Lösa kompetensbristen med dataspel+telerobotik+turneringar

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 320
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Lösa kompetensbristen med dataspel+telerobotik+turneringar

Inlägg av magi5 »

-----------------------------
Hej.

Jag har ett förslag på hur man kanske kan lösa kompetensbristen.
---------------------------------------
Förslag.
Elon Musk har sagt att om man kunde få elever att studera lika ihärdigt som när de spelar dataspel, skulle vi inte ha någon kompetensbrist.
Så varför inte blanda dataspel med verkligheten.
Vi vet alla att racerförare tex Formel-1 förare och RC modell förare/byggare, är extremt kunniga på sina fordon, för att kunna vinna tävlingar.
Så varför inte bygga tre FPS(first person shooter) spel-världar.

1. Den första är en vanlig virtuell spelvärld, där man spelar med virtuella robotar, som är kopior av de spelrobotar som finns i de andra två spelvärldarna.
Denna första värld är till för att alla ska kunna spela när de vill.
Här har man turneringar, där de bästa får tillgång till andra och tredje spelvärlden.

2. Denna andra spelvärld består av ett antal arenor med tex 20 telerobotik robotar dvs trådlösa kamera-utrustade robotar.utrustade med paintball och laser tag vapen med laser sikte odyl.
För att kunna vinna i denna spelvärld måste spelarna kunna allt om hur robotarna fungerar, precis som förare i Formel-1.
Jag har byggt sådana telerobotik system och robotar sedan 2005 och är nu bla finansierad av Visionsfonden i Ängelholm för att dema dessa system.
https://www.engelholm.se/nyhetsarkiv/ny ... onden.html
De som vinner i turneringar här får en licens att spela i den tredje värden, där företag är sponsorer för robotar och spelare.

3. Denna tredje spelvärld ska vara en arena med de absolut bästa Formel-1 telerobotik robotar, precis som Formel-1 bilar, med den absolut senaste teknologin.
High tech företag bygger robotar och finansierar robotar och spelare, precis som i Formel-1.
För att spela på denna högsta nivå måste spelarna kunna allt om spelrobotarna,
för att kunna vinna turneringar och för att kunna hjälpa ingenjörerna utveckla spelrobotarna, precis som i Formel-1.

Med detta dataspel-koncept kommer ungdomar, som spelar dessa dataspel,
att diskutera hur robotarna fungerar, för att kunna vinna i de riktiga turneringarna i spel 2 och 3,
och då lära sig mer om matematik, fysik, programmering, teknologi osv

Vi kommer att få betydligt fler duktiga ingenjörer i framtiden, med detta spelkoncept.

Militären har haft fjärrstyrda drönare, flygplan och robotar i många år.
Det finns nu några civila företag som bygger dessa telerobotik spel som styr kamerarobotar över hela världen.
Tex:
https://www.vbr-playground.com/
https://www.isotopium.com/

Jag tror Elon Must kan ha rätt.
Om man kombinerar vanliga dataspel med telerobotik spel
kommer ungdomar att försöka lära sig allt om hur robotarna fungerar
för att vinna turneringar med de riktiga robotarna.

Vad tror ni?
Skulle detta kunna vara ett sätt att få ungdomar att själva vilja lära sig teknologi med allt vad det innebär?
Eller hur ska man lösa kompetensbristen ?
Hur ska man få ungdomar intresserade av studier och skola ?


M.Sc. Magnus
---------------------------------------
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Lösa kompetensbristen med dataspel+telerobotik+turneringar

Inlägg av Mindmapper »

Det här är egentligen inget nytt. (Jag vill inte ge Elon Musk äran av att ha kommit på detta).
Det används till viss del redan i utbildningen. Både spel och kanske framförallt simulatorer. Det som behövs är det nytänkande som du förespråkar. Ett koncept tror jag är att utbildningsbranchen och spelutvecklarbranchen måste samarbeta.
Helt klart kommer detta att öka framöver. Det gäller bara att få utbildningsspel att bli tillgängliga till rätt pris.
Spelindustrin tjänar idag stora pengar. Tror inte att utbildningssidan kommer att generera lika mycket. Fast vem vet, riktigt bra utbildningsspel kan bli en succe.

Idag är universitetens problem att de inte har pengar till lärartid. Att idka självstudier är inte lika bra som att ha lärarled undervisning. Att köpa in bra utbildningsspel kostar också pengar.
Nu kanske jag kom upp lite i nivå. Du pratar mer om att väcka intresse. Då kanske man ska börja i förskola/ grundskola där kostar det faktiskt också pengar. Man börjar gå bort ifrån att elever ska ha en dator tidigt i skolan. Det har inte visat sig effektivt för inlärningen. Möjligen skulle bra utbildningsspel kunna ändra det. Fast även här har vi ett problem med pengar. Ska utbildningsspel in måste något annat ut. Ett dilemma. Kommer någon duktig spelutvecklare satsa på utbildningsbranchen. Idag finns ju en del utbildningsplattformar. De är mera inställda på traditionell undervisning än det upplägg som du pratar om. Få se om det kommer någon satsning?
Findecanor
Inlägg: 982
Blev medlem: 2 juli 2010, 23:04:07

Re: Lösa kompetensbristen med dataspel+telerobotik+turneringar

Inlägg av Findecanor »

magi5 skrev: 12 december 2023, 23:14:06 Elon Musk har sagt ...
Jag slutade läsa där.
Quetzalcoatl
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 maj 2023, 15:34:47

Re: Lösa kompetensbristen med dataspel+telerobotik+turneringar

Inlägg av Quetzalcoatl »

Idén fanns redan 1984.

The Last Starfighter Original Trailer (Nick Castle, 1984):



En ung kille blir rekryterad som stridspilot i ett rymdkrig tack vare sin high-score i ett dataspel.

I en scen, när hjälten ser att fienderna är mångdubbelt fler än hans sida, utbrister han "Det blir ju rena slakten!"

Varpå hans co-pilot säger:
"DET är rätta andan!"


Bra film.
Skriv svar