Funderingar elschema

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
alexanderson
Inlägg: 840
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Funderingar elschema

Inlägg av alexanderson »

16 kvadratmillimeter till glödstiften.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Funderingar elschema

Inlägg av Palle500 »

R4 är draget hela tiden, tömmer batteriet ganska fort.
Led2 för D+ är spänningssatt hela tiden drar ut batteriet på längre sikt.
Kanske du tänkt att R4 skall vara tändning på/av? Har du mekaniskt stopp på insprutningspumpen eller solenoid om det sista så saknas inkopplingen av solenoiden.
Chaspar
Inlägg: 18
Blev medlem: 15 december 2023, 14:32:27

Re: Funderingar elschema

Inlägg av Chaspar »

R4 kommer agera batterifrånskiljare och manövreras fjärrmässigt.
Solenoid har signal från 3vägs switchen. Jag har inte ritat i kabeln mellan solenoid och startmotor.
Chaspar
Inlägg: 18
Blev medlem: 15 december 2023, 14:32:27

Re: Funderingar elschema

Inlägg av Chaspar »

alexanderson skrev: 16 december 2023, 15:04:18 16 kvadratmillimeter till glödstiften.
Över själva stiften är det ju 8mm², då det inte går med större kabelskor.
Men då gäller 16mm² alltså på den övriga installationen?
toolbox
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 november 2021, 20:56:32

Re: Funderingar elschema

Inlägg av toolbox »

Nu har du lyckats koppla D+ till jord och det är kanske inte så bra...

Det är även kortslutning vid S2 även om det bara är en ritteknisk grej:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Funderingar elschema

Inlägg av Palle500 »

Chaspar skrev:R4 kommer agera batterifrånskiljare och manövreras fjärrmässigt.
Solenoid har signal från 3vägs switchen. Jag har inte ritat i kabeln mellan solenoid och startmotor.
Vore bra om du då ritar in denna "fjärrmässiga" brytare för R4. Sen är det bättre att kalla relä för Re då R kan misstolkas som motstånd "resistans".
Brukar man inte ha en glödindikering i serie med glödstiften som börjar glöda när glödstiften är varma och även begränsar strömmen till glödstiften?
Med solenid menar jag inte den som slungar ut bendixdrevet och aktiverar startmotorn. Utan jag menar själva stoppet av motorn.
Sen tror jag du klarar dig med klenare kabel till glödstiften, typ 6-10 kvadratmillimeter, vad sitter det för kabel original?
Chaspar
Inlägg: 18
Blev medlem: 15 december 2023, 14:32:27

Re: Funderingar elschema

Inlägg av Chaspar »

Uppskattar svaret.
Man brukar ha en glödindikering som glöder, åtminstone på äldre fordon med glödstift. Huruvida det begränsar strömmen vet jag inte, stiften vill väl dra sin beskärda del ändå?

Då är jag med på vad du menar. Stoppet av motorn sker vajerledes mot soppapumpen.

Det sitter 8mm² original, och verkar ha fungerat.
Chaspar
Inlägg: 18
Blev medlem: 15 december 2023, 14:32:27

Re: Funderingar elschema

Inlägg av Chaspar »

toolbox skrev: 16 december 2023, 15:51:47 Nu har du lyckats koppla D+ till jord och det är kanske inte så bra...

Det är även kortslutning vid S2 även om det bara är en ritteknisk grej:
Snyggt fångat, den ska inte vara sammankopplad. Satt och zoomade in så det var ett rent misstag med D+.

S2 är bara rittekniskt, de ligger på varandra
Chaspar
Inlägg: 18
Blev medlem: 15 december 2023, 14:32:27

Re: Funderingar elschema

Inlägg av Chaspar »

Vågar knappt ladda upp en bild till, men här är den mer eller mindre slutgiltiga versionen.

Kommer köra på 10mm² kabel till glödstiften.
Schema3.0.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
limpan4all
Inlägg: 8214
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Funderingar elschema

Inlägg av limpan4all »

Rent krasst så borde nog en glödindikering använda sig av strömmen som går till glödstiften som indikering och inte spänningen som matar glödstiften.
För spänningen indikerar ju inte att glödstiften fungerar utan bara att de har möjlighet att fungera.
Så en LED borde istället koppas till baserat på spänningsfallet över en kabel som matar en komparator där man justerar nivån till att matcha spänningsfallet över en "lämplig" kabellängd vid "korrekt" ström.
Detta är kanske överkurs för Chaspar, men jag anser att det är så det borde lösas för då indikerar man korrekt funktion hos glödspiralerna. Eller varför inte göra båda delarna då blir det lättare felsökning också.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Funderingar elschema

Inlägg av Palle500 »

En del äldre dieseltraktorer har en glödstiftsindikator kopplad i serie med glödstiften och består av en kraftig glödspiral som glöder när stiften är varma. Denna indikator fungerar även som strömbegränsare till glödstiften så att dom inte skall brinna av om man glöder för länge.
Min minidumper (perkins motor) från 90 talet har en tidmodul som slår av glödstiften efter cirka 1 minut och man ser även detta på en simpel indikatorlampa när det är dags att köra igång startmotorn.
Men då vi inte vet vilken traktormotor detta gäller så är det svårt att gissa rätt!
IMG_5303.jpg
Edit
Saknar fortfarande brytaren som bryter matningen till R4 vilket är "huvudströmbrytaren" även om det är en mekanisk kontakt så bör den finnas i schemat för som det är nu är R4 draget hela tiden och ger då även "tändning på" vilket drar ut batteriet
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Chaspar
Inlägg: 18
Blev medlem: 15 december 2023, 14:32:27

Re: Funderingar elschema

Inlägg av Chaspar »

limpan4all skrev: 21 december 2023, 16:46:25 Rent krasst så borde nog en glödindikering använda sig av strömmen som går till glödstiften som indikering och inte spänningen som matar glödstiften.
För spänningen indikerar ju inte att glödstiften fungerar utan bara att de har möjlighet att fungera.
Så en LED borde istället koppas till baserat på spänningsfallet över en kabel som matar en komparator där man justerar nivån till att matcha spänningsfallet över en "lämplig" kabellängd vid "korrekt" ström.
Detta är kanske överkurs för Chaspar, men jag anser att det är så det borde lösas för då indikerar man korrekt funktion hos glödspiralerna. Eller varför inte göra båda delarna då blir det lättare felsökning också.
Jag är helt med på hur du menar och man skulle i praktiken kunna applicera detta efter att kablar osv är på plats och räkna ut det i detalj.
Kul vinkling på det!
I mitt fall är LED lampan enbart till för att påvisa att spänning finns fram till stiften och således delvis förutsättningarna för en lyckad start.
Chaspar
Inlägg: 18
Blev medlem: 15 december 2023, 14:32:27

Re: Funderingar elschema

Inlägg av Chaspar »

Palle500 skrev: 21 december 2023, 17:04:46 En del äldre dieseltraktorer har en glödstiftsindikator kopplad i serie med glödstiften

Edit
Saknar fortfarande brytaren som bryter matningen till R4
Även jag hade en sådan som jag trodde var kopplad i serie med tidigare glödstift. Vid närmare inspektion var den förbikopplad.
Så jag är 100% säker på att det fungerar även utan den.

Brytaren finns inte med i schemat för att det är en fjärrkontroll på nyckelknippan med on/off funktionalitet. Men jag förstår att det ser felaktigt ut. Jag kanske får lägga till en vanlig brytare bara för att. (Med risken att man letar efter en brytare som inte finns sen).
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Funderingar elschema

Inlägg av Palle500 »

Förstår inte vad det är som styrs med fjärrkontrollen?
Om det är en vanlig separat RF motagarmodul så innehåller väl den ett relä och den mottagarmodulen är väl monterad på traktorn, ja då måste den med i schemat. Bara att skriva att den styrs av RF/fjärrkontroll. Eller är det R4 som styrs av rf/fjärren? Ja skriv det då.

Att glödstiftsindikatorn är förbikopplad betyder inte att allt är rätt kopplat och du riskerar att förstöra glödstiften om du glöder för länge. Men det är ju upp till dig att avgöra hur länge du skall glöda före start.
Chaspar
Inlägg: 18
Blev medlem: 15 december 2023, 14:32:27

Re: Funderingar elschema

Inlägg av Chaspar »

Så här det batterifrånskiljaren ut i verkligheten
Screenshot_20231221-191708-edit-20231221191727.jpg
Hur man hittar en korrekt symbol eller kombinerar fler symboler för att beskriva batterifrånskiljaren vet jag inte, har du något bra förslag?

Angående glödindikator så ser kitet ut såhär om jag hade valt att köpa till det när jag köpte glödstiften
Naamloos-1-1.png
Det vill säga det är en vanlig lampa som enligt bild nedan endast påvisar att reläet blir draget?
Min LED lampa bör således göra lite, lite mer nytta.
Samt att tilltänkt lösning fungerar.
Parralel-gloeisysteem.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar