Nybörjarfelsökning kretskort

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Nybörjarfelsökning kretskort

Inlägg av Danny »

:) :tumupp:
JoniX
Inlägg: 22
Blev medlem: 7 oktober 2007, 18:49:33
Ort: Söderhamn

Re: Nybörjarfelsökning kretskort

Inlägg av JoniX »

Kolla kondingar har jag lärt mig att inspektera om tippen svällt, men just den där visste jag inte ens att det var en kondensator.

Hur är det med mätning av komponenter, har någonstans i bakhuvudet att de måste tas loss för att kunna mätas? Gäller det alla komponenter?
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3526
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Nybörjarfelsökning kretskort

Inlägg av breflabb »

Vill man ha opåverkade mätresulat ( o det vill man ) så skall man
lossa komponenten fån kretsen. Sedan finns det som jag kallar det "snabb" felsökning
som går ut på att man snabbt letar efter kortslutning på dioder transistorer likriktare mm
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Nybörjarfelsökning kretskort

Inlägg av Mindmapper »

Glenn skrev: 16 december 2023, 20:01:18 När det gäller vitvaror så brukar det bästa vara att fråga här och vänta tills Danny har en gissning på vad felet är, vilket stämmer i typ 95% av fallen :)

Rent allmänt så är väl felsökning mest baserat på erfarenhet, men kondingar är alltid misstänkta.. De flesta av oss gör just kvalificerade gissningar och baserat på dessa kanske man mäter och byter delar.
Jag skulle vilja tillägga att det finns gissningar av olika dignitet. Gissningar tagna helt ur luften, vanliga gissningar, kvalificerade gissningar, mycket kvalificerade gissningar och så längst upp i kedjan, Dannys gissningar, som i princip innebär att det är så det är. Det är i princip inga gissningar utan "by experience". Sedan beror det naturligtvis på hur komplett underlag han har att basera erfarenheten på. Säger man att man har en frys som är tyst så är indata inte för upplysande oavsett vad mottagaren heter. Då kan det vara allt från ett stort strömavbrott som släkt grannskapet till att kompressorn gått sönder.
Skriv svar