Varför visar FLUKE:n negativ resistans?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Bjaellerud
Inlägg: 1443
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Varför visar FLUKE:n negativ resistans?

Inlägg av Bjaellerud »

Jag har en FLUKE 87.
Jag mäter på ett NTC motstånd, den typ som används som skydd mot hög startström i nätagg etc.
NTC är märkt: NTC 5D-1
FLUKEN visar några Ohm vid rumstemp, när jag värmer NTC motståndet sjunker resistansen som det skall, men fortsätter ner under noll och visar -xx Ohm, dvs exvis -2,3 Ohm
Om jag mäter igen med kallt NTC och kortsluter detta visas xx Ohm motsvarande testsladdarnas resistans. Dvs inte ens vid noll Ohm vid testsladdarna från NTC resistansen till kortis vid NTC visas negativt.
Ingen annan komponent har någonsin fått instrumentet att visa negativt i Ohm-läge.
Kan NTC alstra en spänning? Prov i mV området visar att så inte är fallet vid uppvärmning.

Någon som ha ren förklaring, något jag inte känner till om FLUKEN?

Roysan
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Varför visar FLUKE:n negativ resistans?

Inlägg av Icecap »

Har du använd kompensationen för ledarna?

Om du kortslutar ledarna i mätändan ska du ha (ca.) 0,0Ω.
Men en del DVM har möjlighet att mäta relativt, detta för att kunde kompensera bort mätledningarna vid låg-Ω mätningar.
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Varför visar FLUKE:n negativ resistans?

Inlägg av Mindmapper »

Bjaellerud skrev: 14 december 2023, 09:41:58 Jag har en FLUKE 87.
Jag mäter på ett NTC motstånd, den typ som används som skydd mot hög startström i nätagg etc.
NTC är märkt: NTC 5D-1
FLUKEN visar några Ohm vid rumstemp, när jag värmer NTC motståndet sjunker resistansen som det skall, men fortsätter ner under noll och visar -xx Ohm, dvs exvis -2,3 Ohm
Om jag mäter igen med kallt NTC och kortsluter detta visas xx Ohm motsvarande testsladdarnas resistans. Dvs inte ens vid noll Ohm vid testsladdarna från NTC resistansen till kortis vid NTC visas negativt.
Ingen annan komponent har någonsin fått instrumentet att visa negativt i Ohm-läge.
Kan NTC alstra en spänning? Prov i mV området visar att så inte är fallet vid uppvärmning.

Någon som ha ren förklaring, något jag inte känner till om FLUKEN?

Roysan
Kan det vara ett termoelement du mäter på? På engelska TC (termo couple).
Den är i princip två trådar av olika metaller som är samman fogade. Vid 0grader ger de ingen spänning. Alltså beter de sig som två korta metalltrådar med låg resistans. Vid högre temperatur skapar de en spänning uV/grad. Det är alltså en låg spänning som ökar med temperaturen. Kyler du så byter spänningen polaritet. Eftersom du har en +-pol och en --pol på termoelementet så får du samma fenomen om du skiftar anslutningar, endera på termoelementet eller på instrumentet.

Multimetrar skickar ut en liten ström för att kunna mäta resistans. Termoelementet skickar också ut en liten ström. Samverkar dessa strömmar blir det en lägre resistans. Motverkar desssa strömmar varandra blir resistansen högre. Någonstans kommer multimeterns ström att bli mindre än termoelementets ström då borde det möjligen kunna bli "negativ resistans". Som ju egentligen är enström med fel polaritet som kommer in på resistansmätingången. Kan oeventuellt vara tvärtom att när strömmen överstiger ett visst värde (som motsvarar 0 ohm) blir det en negativ resistans.
Det finns tabeller för termoelement.
Här har du ett flertal. https://www.pentronic.se/om-temperatur/ ... h-polynom/
Senast redigerad av Mindmapper 14 december 2023, 16:53:29, redigerad totalt 1 gång.
Bjaellerud
Inlägg: 1443
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Varför visar FLUKE:n negativ resistans?

Inlägg av Bjaellerud »

Nej det är ett NTC motstånd, jag skrev att jag testade om det kunde lämna spänning, genom att växla till mV området, men ingen genererad spänning, för övrigt är jag hemma på termoelement.
Detta visar oxo att om jag kortsluter vid klämmorna till NTC så blir det noll Ohm, eller testsladdarnas resistans.
Ingen skillnad vid polvändning.
Får väl prova med ett variabelt motstånd har för mig jag har en pot med 2 Ohm.
På en analog Ohm-meter visar det 5 Ohm som sjunker till under en Ohm vid uppvärmning.

De
Roysan
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Varför visar FLUKE:n negativ resistans?

Inlägg av TomasL »

Vad som inte framgår är om NTCn är lös eller sitter monterad.
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Varför visar FLUKE:n negativ resistans?

Inlägg av Mindmapper »

Bjaellerud skrev: 14 december 2023, 16:42:09 Nej det är ett NTC motstånd, jag skrev att jag testade om det kunde lämna spänning, genom att växla till mV området, men ingen genererad spänning, för övrigt är jag hemma på termoelement.
Detta visar oxo att om jag kortsluter vid klämmorna till NTC så blir det noll Ohm, eller testsladdarnas resistans.
Ingen skillnad vid polvändning.
Får väl prova med ett variabelt motstånd har för mig jag har en pot med 2 Ohm.
På en analog Ohm-meter visar det 5 Ohm som sjunker till under en Ohm vid uppvärmning.

De
Roysan
Är inte NTC lös från kretsen skulle det kunna vara strömmar utifrån. I övrigt verkar det konstigt. Vad jag vet finns det ingen negativ resistans.
Senast redigerad av Mindmapper 14 december 2023, 16:59:42, redigerad totalt 1 gång.
Bjaellerud
Inlägg: 1443
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Varför visar FLUKE:n negativ resistans?

Inlägg av Bjaellerud »

NTC är givetvis lös.
Roysan
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Varför visar FLUKE:n negativ resistans?

Inlägg av Mindmapper »

Intressant.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Varför visar FLUKE:n negativ resistans?

Inlägg av Glenn »

Mindmapper skrev: 14 december 2023, 16:55:28 Är inte NTC lös från kretsen skulle det kunna vara strömmar utifrån. I övrigt verkar det konstigt. Vad jag vet finns det ingen negativ resistans.
Det hade dock varit trevligt, det skulle väl i praktiken bli en perpetuum mobile :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Varför visar FLUKE:n negativ resistans?

Inlägg av TomasL »

Du har inte lyckats överbelasta den vid något tillfälle?
Oavsett, här är service handledningen med schema.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bjaellerud
Inlägg: 1443
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Varför visar FLUKE:n negativ resistans?

Inlägg av Bjaellerud »

Nej NTC är hel och funkar som den skall.
På ett analogt instrument inställt för Ohm, visar den 5 Ohm kall och nästan nere vid 0 Ohm vid uppvärmd med lödkolv.
Med FLUKE, visar den 5 Ohm men sjunker och fortsätter under noll, dvs -0,1 0,2 ----- -5,0 Ohm med uppvärmning med lödkolven. Samma om jag polvänder NTC, samma om jag stänger av lödkolven jag värmer med, så att det inte kommer induktivt överförd spänning från den.
Konstigt fenomen, FLUKE skall väl inte kunna visa minus Ohm, negativ resistans finns väl inte, förutom på tunneldioder, men de går ju inte att mäta med en Ohm-meter.
Nå jag skall leta reda på en 2 eller 5 OHms pot jag tror mig ha någonstans.

Kanske hänga på oscilloskopet på NTC under mätning.....


Roysan
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Varför visar FLUKE:n negativ resistans?

Inlägg av TomasL »

ANtingen är din Fluke trasig eller tappat injusteringen, eller så får du på något sätt någon form av inducerad spänning, men det borde inte kunna ske vid så låga resistanser.
Personligen gissar jag på defekt.
Servicehandledningen jag postade gäller för 87-V, vet inte vilken modell du har.
Bjaellerud
Inlägg: 1443
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Varför visar FLUKE:n negativ resistans?

Inlägg av Bjaellerud »

Jo men den visar ju rätt för vanliga motstånd, och det motstånd som blir med kortslutna testladdar, dvs nära noll Ohm.
Jag har nog fler NTC motstånd av den här typen, som används för att begränsa startströmmen, störe för 10 A vid 230 V , de blir varma på nån sekund och då nära noll Ohm.
Får rota fram några, och den där potten.

Roysan
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Varför visar FLUKE:n negativ resistans?

Inlägg av TomasL »

Det kan vara oxider eller liknande i omkopplaren/kontakter mm, vilket bara påverkar de låga områdena.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3526
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Varför visar FLUKE:n negativ resistans?

Inlägg av breflabb »

Intressant iaktagelse
Sitter och mäter med en Fluke på flera NTC-are och blir förvånad
Jag får också minustecknet efter noll ohm
Provade med ett annat instrument, den visade inte minustecknet :shock: :humm:
Skriv svar