Gammal Cylinda centrifugerar inte

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Miroslav
Inlägg: 14
Blev medlem: 2 mars 2016, 14:00:11

Gammal Cylinda centrifugerar inte

Inlägg av Miroslav »

Hej

Jag har en mer eller mindre antik tvättmaskin som plötsligt inte vill centrifugera. Den ska egentligen snurra i 800 eller 1100 rpm, men kör bara typ 80, alltså helt utan centrifugaleffekt. Man får vrida ur skjortorna innan man hänger dem på tork!

Min gamla föreläsare i maskinelement på LTH uttryckte anekdotiskt ett intresse för tvättmaskiner. Det ger mig hopp om att det ska gå att meka med den.

Modellen är Cylinda 12000. Skulle tro att den kanske är från cirka 1990. Jag har följt manualens råd för att kontrollera stopp i utlopp och sånt, men där står inget om att byta säkringar eller liknande.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Gammal Cylinda centrifugerar inte

Inlägg av Danny »

Är det modellen med heltäckande lucka framför? Isf måste den vara stängd, annars
centrifugerar den inte.
Tömmer maskinen som den ska, så brukar det vara motorkolen som är slut.
Den använder endast motorkolen vid centrifugering.
Kan även vara programverket, men det är mindre vanligt.
Miroslav
Inlägg: 14
Blev medlem: 2 mars 2016, 14:00:11

Re: Gammal Cylinda centrifugerar inte

Inlägg av Miroslav »

Ja precis, den är det!

Nu avslöjar jag min okunskap om elmotorer: hur får den snurr på trumman om den inte använder motorkolen annars än vid centrifugering?

Jag väljer att hoppas på guds försyn och kör igång en tvätt till med lite extra massage och micklande av luckan framtill, kanske är det något som glappar.

Lillen började kräkas i natt så jag tappade liksom lusten när jag såg framför mig att alla sängkläder i hela huset skulle hänga och droppa överallt...
Miroslav
Inlägg: 14
Blev medlem: 2 mars 2016, 14:00:11

Re: Gammal Cylinda centrifugerar inte

Inlägg av Miroslav »

Tyckte nog att dörren kändes lite hängig och kass i det vänstra gångjärnet. Vet inte hur givaren ser ut på insidan men jag lutade en verktygslåda mot dörren. Håll tummarna mu ;)
Nerre
Inlägg: 26709
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Gammal Cylinda centrifugerar inte

Inlägg av Nerre »

Motorn i äldre tvättmaskiner brukar vara två motorer i en. Den drivs alltså på olika sätt vid tvätt och centrifugering.
Miroslav
Inlägg: 14
Blev medlem: 2 mars 2016, 14:00:11

Re: Gammal Cylinda centrifugerar inte

Inlägg av Miroslav »

Jag har börjat skruva isär den nu i ett försök att komma ut kolen så att jag kan se om de ser ut att vara slut.

Dörren känns inte heller helt hundra men jag vet inte hur jag ska felsöka den.

Tips mottages fortfarande tacksamt ;)
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Gammal Cylinda centrifugerar inte

Inlägg av Danny »

Man måste dela motorn för att komma åt kolen. Lite speciellt på den motorn.
Luckan ska aktivera en microbrytare på antingen höger eller vänster sida.
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Gammal Cylinda centrifugerar inte

Inlägg av Prins Valiant »

Generellt kan man säga .att tvättmaskiner kollar att vattnet är tömt före centrifugering, för att gå vidare i programmet. Om filter i pumpen inte är rensat, tar tömningen för lång tid, och centrifugeringen förhindras. Vanlig felorsak. Kan även vara nivågivaren för vatten som är igensatt av smuts i dess slang, så maskinen tror att det är vatten kvar, samma resultat.
Skriv svar