Renovering av Volvo Duett
Re: Renovering av Volvo Duett
Jag löste problemet på annat sätt, eftersom jag fick tag på 60 cm långa bromsslangar gick det att göra en 180-graders snäv och kort böj och få det hela att lira bra, det är till nån Ford oklart vilken eftersom den utgått i Biltemas sortiment efter att jag tog dom sista 4. Skulle det vara nåt udda så funkar det med 50 cm också i framtiden, klamman kommer att hålla fast slangen istället för röret på insidan av innerskärmsplåten så röret är bara att i så fall bocka ner, huvudsaken bara att det är hane och hona på slangen.
Eftersom stötdämparen kolliderade med oket flyttades den till framsidan, då kolliderade den med styrarmen istället så då fick det bli sån här lösning, det behövdes bara 10 mm och då är det bra spel också.
Eftersom stötdämparen kolliderade med oket flyttades den till framsidan, då kolliderade den med styrarmen istället så då fick det bli sån här lösning, det behövdes bara 10 mm och då är det bra spel också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Renovering av Volvo Duett
Klämringskopplingar heter de på svenska, säljs bl.a. av Biltema och verkar inte vara några problem att använda och få godkänt på besiktningen.
Jag gissar att skillnaden är att vi har faktiskt besiktning dels över huvud taget och dessutom besiktning som fungerar, till skillnad från USA som antingen inte har något mer än flygande besiktningar eller besiktningar där samma verkstad både besiktigar och tar på sig att göra reparationer, så de underkänder saker som borde ha godkänts ifall det är ett enkelt och lönsamt arbete att utföra, medan de kan godkänna saker som borde underkänts ifall de inte vill göra det jobbet. Hur mycket det lönar sig att lägga på en viss bil påverkar säkert också besiktningarna. Har sett tipset att vid besiktning där prata med den som gör besiktningen så att det tydligt framgår att bilägaren kommer göra alla reparationer själv - det lär minska risken att bli underkänd...
Re: Renovering av Volvo Duett
Frågar du bilverkstäder häromkring kan man få intrycket av att de ganska ofta dyker upp fordon med anmärkningar som de inte kan hitta. Åker man till en annan station om ombesiktigar går bilen rakt igenom... på 90 talet när man körde offrade bil så fanns det stationer som var villigare inställda till dessa... långt innan någon privatisering... Så jag är inte övertygad om att vi är så fläckfria...
- hcb
- Moderator
- Inlägg: 5771
- Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
- Skype: hcbecker
- Ort: Lystrup / Uppsala
- Kontakt:
Re: Renovering av Volvo Duett
Nu är ju "USA" rätt beroende på var i landet man bor. i Kalifornien (som är den enda delstat jag har praktisk erfarenhet av) så var det enda att man skulle prestera ett godkänt "smog test". Rost på viktiga delar var ett icke-problem i Pasadena
Re: Renovering av Volvo Duett
Los Angelesborna har ju oljefältet under fötterna och är mer eller mindre förgiftade beroende på var i LA dom bor och att plugga gamla oljekällor som spyr ut diverse "mysigt" verkar inte vara prio ett av vad jag märkt. USA är ett märkligt land. Sen har vi ju oljeindustrins fracking också, är ni intresserade så finns filmen Gasland på div. streamingkanaler, en skrämmande dokumentär om att kvadda miljön rejält.
Re: Renovering av Volvo Duett
Det gäller bara om man använder kopplingar som är specifikt godkända för bromsrör.
En sak att tänka på där är att biltemas kopplingar är (iaf var) enbart godkända att skarva rör av samma material, man får alltså inte skarva original stålrör med ett koppar eller kopparnickel, autoexperten har dock en skarvkoppling som är godkänd för samtliga typer av rör samtidigt.
Re: Renovering av Volvo Duett
Nu har det hänt lite mera, slangfästet pressat, ytbehandlat och monterat och skulle det inte gå att få tag på långa slangar i en framtid så är det som synes förberett för kortare. Slangarna sitter skyddade bakom länkarmen och det är ett så pass stort spel mellan däck och slangar att det går att utan tvekan lägga på rejäla snökedjor, det måttet är det viktigaste fick jag lära mig på miloverkstan för även om det aldrig skulle behövas så är det ändå bra att det går.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Renovering av Volvo Duett
du har en bit kopparrör mellan slangar och ok, och det ser ut som att slängarna hänger i rören?
tveksamt om det håller, med slangarna slängandes i guppen.
det behövs ett stadigare fäste i änden på slangarna mot oket.
tveksamt om det håller, med slangarna slängandes i guppen.
det behövs ett stadigare fäste i änden på slangarna mot oket.
Re: Renovering av Volvo Duett
Håller gör det om man klammar ihop slangarna vid nipplarna men det blir ett fäste, detta är bara provmonterat då okhållare och ok ska bort tillsammans med resten av framvagnen när ramen ska lackas upp. Kopparrören är så korta så även utan fäste skulle det hålla men man kan aldrig göra saker för stabila, speciellt inte säkerhetsdetaljer.
Re: Renovering av Volvo Duett
Vad bra det blir!
Förutom det Svanted redan nämnt så kanske det kan vara läge med nån slags gummi mellan slang och klammer också? Det lär väl ta ett tag innan metallen lyckas skava sönder slangarna, men ändå...
Glenn: Får besiktningen ge nedslag på detta? Tänker att det kan vara nästan omöjligt för dem att se vilken metalltyp en viss klämringskoppling är avsedd för?
Förutom det Svanted redan nämnt så kanske det kan vara läge med nån slags gummi mellan slang och klammer också? Det lär väl ta ett tag innan metallen lyckas skava sönder slangarna, men ändå...
Glenn: Får besiktningen ge nedslag på detta? Tänker att det kan vara nästan omöjligt för dem att se vilken metalltyp en viss klämringskoppling är avsedd för?
Re: Renovering av Volvo Duett
Nåt extra skydd mellan klamma och slang är definitivt överkurs eftersom montaget är gjort så inget skav kan uppstå, dessutom är in och utgång i klamman avgradade med radie, jag har sett liknande montage där klamman varit bara utstansad, alltså vass, och där slangen pajat mitt på pga. ålder, bredvid klamman fanns inte tillstymmelse till skavskador och den slangen hade nog suttit 30 år.
Man ska inte lägga ner energi på det som inte behövs.
Man ska inte lägga ner energi på det som inte behövs.
Re: Renovering av Volvo Duett
Dom får, men frågan är hur dom kollar det.. ändå dumt att använda kopplingar tilld et dom inte är avsedda för dock.
Re: Renovering av Volvo Duett
Sant, dumt att fuska, men om man inte är dum i huvudet så märker man ju att bromsvätskan läcker ut eller att bromsarna tar konstigt, och kan åtgärda det. Antar att skarvning bara är aktuellt för bakbromsarna på de flesta bilar, eftersom fram kan man byta hela röret ifall det är dåligt och dessutom så går väl röret mestadels rätt skyddat från ABS-burk/huvudcylinder via motorrummet och mynnar ut på plats där det stänker relativt lite vägblask (för att vara i hjulhuset).
Annars så ifall man skrotar ner en Saab 9-5 från början av 00-talet, eller går på självplockskrot, så kan man ta de nipplar som Saab monterat original i motorrummet omkring torpedväggen. Vet inte riktigt varför de gjort så istället för att ha rören som en komplett del, kanske för att det ska gå att byta delen som kan drabbas av rost?
Annars så ifall man skrotar ner en Saab 9-5 från början av 00-talet, eller går på självplockskrot, så kan man ta de nipplar som Saab monterat original i motorrummet omkring torpedväggen. Vet inte riktigt varför de gjort så istället för att ha rören som en komplett del, kanske för att det ska gå att byta delen som kan drabbas av rost?
-
- Inlägg: 6457
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: Renovering av Volvo Duett
Biltemas kopplingar hade under en tid ingen text som förklarade om de var för mjuka eller hårda rör. Besiktningen gav under den tiden anmärkningar på många ställen där det i bästa fall fuktade bromsvätska. Jag fick rekommendationen köp inte kopplingar på Biltema utan köp riktiga kopplingar. Eftersom det är svårt att bara titta på kopplingen och se om den är för mjuka eller hårda rör (eller båda) är det lätt att köpa fel. Sedan började Biltema ge mera produktinformation.