På den lilla arbetscylindern alltså?
Sterlingmotor beräkningsöverslag
Re: Sterlingmotor beräkningsöverslag
Den stora "trumman" jag länkade till verkade använda bälg även för den inre kolven om jag förstod rätt
Re: Sterlingmotor beräkningsöverslag
Jag gjorde ett litet försök för att få en bild av hur mycket tryck som kunde genereras.
Jag satte ett jäsrör för vinjäsning där arbetskolven normalt sitter och manövrerade
displacern manuellt upp och ner.
Resultatet kan beskådas i youtubfilen nedan.
Jag kylde överdelen med isbitar och värmde med kokhett vatten.
Vattnet rörde sig högst någon cm topp till topp.
Teksamt om det trycket räcker för att driva ett svänghjul.
Displacern består av en 1X10 cm frigolitskiva med några mm frigång till
cylindern och den bruna vätskan är kaffe om någon undrar.
Jag skall försöka göra några hål i displacern och fylle dem med stålull
och se om det har någon positiv inverkan
Jag satte ett jäsrör för vinjäsning där arbetskolven normalt sitter och manövrerade
displacern manuellt upp och ner.
Resultatet kan beskådas i youtubfilen nedan.
Jag kylde överdelen med isbitar och värmde med kokhett vatten.
Vattnet rörde sig högst någon cm topp till topp.
Teksamt om det trycket räcker för att driva ett svänghjul.
Displacern består av en 1X10 cm frigolitskiva med några mm frigång till
cylindern och den bruna vätskan är kaffe om någon undrar.
Jag skall försöka göra några hål i displacern och fylle dem med stålull
och se om det har någon positiv inverkan
Re: Sterlingmotor beräkningsöverslag
Trycket verkar återställas väldigt fort. Läcker den?
Det skulle vara genom axelhålet då. Jag har tejpat runt locket.
Jag har oljat axeln för att få den tätare. Det är 1.5mm axel och
1.5 mm hål borrat i en plastskruv som är några cm lång.
Det är svårt att få det tightare utan att få för hög friktion.
Kan ju vara att luften kyls av för snabbt av någon anledning.
Det är ju en plåtburk. Samtidigt har jag funderat på om inte plåtburken
gör tjänst som regenerator?
Men jag håller med. Det är konstigt att trycket försvinner så fort och
är så svagt.
Det skulle vara genom axelhålet då. Jag har tejpat runt locket.
Jag har oljat axeln för att få den tätare. Det är 1.5mm axel och
1.5 mm hål borrat i en plastskruv som är några cm lång.
Det är svårt att få det tightare utan att få för hög friktion.
Kan ju vara att luften kyls av för snabbt av någon anledning.
Det är ju en plåtburk. Samtidigt har jag funderat på om inte plåtburken
gör tjänst som regenerator?
Men jag håller med. Det är konstigt att trycket försvinner så fort och
är så svagt.
Re: Sterlingmotor beräkningsöverslag
Blir väl alltid lite kompromiss mellan läckage och friktion, speciellt om man inte finsvarvade/slipade ytor.
Re: Sterlingmotor beräkningsöverslag
Möjligtvis skulle man kunna göra tätningen i form av en bälg. Det blir visserligen så att bälgen påverkar trycket och bälgen ger en kraft på stången. Men om bälgen är liten i förhållande till övriga delar kanske den inte är sämre än en läckande tätning?
Re: Sterlingmotor beräkningsöverslag
"RollSock"-tätningar körde Philips med på någon motor.
Sådana borde fungera bra på lågdelta-motor.
Sådana borde fungera bra på lågdelta-motor.
Re: Sterlingmotor beräkningsöverslag
De enklaste variantera brukar ju ha fiskelina eller ståltråd genom ett smort hål i en ballong. Det blir tätt.
Re: Sterlingmotor beräkningsöverslag
Om man i felsökningssyfte ska köra displacern för hand, då spelar det ingen roll om den går lite tungt.