Problem med diod i pryl

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
FormerMazda
Inlägg: 6085
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Problem med diod i pryl

Inlägg av FormerMazda »

Jag har en pryl som på inkommande matning har en backdiod, vad jag kan tänka enbart som ett skydd för polvändning.
Men dessa dioder dör efter en tid och särskilt om spänning cyklats. Det finns mycket annan liknande utrustning i samma miljöer och matade av samma spänningsaggregat (24VDC) som inte bryr sig alls om detta.

Dioden är en ytmonterad märkt 4007, lite "bifiig" för att vara SMD, så jag antar att det är en 1N4007 motsvarighet helt enkelt.
Högre än 1000V backspänning finns inte i den serien (4001-4007) vad jag vet, så det går inte sätta nåt annat om det vore problemet.
Men behöver jag ens denna egentligen? Rätt installerad, och fast installerad, är ju inte polvändning ett problem alls.

Vad säger ni? Finns det nån tåligare diod mot .. vad vet jag .. stötlast, transienter, backspänning?
Eller ska jag helt enkelt bygla den?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Problem med diod i pryl

Inlägg av Icecap »

Det låter som att det är startströmstöt som tar död på den.
Min omedelbara lösning - i brist på mer data på strömförbrukning - ville vara att montera ett seriemotstånd på matningen.
1N4007 tål MAX! (1 gång) 30A - så jag hade tagit ett (24V / 5A =) 4,7Ω motstånd.

Detta ger en strömbegränsning under uppladdningen av ingångskondingen på ~5A och då dioden klarar 1A kontinuerligt förlorar du max. 4,7V på den.
Förlusten i motståndet kan då uppgå till 4,7W max.

Det kan fint vara att 1,2Ω räcker, då förloras max. 1,2V.
FormerMazda
Inlägg: 6085
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Problem med diod i pryl

Inlägg av FormerMazda »

Ja det fattas ju massor med info, jag fyller gärna på vartefter frågorna kommer, men jag vet inte vad vi kan tänkas komma på direkt så därför är det lite fattigt initialt.

Jag ser inte tecken på hög startström, förbrukning under normal drift är 30mA.
Det finns en konding över matningen i den på 220 nånting. En SMD och jag är inget vidare på SMD.. ;)
Googlar jag märkningen på en så tycker jag denna träffar:
https://se.farnell.com/panasonic/eeefk1 ... dp/9695680

Om än att jag mäter nära 19V över den så just 16V bör et ju inte vara.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18416
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Problem med diod i pryl

Inlägg av 4kTRB »

Ska den funka som skydd för polvändning kanske det är bättre att placera dioden mellan polerna, över lasten, backvänd då.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4695
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Problem med diod i pryl

Inlägg av Swech »

vad är det för pryl
Swech
FormerMazda
Inlägg: 6085
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Problem med diod i pryl

Inlägg av FormerMazda »

Ett ställdon.
https://www.produal.com/sv/sku-1210111.html

Vet inte riktigt vad dioden gör längre..
+24VDC går genom den i rätt riktning, sen genom ett motstånd på 4,7ohm, sen genom vad jag tolkar som en zenerdiod och där till kondingen. Från 24V till 19V typ.

Men nu har jag flertalet som bytts som felaktiga men funkar på bänk vad jag kan se.
Bara en hade trasig diod på matningen.
Kan hända att dom bytts för minsta nysning då den första som faktiskt gick sönder skapade en misstro.

Får gräva lite mer. :)
Mindmapper
Inlägg: 6424
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Problem med diod i pryl

Inlägg av Mindmapper »

Eftersom det står strömförsörning 24V/AC/DC <2,6VA kan man fundera lite.
24V innebär ca 0,1A eftersom det står <2,6VA. Det ska ju en 1A diod klara.
Att det står AC/DC innebär ju att det behövs någon form av likriktning. Är det denna diod som står för likriktningen är det en halvvågslikriktning som utförs i den. Mysko att den inte klarar de stötströmmar som uppstår i den apparaten.

Matar du aldrig med AC ska du kunna bygla den. Blir den flyttad till AC, då går det illa! Om du inte kopplar en kraftig diod som kortsluter vid felvändning eller anslutning av AC.
I databladet står det lite mer.
Matning 24 Vac (22...28 V) / 24 Vdc (20...28 V)
(bl.a)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6955
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Problem med diod i pryl

Inlägg av Marta »

Det hela verkar egendomligt. Sådana dioder brukar bli kortslutna när de går sönder. För avbrott måste den brännas av med en avsevärd ström. Motståndet Du nämner borde bli grillat innan dess, om det är vanlig 1/4W storlek på det.

Går flera enheter sönder så är något allvarligt fel och måste åtgärdas, eller så är det en undermålig produkt. Gör inga hemmagjorda fixar, ta reda på vad som är grundorsaken. Annars blir det fortsatta problem.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14868
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Problem med diod i pryl

Inlägg av mrfrenzy »

Kommer 0-10V signalen från samma enhet och genom samma kabel som 24V matningen eller är det någon av dessa som genereras lokalt?

Det kan lätt uppstå jordslingor och potentialskillnader.
Skriv svar