan hade jag köpt en kontaktor med 230VAC -spole, en plastkapsling att placera den i, och klämt in NEXA fjärrelä i boxen som styr manöverspänningen till kontaktorn. Ev. om du behöver motorskydd finns det ju färdiga kapslingar med kontaktor och motorskydd. Sedan kan man säkerligen fixa till så att Nexa ersätter den yttre knappen.
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Fjärrstyrning av trefaspump

Inlägg av Prins Valiant »

Tyckte frågan var intressant, så jag sökte vidare och fann detta:
https://www.styrahem.se/p/884/strombryt ... elly-pro-1

Då behövs bara en kapsling. Kontaktorn verkar ok för 4kW motor
SEK
Inlägg: 20
Blev medlem: 29 september 2016, 10:09:16

Re: Fjärrstyrning av trefaspump

Inlägg av SEK »

Ja denhär lösningen med Shelly Pro 1 verkar ju snyggare. Tack för det förslaget!
Måste kolla vad det är för effekt på pumpen. Den är inte alldeles liten. Och av någon anledning var det ingen som tog in den i värmen i höstas. Hoppas nån tömde ur den i alla fall :roll:
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Fjärrstyrning av trefaspump

Inlägg av Prins Valiant »

Ja, själv hade jag satsat på Shelly Pro 1. Den går ju att köpa separerat, och så köper du en tillräckligt stor kontaktor från exempelvis Schneider.
Skriv svar