Trasig symaskin (Husqvarna 400 Computer)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
oskars
Inlägg: 554
Blev medlem: 25 september 2010, 16:38:25
Ort: Stockholm

Trasig symaskin (Husqvarna 400 Computer)

Inlägg av oskars »

Hej och god fortsättning :)

Det var nu ett par månader sen som vår symaskin gick sönder och högen med barnkläder som behöver lagas börjar bli alldeles för stor. Den gick sönder när vi satt och sydde med barnen och ska, vad vi tror, ha gått sönder när en knapp trycktes på symaskinen samtidigt som maskinen sydde.

Direkt under färd så började maskinen gå på 100% fart oavsett hur vi interagerade med symaskinen. Jag har testat att byta fotpedal och att ha pedalen helt urkopplad, så det verkar inte just vara fotpedalen som är trasig. Pedalen är också förhållandevis ny.

Jag ser inget fel på själva kretskortet. Och som sagt, under användning så började maskinen rusa i fart och så fort man ger den ström nu, så går den upp till 100% hastighet direkt. Livsfarligt.

Alternativet är ju att köpa nytt kretskort, men jag tar väldigt gärna emot tips på vad jag kan felsöka på egen hand! Lite kass bild på kortet på framsidan tyvärr.

:)

/ Oskar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Trasig symaskin (Husqvarna 400 Computer)

Inlägg av Danny »

Den svarta TO220'an är nog triacen för motorn.
Kolla så inte den är kortsluten.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Trasig symaskin (Husqvarna 400 Computer)

Inlägg av Glenn »

Det påminner mej om när jag gick i högstadiet (vi snackar 80-tal här) och en lärare berättar om kondensatorer och berättar en historia om hur en av de andra lärarna (som alla kände till)
en gång hade blivit väckt mitt i natten av att hans frus symaskin (som stod i sovrummet) hade gått igång med full fart helt oprovocerat.

Det visade sej bero på en läckt elytkonding som när den pajat på nåt sätt fick maskinen att gå för fullt utan att pedalen trycktes ned.

Med det inte sagt att det är ditt problem, men jag kom att tänka på det när du skrev att den gick fullt hela tiden :)
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18402
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Trasig symaskin (Husqvarna 400 Computer)

Inlägg av 4kTRB »

Jag har en 350 Computer med manual.
Vet du om 400 är stora skillnader på?
Jag var på en sybehörsaffär i Jönköping i förrgår för att inhandla nålar ock hon sa att hon servade HVA-maskiner.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Trasig symaskin (Husqvarna 400 Computer)

Inlägg av Danny »

Glenn skrev: 29 december 2023, 22:14:24 Det påminner mej om när jag gick i högstadiet (vi snackar 80-tal här) och en lärare berättar om kondensatorer och berättar en historia om hur en av de andra lärarna (som alla kände till)
en gång hade blivit väckt mitt i natten av att hans frus symaskin (som stod i sovrummet) hade gått igång med full fart helt oprovocerat.

Det visade sej bero på en läckt elytkonding som när den pajat på nåt sätt fick maskinen att gå för fullt utan att pedalen trycktes ned.

Med det inte sagt att det är ditt problem, men jag kom att tänka på det när du skrev att den gick fullt hela tiden :)


Hände syrran också :) Då var det en Rifa X2 konding som kortslöts. Den satt parallellt med fotpedalens brytare
jomany
Inlägg: 74
Blev medlem: 20 september 2009, 18:00:31

Re: Trasig symaskin (Husqvarna 400 Computer)

Inlägg av jomany »

"Hände syrran också :) Då var det en Rifa X2 konding som kortslöts. Den satt parallellt med fotpedalens brytare"

Detta hände även svärmor och hennes maskin. Hon sydde, tog en brejk på 20-30 minuter och kom tillbaka till en Bernina 830 som gick på fullvarv.
Jag konstaterade att en X2'a placerad inne i maskinen, bredvid motorn, hade pajat. Som följd av detta hade kolen tagit slut och fjädrarna till kolen hade svarvat rejäla spår i ankarets strömavtagare. Detta gick att åtgärda med att sätta ankaret i en borrmaskin och svarva till strömavtagaren med en fil. Maskinen fick nya kol från kina och en bättre pedal från en gammal Husqvarna 2000. Maskinen blev bättre än när den var ny för närmare 50-år sedan.
Jimjou
Inlägg: 194
Blev medlem: 27 september 2008, 11:29:38
Ort: Skövde

Re: Trasig symaskin (Husqvarna 400 Computer)

Inlägg av Jimjou »

Följ trådarna från motorn till kretskortet. Kontrollera vilka komponenter som motorn får ström från.

Som Danny sa, kolla triacen.
Kolla även vad som aktiverar triacen. Ofta används en optokopplare där. kollla vad som aktiverar den. etc följ
signaler bakåt.
Användarvisningsbild
oskars
Inlägg: 554
Blev medlem: 25 september 2010, 16:38:25
Ort: Stockholm

Re: Trasig symaskin (Husqvarna 400 Computer)

Inlägg av oskars »

Ni har gett mig många riktigt bra tips! Jag har haft väldigt lite tid att mecka med detta. Men nu har jag följt vägarna på kretskortet och ritat lite:
Rityta 1.png
Jag har också kontrollmätt den svarta transistorn (BDW94C, https://www.farnell.com/datasheets/2307018.pdf) och jag mäter 280Ohm mellan B och E, samt mellan B och C. Och samma värde om jag gör samma mätning men switchar proberna. Har ingen kontinuitet mellan polerna på transistorn.

Jag hittar inte en "Rifa X2"-kondning som ni pratar om :) Lät ju annars som en potentiell box i dramat!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5827
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Trasig symaskin (Husqvarna 400 Computer)

Inlägg av pi314 »

Kan det inte vara en test att bryta gaten på triacen som styr motorn?

Om motorn fortfarande går så är det väl fel på triacen?

Om den inte går då, så kan det vara knas med styrningen. Något i elektroniken som styr triacen.

/Pi
Användarvisningsbild
oskars
Inlägg: 554
Blev medlem: 25 september 2010, 16:38:25
Ort: Stockholm

Re: Trasig symaskin (Husqvarna 400 Computer)

Inlägg av oskars »

Kan det inte vara en test att bryta gaten på triacen som styr motorn?
Triacen, är det den svarta kondensatorn (den med plast)? :)
Om motorn fortfarande går så är det väl fel på triacen?
Ja detta vet jag inte :) Är inte så bra på elektronik. Du tänker att det är ett givet byte av triacen som behövs?
Skriv svar