Dynaco St-70 update

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
petertub
Inlägg: 391
Blev medlem: 21 september 2022, 15:59:11
Kontakt:

Re: Dynaco St-70 update

Inlägg av petertub »

Jag kan väl avsluta denna tramsiga debatt med att jag inte sett någon moddad som varit bättre i prestanda. Ofta saknas schema och det gör livet svårare för nästa köpare. Ofta drabbas de moddade av problem med hållbarhet pga olämpliga kretslösningar som tar livet av eller förkortar livslängden på rören.

Till raden av "katalogtuggande" kan jag komplettera med att VTA-70 är ( liksom triods ST70) varianter på
dynaco ST70 som går att köpa i nyproduktion.. Har haft en VTA-70. Den är såld.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32787
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dynaco St-70 update

Inlägg av HUGGBÄVERN »

En moddad ST-70 är inte längre en ST-70, lika lite som att ett VW-chassi med en ferrarikaross i plast är en Ferrari.

Om det är så viktigt att bygga en bra pp-stärkare med EL-34 finns det ett otal scheman och byggbeskrivningar att välja mellan. Och idag behöver man inte alls räkna på lindningsvarv och magnetiska fältstyrkor och knyppla ihop sina egna förstärkare - sådana säljs färdiga från flera firmor runt omkring oss.

Det främsta skälet att inte modda är ”varför ska man göra det?”. Visserligen var Dynacos förstärkare inte världens bästa men man fick mycket bang för pengarna.
Visst man man tyckas att det tillverkades många sådana, var är de idag?! Hur många Moog-syntar sålde inte Radio-Shack på 70-talet men de få som säljs på eBay kostar 6-7000 … Det viktiga är hur många som finns tillgängliga.
Mvfrisk
Inlägg: 27
Blev medlem: 3 januari 2024, 20:17:07

Re: Dynaco St-70 update

Inlägg av Mvfrisk »

Just denna st-70 ska oavsett inte modofieras utan bara uppdateras så den fungerar som den ska :)
Själv har jag både möjlighet till att bocka eget chassi och (snart) möjlighet att linda egna transformatorer om jag så vill, så det ska absolut bli ett amatörbygge framöver, men denna Dynaco ska få förbli vad den är i största möjliga utsträckning.

Vill man bygga en St-70 så ligger det ett oöppnat Dyna-kit till salu för ca 15.000kr på Ebay i talande stund 😃
Mvfrisk
Inlägg: 27
Blev medlem: 3 januari 2024, 20:17:07

Re: Dynaco St-70 update

Inlägg av Mvfrisk »

Idag fick jag äntligen en stunds lugn när flickvännen hämtade barnen på skolan och jag lyckades smita från jobbet tidigt, så nu har två kondensatorer blivit utbytt mot nya friska elektrolyter i biasen.
Endast en av dom va visserligen felande (8.76ohm mätt med Esr).
Biasen mäter stadiga 1.51v bägge sidor nu.
Filterkondensatorn hade jämna fina värden enligt min Esr och alla motstånd i hela förstärkaren tycks ha rätt värden.
IMG_4534.jpeg
IMG_4537.jpeg
IMG_4538.jpeg
IMG_4539.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
petertub
Inlägg: 391
Blev medlem: 21 september 2022, 15:59:11
Kontakt:

Re: Dynaco St-70 update

Inlägg av petertub »

Känn på skruvarna till oktalsocklarna. Då jordningar går via dessa blir det surt om skruvförbanden inte är ordentligt dragna.
Mvfrisk
Inlägg: 27
Blev medlem: 3 januari 2024, 20:17:07

Re: Dynaco St-70 update

Inlägg av Mvfrisk »

Tack, den detaljen missade jag att kontrollera.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32787
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dynaco St-70 update

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Mvfrisk skrev: 12 januari 2024, 09:59:15 Själv har jag både möjlighet till att bocka eget chassi och (snart) möjlighet att linda egna transformatorer om jag så vill, så det ska absolut bli ett amatörbygge framöver, men denna Dynaco ska få förbli vad den är i största möjliga utsträckning.
För att få fina hål för rörhållarna köpte jag specialborr från en kille i Malaysia eller därborta. Hans sajt ligger sedan länge nere, men jag hittade liknande borr på AliExpress. De ser ut som dosborr men är då mindre med dia från ca 16mm och uppåt och bårren har tänder i HS för att kunna penetrera alu och andra metaller.
Jag har inge länk men det dök upp mycket när jag sökte på ”25mm drills”.
Mvfrisk
Inlägg: 27
Blev medlem: 3 januari 2024, 20:17:07

Re: Dynaco St-70 update

Inlägg av Mvfrisk »

Ja det är faktist en sak jag ska uppdatera min verktygsarsenal med, borr för håltagning över 13mm.
En skruvhålstans / hålpunch är annars ett fantastiskt bra verktyg för just detta ändamål, sånna hittar man också billigt online idag.
alexanderson
Inlägg: 839
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Dynaco St-70 update

Inlägg av alexanderson »

Ett bra hålpunchsätt kostar över 1000:-.
Det finns stegborr i snabbstål (HSS). Ett billigare alternativ.
Exempel:
*13 olika hålstorlekar för 131:-.
*15 olika hålstorlekar för 67:-.
hsd
Inlägg: 2129
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Dynaco St-70 update

Inlägg av hsd »

Jag kör konisk borr ,liknar stegborr men steglös, utom om det ska vara D-hål ,tex bnc chssie kontakt
alexanderson
Inlägg: 839
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Dynaco St-70 update

Inlägg av alexanderson »

HUGGBÄVERN skrev: 10 januari 2024, 16:13:47 Och idag behöver man inte alls räkna på lindningsvarv och magnetiska fältstyrkor och knyppla ihop sina egna förstärkare - sådana säljs färdiga från flera firmor runt omkring oss.
Utgångstransformatorerna är uppbyggda så här
*Dynaco St-70 primär/sekundär/primär/sekundär/primär.
*Marantz-9 primär/sekundär/primär/sekundär/primär/sekundär/primär.
Trådtjocklelen är
*Dynaco AWG33 i primär och AWG21 i sekundär.
*Marantz primär AWG 27 och 28, sekundär AWG 20 för 4 och 8 ohm, AWG25 för 16 ohm
Varvtalsomsättningen halva primärlindningen till 8 ohm är
*Dynaco 1080/91
*Marantz 1000/100
Ultralinjäruttaget är 33% på Dynaco och 20% på Marantz.
alexanderson
Inlägg: 839
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Dynaco St-70 update

Inlägg av alexanderson »

HUGGBÄVERN skrev: 10 januari 2024, 16:13:47
Och idag behöver man inte alls räkna på lindningsvarv och magnetiska fältstyrkor och knyppla ihop sina egna förstärkare - sådana säljs färdiga från flera firmor runt omkring oss.
QUAD-II TRANSFORMATORN ÄR KÄND FÖR SIN EXTREMT HÖGA KVALITÉ.
Är lindad så här primär/sekundär/primär/sekundär/primär/sekundär/primär katodlindning/primär katodlindning/sekundär/primär/sekundär/primär/sekundär/primär.
Primärlindningen är lindad med SWG37. 159 varv på katoden och 1431 varv på anoden.
Sekundärlindningarna är lindade med SWG23. 6 sekundärlindningar på vardera 51 varv.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32787
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dynaco St-70 update

Inlägg av HUGGBÄVERN »

De borrstål jag använt även om jag fått kasta något då det tappat för mycket tänder ser ut så här:
s-l1600.jpg
Jag köpte från en firma i Indonesien (??) www.vt4c.com (numera borta) men AliX har (exvis): https://www.aliexpress.com/item/32875054969.html
Det här borret ger ju ett väldigt exakt hål så man slipper så och hålla koll med ett stegborr t ex. Ska nämnas att fjädern som ska trycka ut plåtabiten man borrat ur, sällan fungerar så en skruvmejsel är bra att ha.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
alexanderson
Inlägg: 839
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Dynaco St-70 update

Inlägg av alexanderson »

Audio Research modden är beskriven i "the Audio Amateur" nr 4 1977.
-
Denna använder 6L6GC som slutrör, samt kisellikriktare.
-----
Så här låter de olika moddarna enligt Roy Mottram i Glass Audio Nr2 1989
Stock Dyna and AVA Mod.
The AVA mod slightly tightens up the bass. Neither of the versions has a good high end.
Sutherland
This mod definitely changes the sound of the amplifier from warm and rounded, to more neutral. The music came through very clean and detailed, witout being harsh. Cymbals and bells sounded clean and airy. The bass reproduction was about the same as the stock Dyna.
Vacuum Tube Audio
After listening to this version for a minute or two, I felt like crying. This was music. I was no longer listening to a modified ST-70, but to a great amplifier. The imaging was incredible, over and over again in my listening notes this was noted. I applaud the improved clarity, transparency and detail in music. Bass notes were reproduced with depth and tautness totaly lacking in the AVA and Sutherland mods.
---- fortsättning följer
Senast redigerad av alexanderson 26 februari 2024, 07:50:42, redigerad totalt 4 gånger.
alexanderson
Inlägg: 839
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Dynaco St-70 update

Inlägg av alexanderson »

Curcio
Musical ecstasy part 2. My first impressions were tight and clean character of the music. It was reproduced with full dynamics. Reproduction was very transparenmt and revealing, although it seemed a little dry, almost sterile, probably a characteristic of the 6DJ8, which has none of the usual "tube sound"......although it didn't seem quite as spacious in height and with as the VTA. Depth was very good. Bass notes were solid, tight, deep and natural.
GSI
This mod had several characteristics of the last two: lots of space, transparency, cleanliness and quiet. Not as revealing, as the Curcio, about the same as the VTA, with excellent soundstage imaging, similar to the Curcio. Not as sterlie sounding as the Curcio, more neutral like the VTA. Bass reproduction was very good. Overall, a very good performance.
-
The last three mods are all very good, each just a little different from the others. Your choice is a matter of personal taste.
-
ST-70-C3 (Audio Research modden)
TAA skriver så här: While we have not compared the ST-70-C3 to the D76A, we have a chance to compare it to several solid state units. We preferred it to all save the Williamson Twin 20 Mark II. The sound of the two is remarkably similar--both very pleasing, concise, and without any grit or edginess.
Skriv svar