Lösa kompetensbristen med dataspel+telerobotik+turneringar
Postat: 12 december 2023, 23:14:06
-----------------------------
Hej.
Jag har ett förslag på hur man kanske kan lösa kompetensbristen.
---------------------------------------
Förslag.
Elon Musk har sagt att om man kunde få elever att studera lika ihärdigt som när de spelar dataspel, skulle vi inte ha någon kompetensbrist.
Så varför inte blanda dataspel med verkligheten.
Vi vet alla att racerförare tex Formel-1 förare och RC modell förare/byggare, är extremt kunniga på sina fordon, för att kunna vinna tävlingar.
Så varför inte bygga tre FPS(first person shooter) spel-världar.
1. Den första är en vanlig virtuell spelvärld, där man spelar med virtuella robotar, som är kopior av de spelrobotar som finns i de andra två spelvärldarna.
Denna första värld är till för att alla ska kunna spela när de vill.
Här har man turneringar, där de bästa får tillgång till andra och tredje spelvärlden.
2. Denna andra spelvärld består av ett antal arenor med tex 20 telerobotik robotar dvs trådlösa kamera-utrustade robotar.utrustade med paintball och laser tag vapen med laser sikte odyl.
För att kunna vinna i denna spelvärld måste spelarna kunna allt om hur robotarna fungerar, precis som förare i Formel-1.
Jag har byggt sådana telerobotik system och robotar sedan 2005 och är nu bla finansierad av Visionsfonden i Ängelholm för att dema dessa system.
https://www.engelholm.se/nyhetsarkiv/ny ... onden.html
De som vinner i turneringar här får en licens att spela i den tredje värden, där företag är sponsorer för robotar och spelare.
3. Denna tredje spelvärld ska vara en arena med de absolut bästa Formel-1 telerobotik robotar, precis som Formel-1 bilar, med den absolut senaste teknologin.
High tech företag bygger robotar och finansierar robotar och spelare, precis som i Formel-1.
För att spela på denna högsta nivå måste spelarna kunna allt om spelrobotarna,
för att kunna vinna turneringar och för att kunna hjälpa ingenjörerna utveckla spelrobotarna, precis som i Formel-1.
Med detta dataspel-koncept kommer ungdomar, som spelar dessa dataspel,
att diskutera hur robotarna fungerar, för att kunna vinna i de riktiga turneringarna i spel 2 och 3,
och då lära sig mer om matematik, fysik, programmering, teknologi osv
Vi kommer att få betydligt fler duktiga ingenjörer i framtiden, med detta spelkoncept.
Militären har haft fjärrstyrda drönare, flygplan och robotar i många år.
Det finns nu några civila företag som bygger dessa telerobotik spel som styr kamerarobotar över hela världen.
Tex:
https://www.vbr-playground.com/
https://www.isotopium.com/
Jag tror Elon Must kan ha rätt.
Om man kombinerar vanliga dataspel med telerobotik spel
kommer ungdomar att försöka lära sig allt om hur robotarna fungerar
för att vinna turneringar med de riktiga robotarna.
Vad tror ni?
Skulle detta kunna vara ett sätt att få ungdomar att själva vilja lära sig teknologi med allt vad det innebär?
Eller hur ska man lösa kompetensbristen ?
Hur ska man få ungdomar intresserade av studier och skola ?
M.Sc. Magnus
---------------------------------------
Hej.
Jag har ett förslag på hur man kanske kan lösa kompetensbristen.
---------------------------------------
Förslag.
Elon Musk har sagt att om man kunde få elever att studera lika ihärdigt som när de spelar dataspel, skulle vi inte ha någon kompetensbrist.
Så varför inte blanda dataspel med verkligheten.
Vi vet alla att racerförare tex Formel-1 förare och RC modell förare/byggare, är extremt kunniga på sina fordon, för att kunna vinna tävlingar.
Så varför inte bygga tre FPS(first person shooter) spel-världar.
1. Den första är en vanlig virtuell spelvärld, där man spelar med virtuella robotar, som är kopior av de spelrobotar som finns i de andra två spelvärldarna.
Denna första värld är till för att alla ska kunna spela när de vill.
Här har man turneringar, där de bästa får tillgång till andra och tredje spelvärlden.
2. Denna andra spelvärld består av ett antal arenor med tex 20 telerobotik robotar dvs trådlösa kamera-utrustade robotar.utrustade med paintball och laser tag vapen med laser sikte odyl.
För att kunna vinna i denna spelvärld måste spelarna kunna allt om hur robotarna fungerar, precis som förare i Formel-1.
Jag har byggt sådana telerobotik system och robotar sedan 2005 och är nu bla finansierad av Visionsfonden i Ängelholm för att dema dessa system.
https://www.engelholm.se/nyhetsarkiv/ny ... onden.html
De som vinner i turneringar här får en licens att spela i den tredje värden, där företag är sponsorer för robotar och spelare.
3. Denna tredje spelvärld ska vara en arena med de absolut bästa Formel-1 telerobotik robotar, precis som Formel-1 bilar, med den absolut senaste teknologin.
High tech företag bygger robotar och finansierar robotar och spelare, precis som i Formel-1.
För att spela på denna högsta nivå måste spelarna kunna allt om spelrobotarna,
för att kunna vinna turneringar och för att kunna hjälpa ingenjörerna utveckla spelrobotarna, precis som i Formel-1.
Med detta dataspel-koncept kommer ungdomar, som spelar dessa dataspel,
att diskutera hur robotarna fungerar, för att kunna vinna i de riktiga turneringarna i spel 2 och 3,
och då lära sig mer om matematik, fysik, programmering, teknologi osv
Vi kommer att få betydligt fler duktiga ingenjörer i framtiden, med detta spelkoncept.
Militären har haft fjärrstyrda drönare, flygplan och robotar i många år.
Det finns nu några civila företag som bygger dessa telerobotik spel som styr kamerarobotar över hela världen.
Tex:
https://www.vbr-playground.com/
https://www.isotopium.com/
Jag tror Elon Must kan ha rätt.
Om man kombinerar vanliga dataspel med telerobotik spel
kommer ungdomar att försöka lära sig allt om hur robotarna fungerar
för att vinna turneringar med de riktiga robotarna.
Vad tror ni?
Skulle detta kunna vara ett sätt att få ungdomar att själva vilja lära sig teknologi med allt vad det innebär?
Eller hur ska man lösa kompetensbristen ?
Hur ska man få ungdomar intresserade av studier och skola ?
M.Sc. Magnus
---------------------------------------