Mätsladdar/prober

van
Inlägg: 33
Blev medlem: 20 april 2023, 19:28:59

Mätsladdar/prober

Inlägg av van »

Söker rekommendationer på en mätsladdar till multimetern, små fina spetsar som lämpar sig för smd. Samt mjuka fina sladdar. Inte i behov av hög säkerhet utan endast för elektronik. Även mindre krokodilkablar av okej kvalitet är jag ute efter.
Har ni några rekommendationer?
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Mätsladdar/prober

Inlägg av H.O »

Pomona 6342 kanske?
Wihelm
Inlägg: 600
Blev medlem: 18 juni 2019, 17:30:19
Ort: Nybro

Re: Mätsladdar/prober

Inlägg av Wihelm »

van
Inlägg: 33
Blev medlem: 20 april 2023, 19:28:59

Re: Mätsladdar/prober

Inlägg av van »

Har kollat på probemaster, synd att dom inte har "left angled banan plug" utan enbart "right angled" 😁
Promona såg riktigt bra ut, ska kolla om jag hittar nå bra ställe som säljer dom.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mätsladdar/prober

Inlägg av TomasL »

Vänd på pluggen så blir det "Left"
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Mätsladdar/prober

Inlägg av LaRdA »

Kolla på PCBite, väldigt fint system!
https://sensepeek.com/
van
Inlägg: 33
Blev medlem: 20 april 2023, 19:28:59

Re: Mätsladdar/prober

Inlägg av van »

Jag beställde dessa som test;
https://a.aliexpress.com/_EwXXxXX
Helt okej, mjuk kabel och perfekt spets. Kan rekommendera dessa.
Kom även över ett par Fluke TL910.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Mätsladdar/prober

Inlägg av MiaM »

Två sidospår:
1:
Vill varmt++ rekommendera EN mätslaadd med probe och EN med krokodil till multimeter.

Visst, två probear är bra för den som likt professor Balthazar funderar, funderar, funderar och sen kommer fram till att ett par specifika mätningar ska göras, och sen ska det funderas, funderas och funderas igen. Men om man likt mig ofta mäter spänningsnivåer relativt signaljord på ett antal olika punkter (eller vid nätspänning relativt skyddsjord) så är det smidigare med krokodil på ena polen. De få gånger jag t.ex. ohmmäter ett ytmonterat motstånd så går det bra att sätta krokodilen på t.ex. en smal skruvmejsel eller liknande och använda den som probe.

För t.ex. klassikern att mäta spänningsfall över motstånd, t.ex. för att justera tomgångsström i ljudslutsteg, så vill man väl ändå ha den där typen av klämmor som krokas fast, likt en virknål, så varken krokodil eller prob med vass spets duger.

===========
2:
Det verkar som att kvaliteten på de sämre grejerna sjönk markant nån gång under modern tid. Visst hade de billigaste multimetrarna förr medföljande prober som inte var så sugna att ge god kontakt, men det verkar som att de billigaste grejerna är sämre idag.

Det jag ungefär vill komma till är att om du hittar gamla prober i nån bra-att-ha-låda eller på nån auktion/loppis eller liknande så är det hygglig chans att de iaf är helt okej även om de kanske inte är superbra.

===========
Och en varning angående krokodilkablar är att de klassiska paketen med typ 10 kablar i fem olika färger ofta har väldigt tunna ledare. Kortsluter man 12V bilbatteri (eller snarare försöker driva en fastkärvad fönsterhissmotor) så brinner kabeln av så snabbt att det knappt går att se att den är skadad. Lite missfärgning på nån liten fläck nära en av krokodilerna, ingen rök, ingen lukt osv...
Skriv svar