LED lanternor till båt

Berätta om dina pågående projekt.
mrhedin
Inlägg: 114
Blev medlem: 3 maj 2005, 19:46:24
Ort: Trollhättan/Kiruna
Kontakt:

Inlägg av mrhedin »

Bra ide Peter_L! På det här viset går det ju rätt så smidigt att göra små egna batteridrivna lanternor. Borde gå att bygga in allt i ett lanternaglas för typ mig som inte kör så värst ofta i skymning/mörker och dessutom inte har en båt som är så lämpad för permanenta kabeldragningar.

Huvudsaken är ju ändå som nån sa att det bästa är att försöka synas så gott man kan om man nu måste befinna sig ute på sjön vid dessa tider.
Användarvisningsbild
Peter_L
Inlägg: 106
Blev medlem: 20 mars 2006, 03:27:49

Inlägg av Peter_L »

Att man egentligen ska ha kondensatorer till regulatorn vet jag, lekte med pic och radiomoduler från kjell en gång, då märker man att det behövs :-)

De blir inte så värst varma nu, tror det ska funka. Brukar skippa kondensatorerna i enklare project som inte behöver så mycket ström, kanske inte är så bra, det kanske påverkar livslängden på dom ?

mrhedin, ska du ha det batteridrivet så blir det enklare, då kan du skippa
regulatorn helt, och bara köra med lysdioder och resistorer.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Ska man göra rätt är det ju en dålig lösning att paralellkoppla dom utan att ha lite utjämningsmotstånd mellan. Jag hade kopplat dom i grupp om 2 + 1 seriemotstånd eller än mer ambitiös: alla i serie + en switchad strömgenerator, det borde vara den ultimata lösningen, vara sig i drivning som i effektivitet.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Med tanke på svaren verkar han inte bry sig om att det ska bli bra varken ut effektsynpunkt eller strålningsvinklar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

danei: Värst vad du var glad i dag... :wink:
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Kanske inte på topp. Men man blir ju lite konfunderad när folk inte verkar bry sig om komentarer alls. Varför gör man då ett inlägg från börgan? Men det var inte illa menat. Men det känns lite meningslöst att svara i sånna trådar.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Nu frågade han inte hur man gjorde, han beskrev en grej han hade gjort och fick sedan kommentarer. Det är även placerat i rätt grupp så att han inte tar till sig kommentarer kan mycket väl vara för att projektet är färdigt, min kommentar var t.ex. menad åt andra som kunne få lust att kopiera detta sätt.
mrhedin
Inlägg: 114
Blev medlem: 3 maj 2005, 19:46:24
Ort: Trollhättan/Kiruna
Kontakt:

Inlägg av mrhedin »

Jamen, någon som skriver "börgan" har ju rätt att ställa krav?
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

:roll: Danei är nog bara avundsjuk för att han inte lyckats få sin båt i plurret ännu.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Om det bara hade varit ett stavfel i varje inlägg så var det ju inte så farligt, men. :wink:
Användarvisningsbild
Peter_L
Inlägg: 106
Blev medlem: 20 mars 2006, 03:27:49

Inlägg av Peter_L »

Det är klart att jag tar åt mig av vad alla skriver.

Men nu så sitter lanternorna redan på båten, och jag har mycket jobb kvar med båten innan sjösättningen, slipa, måla osv.

Jag ska se hur lanternorna kommer att funka sen i verkligheten, funkar de dåligt blir det till att göra ändringar, annars har jag massa andra project att lägga energi på. Bygga autopilot, elektrisk styrning osv...

Man lär ju sig av era svar till kommande project också.
Skriv svar