Bygga "hörapparat"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Bygga "hörapparat"

Inlägg av newbadboy »

Ska vara sjukskriven snart 2mån så tänkte passa på o låta mig Kicad samt MPlab. Lättast om man har ett reellt projekt

Min 90 årige far hör riktigt dåligt. Han har hörapparat men gillar inte den för att den funkar inte bra tycker han.

Tänkte bygge en hörlursförstärkare till honom.

Den ska ha
laddbart batteri.
Inbyggd mikrofon.
3.5mm uttag.
Digital pot med volymknappar.
Ev ngn möjlighet till ex lågpass filtrering.
Ca strl som en tändsticksask


Så till frågan. Väldigt sällan jag byggt audio prylar. Såklart måste det finnas ic kretsar som täcker det mesta behovet? Eller?

Samt vilkens sorts mikrofon kan passa för ändamålet?
ToPNoTCH
Inlägg: 4891
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Bygga "hörapparat"

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag antar att hela nöjet är att bygga själv.

Jag har en sådan här som du kan få annars.

Skulle tror att du får svårt att bygga eget med bättre resultat.
svanted
Inlägg: 5084
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Bygga "hörapparat"

Inlägg av svanted »

har en del erfarenhet i ämnet höra dåligt.
är det en hörcentral som han fått apparaten från?
de är inte dåliga på att anpassa hörapparaterna på varje person?

är det så att han hör att folk pratar med förstår inte vad som sägs iaf.

eller har han så dålig hörsel att han inte ens hör att det låter?
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Bygga "hörapparat"

Inlägg av newbadboy »

Det är såna audionomer via Region Skåne.

Han säger den förstärker allt så det blir grötigt ändå. Sedan tjuter de precis det blir ngn rundgång på skiten. T.om så att jag hör det när jag sitter bredvid honom

Jag kan prata med honom utan att han har hörapparat men då måste jag höja min röst med 20-30% över min normal nivå.

Ena örat är han döv på i princip
Senast redigerad av newbadboy 3 januari 2024, 13:40:30, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Bygga "hörapparat"

Inlägg av newbadboy »

ToPNoTCH skrev: 3 januari 2024, 13:04:53 Jag antar att hela nöjet är att bygga själv.

Jag har en sådan här som du kan få annars.

Skulle tror att du får svårt att bygga eget med bättre resultat.
Ska läsa vad det är för ngt
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Bygga "hörapparat"

Inlägg av Prins Valiant »

Har erfarenhet av detta. För det första, så anser en massa folk att de audionomer som finns bara vill lura på de äldre alldeles för dyra apparater mot tilläggsbettalning. Jag köpte för egna pengar en Oticon OPN "delux" apparat med frekvensomfång typ 100-16.000Hz, digital med filter som arbetar 400ggr i sekunden. Detta ger ju helt andra möjligheter för audionomen att ställa in. Och en sak kan jag lova, en sådan apparat skriker inte. Och den går att trimma helt fantastiskt till din hörsel.

Sedan har jag drabbats av att örat idag har fått så dålig ljudkvalitet, att hur mycket fint förstärkt ljud som kommer in, så låter det som ett spräckt högtalarmembran. Men det senare är faktiskt något som en bättre hörseltest kollar. Det kallas för förståelse. Med bra ljudvolym säger testen en massa ord som du skall repetera. Om man då exempelvis har "trasigt högtalarmembran" klarar man ej att ge rätt svar. Då hjälper inte en superapparat så mycket. Endast mot skrikandet.

Men min uppfattning är att om man kostar på en del, så lägger även audionomen ner mycket mer tid och energi, helt enkelt för att det är en mer lönsam affär.

Sedan skulle jag även vilja avråda från dessa laddningsbara hörapparater, som knappt funkar en hel dag, och du måste sköta laddning ordentligt. Och plötsligt är batteriet urladdat. Träffat många frustrerade människor som är så förbannade. När mitt batteri är slut efter 5-6 dagar stoppar jag snabbt i ett nytt och kör nästan en vecka till.

Vill definitiv även avråda från den hörapparat som jag köpte från Kjell Company vid en reparation. Usel, och slukar dyra och ganska sällsynt storlek på batteri på 10 timmar!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Bygga "hörapparat"

Inlägg av MadModder »

Det kan tjuta för att apparaten inte passar i örat som den ska, så den åker ut några mm av sig själv och inte sluter tätt. Den ska ju sitta som gjuten även om man tuggar och gäspar t.ex.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Bygga "hörapparat"

Inlägg av Hobbyisten »

En bra hörapparat förstärker just de frekvenser man hör dåligt på, men din far kanske hör dåligt över hela linjen.
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Bygga "hörapparat"

Inlägg av Mindmapper »

Hör själv dåligt, och nu har det blivit mycket sämre..
Pga att jag körde mycket Teams köpte jag en on-bone earphone. Fantastiskt mycket bättre än in-ear och on-ear. För mig i varje fall. On-bone är väl inget för hifi men bra för mitt hörande. Önskar nu att jag hade en lämplig hörlursförstärkare till den så att jag kunde koppla ihop det via blåtand.
Ska till öronläkaren igen och se vad det blir den här gången. Fick en del mediciner föra gången men de har inte hjälpt få se vad fortsättningen är. Det bästa är ju att få ordning på vad det nu är som fallerar.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Bygga "hörapparat"

Inlägg av newbadboy »

Hobbyisten skrev: 3 januari 2024, 16:45:39 En bra hörapparat förstärker just de frekvenser man hör dåligt på, men din far kanske hör dåligt över hela linjen.
Lite osäker. Men min magkänsla är att han hör dåligt över hela spektrat
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Bygga "hörapparat"

Inlägg av Pedalosaurus »

Intressant projekt. Det du ska läsa på om finns bl.a på den här sidan: https://www.auris.nu/darfor-ar-vissa-or ... -att-hora/

Ett tips är att addera ett antal bandpassfilter (justerbara) alltså en equalizer. Designa så att de ligger inom talområdet. Även om man har en generell nedsättning över hela hörselområdet så är det inom talområdet som man upplever sig handikappad.
Många hörselskadade hamnar socialt utanför när de inte kan hänga med vad som sägs runt fikabordet eller andra liknande sociala sammanhang.
På sidan jag länkade till finns mycket bra info om vilka frekvensområden som ställer till mest problem när det gäller att uppfatta tal.
De bättre hörapparaterna har inbyggd EQ som audionomen kan justera med mjukvara så att den fungerar exakt med individens nedsättning. Var det en sådan ni testade?
Kan ju också vara så att han inte gillar att ha något i örat? Om han tycker hörlurar känns bättre så har ju projektet ett berättigande.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Bygga "hörapparat"

Inlägg av newbadboy »

Fin information där.

Nej. Den hörapparat han har fått ät troligen den enkla varianten eftersom det är den som var typ billigast.

Som sagt är det ju ett projekt för att lära mig kicad oxå
Nerre
Inlägg: 26714
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Bygga "hörapparat"

Inlägg av Nerre »

Ett problem är att inte alla hörselskador är att ljudet försvagas. Det kan vara så att det är bitar av spektrumet som är borta, eller att vissa frekvenser inte går att skilja åt.

Mina föräldrar har ett piano och när jag kom hem från sjukhuset så satte jag mig och klinkade lite. Och det är ungefär 1 meter av klaviaturen där alla toner låter exakt lika för mig. Jag hör dem svagt, men hör alltså ingen som helst skillnad på dem.

Hade också förmånen att få prova på lite olika hörseltestmetoder på KTH (Institutionen för talöverföring).

T.ex. "gap detection". Man får höra tre stycken toner eller brus-skurar, i en av dem är det ett kort avbrott. Testet handlar alltså om att komma fram till hur långa avbrotten måste vara för att man ska uppfatta dem.

Annat test var tre toner där en hade avvikande frekvens.

För mig hjälper det alltså inte att förstärka ljudet. Även om jag får ljudet förstärkt så mycket jag tycker jag behöver så uppfattar jag mindre än 5% av vanligt tal. Det kallas "diskrimination" och detta testar man genom att får lyssna på ett gäng ord, enstaviga, tvåstaviga och trestaviga vill jag minnas. Jag fick dem uppspelade i hörlurar och fick skruva upp volymen så mycket jag behövde.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Bygga "hörapparat"

Inlägg av newbadboy »

Fan det låter jobbigt
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Bygga "hörapparat"

Inlägg av Prins Valiant »

Audionomerna har idag fantastisk utrustning. De gör en hörseltest, och de flesta i likhet med mig vid ålder och hörselproblem hör bra mellan 500 -1500Hz.
Resultatet från hörseltesten finns i datorn, som via Bluetooth kopplas till hörapparatens equlizer och kompenserar kurvan exakt efter dina problem. Sedan kan man ha egna önskemål, som att jag ville ha lite överdriven förtärkning i diskanten. Man lyssnar, man diskuterar, och audionomen justerar!

Dessutom har moderna hörapparater filter som arbetar 100-tals gånger i sekunden. Dessa finner allt bakgrundsljud, ungefär som noice cancellation -lurar. Men till skillnad från sådana lurar, tar de reda på vad som är riktigt tal som skall komma igenom. Så här jobbar även hjärnan, när hörseln är frisk. Men man kan exempelvis tala om att när jag lyssnar på klassisk musik tror hörapparaten att denna ljudmatta skall dämpas. Då fixar man inställningar där användaren kan stänga av bakgrundsfiltret för att kunna lyssna på musiken.

Dessutom har en bra hörapparat mikrofoner både framåt och bakåt. Dessa mikrofoner simulerar de akustiska egenskaperna i ett ytteröra, så att man uppfattar om ljudet kommer bakifrån eller framifrån.

Nu kanske ni förstår varför en enda hörapparat kan kosta mellan 15000-20000 kronor och dessutom otroligt små. Det är enorm forskning bakom. Att bygga en egen hörapparat som är bättre är knappast möjligt. Möjligtvis tycker jag att du skall beställa en hörseltest åt din far hos en audionom. Kanske följa med och få en "teknisk beskrivning" av hörselproblemet. Kan en bra förstärkningskurva i equlizern hjälpa, eller är hörseluppfattningen helt enkelt "sönder", en diskrimination som Nerre nämnde. Har själv fått en sådan på senare tid.
Det är klart att en korrekt inställning kräver mycket engagemang från användaren, samt en förmåga att kunna uttrycka sig i rätt termer. Audionomen har en utrustning som en ljudtekniker som kräver en tvåvägs kommunikation med användaren.
Skriv svar