Radio, ingen FM mottagning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Radio, ingen FM mottagning

Inlägg av DennisCA »

Tyvärr blev det så att man köpte grisen i säcken denna gång. Radion jag köpte som beskrevs som fungerande, fungerade inte. Nå LW,MW och SW funkar samt kassettspelaren funkade och lät riktigt bra, men inte FM bandet. Det kommer bara ett sjås som inte ändrar natur när man vrider på ratten.

Jag har sökt upp service manualen och håller på och tittar igenom den, ska försöka söka FM kretsen från antennen till högtalaren och se om jag upptäcker något. Men kanske nån här har nån aning om vad som är den mest sannolika orsaken?

Jag hann i morse öppna upp den och motionerade bandomkopplaren samt sprejade oxidrengöring i den men ingen skillnad. Såg inte heller något uppenbart fel, men hade inte mycket tid att se noggrannare.

Bild

Servicemanual:
https://ia904503.us.archive.org/0/items ... P_text.pdf
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Radio, ingen FM mottagning

Inlägg av hcb »

Jag hinner inte kika på manualen just nu, men skruva inte på några trimkretsar utan försök följa signalen, precis som du är inne på.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Radio, ingen FM mottagning

Inlägg av Marta »

Spraya inte! Det blir bara värre. Samt som redan sagts, skruva inte på spolar eller trimkndingar. Var varsam. De IC's som finns där är antagligen både svåra och dyra att få tag på.

Radiodelen består av två IC. Eftersom AM-anden fungerar och Du hör brus på FM är det troligt att IC2 fungerar.

IC1 är oscillator/blandare för FM. Har Du en annan radio så lyssna med denna efter oscillatorsignalen. Den skall finnas 10.7MHz över eller under inställd frekvens. Har Du en signalgenerator så pröva att skicka in 10.7MHz genom en konding på några få pF till ingången på IC2 för att bekräfta funktionen.

Dålig kontakt i omkopplare brukar vara den vanligaste orsaken till problem. Kontrollera att där är spänning fram till IC1, det är möjligt denna bryts då annat än FM är valt. Finns där tantalkondingar? Sådana utgör fel som väntar på att inträffa. De kortsluts eller får hög läckström. Annars är kondensatorfel ovanligt på sådan utrustning.
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Radio, ingen FM mottagning

Inlägg av DennisCA »

Har flera radios att kolla med, ska prova. Borde det inte gå att lyssna med oscilloskop också genom att lägga proben nära men inte röra i den?

Har jag tur är det IC1 som är sönder, den är billig och lätt att hitta.

Börjar undra om den där burken med oxidrengöring bör slängas.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Radio, ingen FM mottagning

Inlägg av Marta »

Det kan vara möjligt att se oscillatorn på ett scope genom att hålla proben nära, förutsatt det har bandbredd så det räcker. Mäta direkt kan också gå, men kan mycket väl få den att stanna, så därför ä det obra. Frekvensen kommer i varje fall att dra sig betytande under mätningen. Har scopet FFT och nog med bandbredd kan det användas.

Schemat har spänningar angivna, börja med att kolla dessa. Det kan avvika en hel del utan att vara fel, men ger en bra indikation. Antagligen skall alla rattar ock knappar ha en viss inställning, som anges i manualen.

Oxidlösare som är "ren" kan fungera. Är den däremot smord skapar den geggamojja. Kolbanor kan ta permanent skada av en del sprayer, å försiktighet är viktigt.

Mekaniska fel är klart vanligast. Omkoppare och att dessa kan vara losslirkade i lödningarna. Det är sällsynt att lågeffektkretsar går sönder.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Radio, ingen FM mottagning

Inlägg av YD1150 »

Ställ in radion på 90,0MHz och ta sedan en fungerande radio och lyssna på lokaloscillatorn på 90+10,7MHz=100,7MHz. Då ska det bli tyst på den frekvensen (ren bärvåg)
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Radio, ingen FM mottagning

Inlägg av DennisCA »

Provade igår utan succé (provade även med frekvenserna omvända ifall det var minus istället för plus 10,7mhz) men så hittade jag en youtube som visade att man behöver ha antennen på insidan av radion man testar bredvid oscillatorn för att det ska funka. En sådan radio hade jag inte just då men kan skaffa en, så ska testas igen.

Oscilloskopidén gav jag upp då jag insåg det är ett 40mhz skop och jag behöver titta på mycket högre frekvenser.
Kockums
Inlägg: 51
Blev medlem: 1 december 2019, 08:11:45

Re: Radio, ingen FM mottagning

Inlägg av Kockums »

Det verkar inte helt ovanligt med sprickor i kopparbanorna på gamla radios/kassettbandspelare, speciellt i närheten till brytare och andra mekaniska komponenter som är inlödda direkt på kretskorten.
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Radio, ingen FM mottagning

Inlägg av DennisCA »

JAg har testat med flera radios och med två radios som funkar så lyckas jag med tricket att tuna in FM oscillatorn och radion jag testar med blir tyst. Men inte med denna, så jag är ganska säker på att det är problemet. Har lött om flera kopplingar, ifall det skulle varit orsaken men ingen skillnad. Ser ut som radion behöver en ny FM oscillator?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Radio, ingen FM mottagning

Inlägg av Marta »

Ser ut som att spänningarna kring nämnda krets behöver mätas och jämföras med vad som står i schemat.

Det finns på sidan 15 (tryckt, pdf #12 ) angivet spänningar. Vad har Du på pinne 4 och pinne 6 till att börja med? Där är massor av möjliga felorsaker utan att IC'n är sönder, inte minst omkopplaren SW1-D.

Lite sent påtänkt att nämna, men akta vridkondingen för lödvärme. Den har högst sannolikt plastmellanlägg och är värmekänslig och allmänt bräcklig.
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Radio, ingen FM mottagning

Inlägg av DennisCA »

Har inte lött vid den huvudsakliga vridkondningen, jag slipper inte åt där utan att demontera mera vilket jag undvikt att göra än så länge.

Har mätt upp alla spänningar till IC1 och alla pinnar från 1-7 ligger cirka en volt högre än vad som står i schemat, förutom 5 som är 0V vilket stämmer med schemat. 8-9 mäter enligt schemat också (1,5V).

Pinne 7 är kopplad till L3 (och några andra) det är en enda kretsen jag ser i koppling till L3 som ska ha en spänning och den är 5.6V, det står 6.35 på multimetern då jag mäter mellan L3 och pinne 7. Så nån spänning finns det runt L3 men inget liv vad jag kan upptäcka.

Bild
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Radio, ingen FM mottagning

Inlägg av Marta »

De förhöjda spänningarna tyder på att kretsen drar för lite ström. Det kan vara att någonting resonanskretsen är sönder så oscillatorn inte kan svänga, såväl som att själva IC'n är sönder.

Då Du antagligen saknar instrument och Du nämnde kretsen var tillgänglig till rimlig kostnad, chansa på att byta. Men titta först om Du kan se något trasigt t.ex. kring vridkondingen.

Pinne 8-9 är en varicap för AFC. Då den har rätt spänningar bör den inte vara orsak till något.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18402
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Radio, ingen FM mottagning

Inlägg av 4kTRB »

DennisCA skrev: 22 december 2023, 07:17:38 Provade igår utan succé (provade även med frekvenserna omvända ifall det var minus istället för plus 10,7mhz) men så hittade jag en youtube som visade att man behöver ha antennen på insidan av radion man testar bredvid oscillatorn för att det ska funka. En sådan radio hade jag inte just då men kan skaffa en, så ska testas igen.

Oscilloskopidén gav jag upp då jag insåg det är ett 40mhz skop och jag behöver titta på mycket högre frekvenser.
Om du har tillgång till en frekvensdelare så kan du kika på signalen skulle jag tro. En del frekvensräknare ha prescaler.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Radio, ingen FM mottagning

Inlägg av Marta »

Det är närmast omöjligt att mäta direkt på en sådan oscillator. Definitivt inte med en billig prescaler, den tvärstannar oscillatorn. Det krävs en aktiv prob för det.
Skriv svar