Ström i nollan för spis/ugn vid 2 faser anslutna?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Haralt
Inlägg: 2497
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Ström i nollan för spis/ugn vid 2 faser anslutna?

Inlägg av Haralt »

Palle500,
du har rätt, den kommer fortfarande att gå på 2-fasdrift hos nya ägaren. Vi klippte ju bort den 3:e fasen i kabelns spis/ugns-ända, och skruvade bort ledaren för 3:e fasen i perplex-stickproppen.

Det vi tycker är besynnerligt är att det hade dragits en 4-ledarkabel 2,5mm2 från säkringarna till perplex-uttaget, och inte en 5-ledare. Enfamiljshuset har ju 3-fas serviskabel. Kan det vara så att tidigare hade det varit en 400 Volts-spis/ugn med enbart värmeelement på 400 Volt? Den tidigare ägaren av enfamiljshuset hade just denna spis/ugn i enfamiljshuset som vi övertog för ca 4 år sedan, alltså med just denna spis/ugn. Men vi tyckte den värmde ugnen väldigt långsamt, och nu var anledningen till att vi mekade med den, att ugnen helt slutade fungera. Vi såg då att bygel saknades för 2-fasdrift för att allt ska kunna fungera.
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Ström i nollan för spis/ugn vid 2 faser anslutna?

Inlägg av Prins Valiant »

Historisk beskrivning av mitt hus, byggt 1935, men elspis installerat senare. Förklarar lite av det besynnerliga som kan hända i äldre hus.
Spisen som var installerad när jag flyttade in var fast installerad med 2x400V plus jord.
Sedan köpte jag en spis 2006, vilken hade Periflex-kontakt. Periflex-uttaget monterades på samla gamla ledning 4x2,5, d.v.s. utan nolla. Därför är det är inte alls sällsynt eller otillåtet att ha ett periflexuttag utan nolla.

Sedan köpte jag en ny spis nu 2023, 3x400V med Periflex- kontakt. Ville veta i förväg ifall den bara kunde pluggas in. Därför var jag sur på att tillverkaren Cylinda inte nämner någonstans ifall 400V-spisen behöver N.
Nerre
Inlägg: 26709
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Ström i nollan för spis/ugn vid 2 faser anslutna?

Inlägg av Nerre »

Ja, äldre spisar körde väl alla element på 400 V, då behövdes ingen nolla.
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Ström i nollan för spis/ugn vid 2 faser anslutna?

Inlägg av Mindmapper »

Du skriver 4-ledarkabel. Alltså är det ett utanpåliggande montage. Är huset gammalt kan det som du skriver varit en 400V spis som var tänkt när huset byggdes. De som byggde sparade väl några kronor på att inte dra in en 5-ledare.
Haralt
Inlägg: 2497
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Ström i nollan för spis/ugn vid 2 faser anslutna?

Inlägg av Haralt »

Enfamiljshuset byggdes ca 1962. Men 4-ledarkabeln(2 faser, nolla, och jord) är nog monterad i efterhand, ja den är utanpåliggande. Jag gissar att originalspis/ugnen år 1962 var en Kockums av hederlig typ, som man hade då, med kokplattor av spiraltyp. Den kan ha haft 400 V elelement.

Något i denna stil, se bild!
http://4.bp.blogspot.com/-9anSawMXSNE/U ... 0/spis.jpg
Bilden hittad på internet.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Ström i nollan för spis/ugn vid 2 faser anslutna?

Inlägg av Palle500 »

Är du 100% säker att nollan är nolla? För 4 ledare har oftast svart, brun, blå och grön/gul. Samt den blå brukar användas för den tredje fasen.
Edit
Men kabeln kan ju blivit omlagd till 2 faser, nolla och Skyddsjord för en nyare spis?
Haralt
Inlägg: 2497
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Ström i nollan för spis/ugn vid 2 faser anslutna?

Inlägg av Haralt »

Jag mätte i perplex-uttaget, där var 2 faser, nolla och jord. Jag skruvade även av kapslingen på perplex-uttaget och såg att jord var jord.
Däremot skruvade jag inte av plåtkåpan över porslinssäkringarna och kollade hur det såg ut där i den ändan av 4-ledarkabeln, eftersom vi inte ville bryta all ström i huset.
Skriv svar