söker enkel timer 555-koppling eller liknande krets

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: söker enkel timer 555-koppling eller liknande krets

Inlägg av E Kafeman »

TS har redan sökt fram en lösning på egen hand som uppfyller dennes krav på funktion och kunde byggas med saker som fanns hemma.
Fortsatta diskussionen är detaljjusteringar för god design och bättre tillförlitlighet för denna typ av avskalade och enkla lösning.
Fullt normal del i designjobb och i synnerhet när TS påtalar att denna är ringrostig och därför vill ha lite design-input.

Att starta nytt projekt för 4060 eller något mindre arkeologiskt typ 8-pinnars ATtiny85 om man vill digitalisera designen är en helt annan komplexitetsnivå som för god och tillförlitlig design är mer krävande och kräver mer kringkretsar och kräver mer kunnande utan att det tillför någon väsentlig eller i detta fallet efterfrågad skillnad.
ATtiny85 kräver programmering men fördelen är att man då kan skräddarsy funktionen, hur den ska reagera på när trigg påbörjas och slutar och den har åtminstone två oberoende programmerbara timers som är i sammanhanget mer stabila än RC-baserad klocka. Kräver likt 4060 åtgärder för att hantera ut ioch ingångar samt matningspännin då ATtiny85 max klara 5 Volt.

Just 4060 är i min mening långt från optimala valet om man nu ska välja någon cmos-logik som utför det TS efterfrågar. Att den inte direkt kan klara 24V är en sak. Inga stora problem att åtgärda men kräver kringkretsar och tanke för hur in och utgångar hanteras så att man inte får in överspänningar.

Annat problem som måste lösas är att den den saknar naturlig trigg-funktion. Den har en reset som i aktivt läge blockerar och resettar sina interna räknare men den funktionen är inte vad TS efterfrågar.
För att skapa något som påminner om en trigg för 4060 brukar man låta inkommande triggpuls högpass-filtreras genom ett RC och diod-nät så att önskad tidräkning påbörjas när inkommande trigg inkommer.
Ett exempel på trigg-styrd räknare anpassad för 4060:
4VCBt.png
Det är ingen komplett krets ut TS synvinkel, bara visar hur man kan utföra en trigg-aktiverad timer via reset-pinnen som då startar tidräkning så fort den nedkortade triggpulsen avslutas. I schemat ovan skapas en kortvarig reset efter att ett givet räknarvärde uppnåtts. Det är annars ett problem i tidsräknade kretsar att om resetten är för lång tappas räknetal då räknaren står stilla allt för länge under reset-perioden.

Vad gäller att använda 4060 i klockor som räknare av sekunder och uppåt så är det ytterligare problem med 4060, den saknar pinnar för interna binärräknarna 1-3 och 11.
Kretsen användes förr i många logikbaserade klock-projekt tack vare att den hade räknare som kunde dela ned med 215 vilket är en neddelning med 32768.
Det kan först förefalla mindre märkvärdigt varför det är ett bra tal att dela ned med i klockor men då 4060 direkt kan acceptera en kristall istället för en RC-krets som grundklocka så kan man ta den billiga kristall-frekvensen 32768 Hz och plocka ut 1 Hz på pinne Q13 vilken sedan kan hanteras av dekad-räknare för att skapa sekunder, minuter och timmar utan att det skapas håltimmar pga av saknade räknar-utgångar. Kristallen är betydligt stabilare än rc-kretsar för att skapa en hyggligt noggrann klocka.

4060 är ingen dekad-räknare så den är mindre behändig att räkna minuter baserat på decimala sekundpulser 00-59, och minuträknare skulle kräva en delare på 60 eftersom den saknar carry-ingång.
Det går använda 4060 och med lite kringlogik typ som i schemat ovan och dela med 60 men det blir onödigt många kringkretsar när det finns räknare med den logiken inbyggd.
4017 är kanske den mest vanliga dekadräknaren som kan räkna till 0-9 för att sedan börja om och den har inga missade siffror som annars skulle bli följden med 4060 samt att den har en carry-utgång som kan klocka nästa dekad-siffra, typ 10-talen i sekund, minut och timräknare. Vill man ha en binärräknare likt 4060 men utan missade räknarutgångar finns t.ex. CD4040. Den i sin tur behöver ett extra inverterarsteg för att skapa den oscillator som 4060 har inbyggd.

Nu var det inte den funktionen TS önskade, han ville inte bygga en klocka utan önskade funktionen var att när inkommande puls kommer och så länge den kvarstår ska något vara aktivt på utgången och utgången ska kvarstå aktiv cirka 3 minuter efter att trigg upphört.
Om man absolut ska använda CMOS-logik så finns det betydligt bättre val än CD4060 och som kräver mindre kringlogik för att få denna funktionen.

Att hyffsa så det inte blir TS design för att minska onödigt höga strömmar genom kondensator eller bygga så att saker fungerar förutseende stabilt under olika driftomständigheter är inte mindre komplext för 4060 utan det är tvärs om betydligt mer krävande även om hobby-byggen sällan byggs med den kunskapen och krav på funktion.
Samtidigt är det ju så att dessa småsaker för att göra designlösningar robusta är oftast små åtgärder som är så enkla att man inte ens reflekterar över det när man lärt sej vad som krävs. En sådan sak är att göra matningsspänningen stabil för händelser både utifrån och pga egna händelser såsom att om ett relä släpper ska dess strömtransienter tas med i som design-insikt ifall dessa transienter måste dämpas, fes separata kraftledare och jordplan eller designa bort störningarna direkt vid relät för att inte störa internt eller störa något okänt externt.

Det flyter omkring mängder av olika krets-scheman på internet, ofta ritade av de som inte ser att en av de viktigaste komponenterna för stabil funktion, en kondensator över Vcc, ofta glöms bort eller antas att den kanske ändå finns i andra änden av Vcc, vid spänningsaggregatet. Det är en i sammanhanget undermålig design att dela ut som schema till de som kanske sedan slaviskt kopierar utan att förstå att denna kondensator fattas eller än värre, skapar stora designmissen att förlita sej på kondensator från separat nätaggregat, vilket är ett jätte-BIG nono, ett katastroffail inom elektronikdesign om man ska designa driftsäkert, och inte bara för egna kretsen utan att även för okända andra kretsar som ska kunna samexistera i samma apparatburk utan att påverkas negativt.
Hur ofta läser man inte om att t.ex. i hembyggd ljudanläggning hörs när kylskåpet startar eller stegmotorlogik som spårar ur därför att logiken inte är robust nog att samexistera med motorer och relän eller ens dela returström med annan logik.
Det är många hembyggare som får lära sej om EMC den hårda vägen eller aldrig lär sej den delen av elektronikdesign.

TS krets fungerar som tänkt. Krävda tidsnoggrannheten är tillräcklig både på kort och lång sikt. Triggningen fungerar ok.
Vad gäller justeringar av denna kretsen, det är i princip ett designfel att inte ta med ett motstånd som begränsar initiala kortslutningströmmen genom en kondensator kopplad på detta sättet. Det kan i förlängningen ge mycket oönskade problem med tillfällig kortslutningar av Vcc lokalt eller i den krets som tillhandahåller trigg-källan. Därför lägger man alltid till detta motstånd.

TS funderar korrekt över om triggningen minsta pulstid pga av motståndets inverkan. τ är 0.1 sekunder vid 100 Ohm och en kondensator på 1000uF, dvs kondensatorn är uppladdad till 63% efter en tiondels sekund. Fullt uppladdad blir den i princip aldrig men ytterligare laddning efter 0.2 sekunder är marginal-effekt i detta sammanhang.

Jag vet inte hur TS triggkälla är designad eller om dess pulser är kortare än 0,1 sek, det var mer ett allmänt antagande vad som brukar vara tillräckligt i mekaniska relä sammanhang och TS hade tidigare ett relä i denna del av designen vilket gör att man kan anta att relät är draget minst 0.1 sek.
Är förutsättningarna på annat sätt är det sällan något jätteproblem att hantera men ett mekaniskt relä vill man sällan ska hantera allt för korta händelser då relä är en relativt trög mekanisk massa som tar god tid på sej att gå mellan stabila lägen varför tillslag kortare tid än 1 sekund sällan är ger god relä-funktion så på goda grunder antas att triggen är tillräckligt lång för att ge tillräckligt uppladdad funktion utan att kräva kortslutningsström i initiala uppladdnings-skedet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
sm0nor
Inlägg: 50
Blev medlem: 11 december 2017, 21:45:24

Re: söker enkel timer 555-koppling eller liknande krets

Inlägg av sm0nor »

E Kafeman skrev: 26 december 2023, 07:07:28 TS har redan sökt fram en lösning på egen hand som uppfyller dennes krav på funktion och kunde byggas med saker som fanns hemma.
Fortsatta diskussionen är detaljjusteringar för god design och bättre tillförlitlighet för denna typ av avskalade och enkla lösning.
Fullt normal del i designjobb och i synnerhet när TS påtalar att denna är ringrostig och därför vill ha lite design-input.

Ungefär så. Tillräckligt bra räcker i den här konstruktionen som egentligen är en mycket liten del i en större design. Jag kan kort redogöra för vad timern skall så göra så blir det nog tydligare varför den bara behöver vara enkel, utan att för den skull kompromissa.
Konstruktionen är ett rörslutsteg modell kraftigare. På apparatens framsida finns en strömbrytare som vid tillslag spänningssätter kontrollelektronik, glödström, anod- och gallerspänningar. Vid tillslag startar också fläkten eftersom uppvärmning av elektroniken börjar redan när glödströmmen kommer på. Sedan ökar värmeutvecklingen när slutsteget är i drift. När man tar apparaten ur drift så gör man det genom att slå av strömbrytaren på framsidan. För att fläkten då inte skall stanna så får den sin spänning från 230-voltplinten placerad före strömbrytaren. Anledningen till att fläkten inte skall stanna är för att man efter drift vill blåsa ut all varmluft ur lådan och ta ned temperaturen på allt som blir varmt, t ex anoden, trafon och andra kylkroppar. Jag har ingen vetenskap på att just tre minuter är idealiskt. Det känns helt enkelt bra. Jag kan med andra ord acceptera ett förhållandevis stort spann runt 3 minuter. Den här funktionen kan vid ett första ögonkast verka ganska simpel och min första tanke var att helt enkelt köpa en timerkrets från Amazon eller Ali. Men efter ett tag förstod jag att funktionen faktiskt inte finns att köpa. Den skall ju kunna omtriggas inom 3-mintersperioden vid behov. Ja, det finns massor av off-delyatimers som ser ut att kunna göra jobbet. Men ingen av dessa klarar att triggerspänningen ligger på hela tiden som är fallet med den spänning som kommer från kontrollern. Sedan började jag tänka på att knåpa ihop något runt en 555. Men som vi sett i tråden så är det faktiskt ingen som kommit upp med en enkel konstruktion som fungerar rakt ur boxen. Jag har ganska stor erfarenhet av den mer brutalare sidan av konstruktionen, dvs att få rören att svänga och förstärka. Desto mindre dock av avancerad små-elektronik. T ex så har jag byggt kontrollern efter en byggsats. Sålunda är konstruktionen runt en transistor och ett fåtal passiva komponenter mycket attraktiv. Den behöver bara lösa uppgiften. Inget extra.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: söker enkel timer 555-koppling eller liknande krets

Inlägg av Palle500 »

Tack för en bra förklaring och din lösning är helt rätt för att passa ihop med typ en rörförstärkare. Skulle se lite töntigt ut med en plastkapslad modul på en DIN skena.
Blir det inte lite fel/onödigt att 12 V strömkällan alltid är på efter att fläkten har stannat?
sm0nor
Inlägg: 50
Blev medlem: 11 december 2017, 21:45:24

Re: söker enkel timer 555-koppling eller liknande krets

Inlägg av sm0nor »

Palle500 skrev: 26 december 2023, 19:16:08 Tack för en bra förklaring och din lösning är helt rätt för att passa ihop med typ en rörförstärkare. Skulle se lite töntigt ut med en plastkapslad modul på en DIN skena.
Blir det inte lite fel/onödigt att 12 V strömkällan alltid är på efter att fläkten har stannat?
På baksidan av apparaten finns en strömbrytare i 230V-intaget som gör lådan helt strömlös. Tanken är att man stänger av den när man inte skall använda apparaten under en längre tid. I mellantiden kommer det alltså att ligga en spänning på fördröjningskretsens pluspol. Jag tror man får leva med det. Det är väl ungefär som med alla modern elektronik; avstängningen gör inte apparaten helt strömlös. Bara försatt i viloläge.
Bifogar schemat över 230V-delen om någon är intresserad.
schema.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: söker enkel timer 555-koppling eller liknande krets

Inlägg av Palle500 »

Då det är en 230 VAC fläkt som redan är kopplad nära inkommande matningen så kunde du styrt fläkten direkt med ett vanligt 230 VAC tidrelä med frånslagsfördröjning via SW3.
IMG_5330.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
sm0nor
Inlägg: 50
Blev medlem: 11 december 2017, 21:45:24

Re: söker enkel timer 555-koppling eller liknande krets

Inlägg av sm0nor »

Tänkte från början sno ihop det på ett experimentkort. Men så tänkte jag att jag lika gärna kunde lära mig göra kretskort. Några sena kvällar och så här blev det. Det har hänt en del sedan jag höll på med det här för några decennier sedan när jag satte tejp och gnuggisar på oh-film :). Inser att jag skulle kunna halvera storleken genom att använda SMD. Men det får vänta till nästa projekt. Det här får duga. Det finns gott om plats!
3dmodel.jpg
layout.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1780
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: söker enkel timer 555-koppling eller liknande krets

Inlägg av opampen »

Snyggt kort! Använder du KiCad? Jag använder det och är mycket nöjd! Lätt jobbat och smidigt!
sm0nor
Inlägg: 50
Blev medlem: 11 december 2017, 21:45:24

Re: söker enkel timer 555-koppling eller liknande krets

Inlägg av sm0nor »

opampen skrev: 30 december 2023, 19:02:02 Snyggt kort! Använder du KiCad? Jag använder det och är mycket nöjd! Lätt jobbat och smidigt!
Japp. Har gjort en del scheman förut. Men nu tog jag ett steg vidare till att göra kort. Kör med Kicad i ett fönster och Youtube-videos i ett annat. Kul är det. Tekniken med tejp och gnuggisar känns avlägsen. Men jag är glad att jag gjort det. Erfarenheterna därifrån gör det litet enklare att komma igång!
opampen
Inlägg: 1780
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: söker enkel timer 555-koppling eller liknande krets

Inlägg av opampen »

Precis! Har några projekt också! Det har så många fördelar!

You Tube fins många intressanta projekt! Bl.a en transistorprovare och Curve tracer jag blivit intspirerad av!
Skriv svar