Linhai 4x4 ATV

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 268
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Linhai 4x4 ATV

Inlägg av kilimanjaro »

Hej forumet, nån mer än jag som mekar ATV eller som ändå kan bistå med några tolkningar av bifogade bilder? Jag ber om ursäkt om att det handlar om ett motorproblem men jag är ganska säker på att det är elektronikstrul.
Det här handlar om en äldre kinesisk ATV (fyrhjuling) som bara strular. Har nu äntligen fått fatt i delar av en servicmanual med ett elschema på denna mycket udda maskin som bara byggdes under ett år med förgasare 2008 för att det tydligen bara var problem med den konstruktionen.

Problemet är att den alltid i min ägo varit svårstartad och numera även stänger ner helt och hållet efter bara nån minut på tomgång.

Har kommit så långt att jag tror felet finns i den krets som utgör nån form av temperaturövervakning. Det är kretsen för bakre cylinder som först börja blinka och sen snabbt övergår till fast sken och då stoppas motorn. Framgår inte riktigt vad sorts givare det är men dom mäter vid rumstemperatur uppe på arbetsbänken omkring 3-4 ohm och när jag jämför de båda vid samma temp är skillnaden omkring 1 ohm dem emellan.

Även om jag kör motorn utan att de båda givarna på plats i ljuddämparna men anslutna händer samma avstängning.

Jag förstår inte bruksanvisningen som visas i nästa bild men hoppas att nån här kan tolka den och bistå med goda råd om hur kineserna tänkte för att göra testet.

Tack på förhand // Karl B.
tempImagev21onI.gif
tempImageOPujur.gif
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Linhai 4x4 ATV

Inlägg av danei »

Min far hade en kinesisk fyrhjuling med förgasare som var svårstartad och gick dåligt på tomgång. Det var insugsröret i gummi som murknat sönder så att den tog tjuvluft.

Men sådant kanske du redan har uteslutit.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2329
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Linhai 4x4 ATV

Inlägg av nifelheim »

Temperatur givarna är av typen "termoelement" du ska mäta spänningen , inte motståndet.
Termoelement är en typ av temperaturgivare bestående av två från varandra isolerade metalltrådar av olika material. I ena änden, mätpunkten (ofta benämnt "varma lödstället"), är de två trådarna sammanfogade så att de har elektrisk kontakt med varandra. I andra änden är de anslutna till ett mätinstrument för elektrisk spänning.

Då en metalltråd passerar genom en temperaturskillnad uppstår en termoelektrisk spänning (Seebeck-spänning) över den, dess varma och kalla ände kommer då att få olika elektrisk potential beroende på temperaturskillnaden men delvis också på de absoluta temperaturerna i de båda ändarna. Olika material ger olika spänningar. Genom att välja två trådar av olika material och sammanfoga dem i mätpunkten (de får alltså samma potential där) uppstår alltså en potentialskillnad mellan de båda ändarna, vilken är mätbar med mätinstrumentet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Termoelement

Om det skiljer mer än 7mV mellan de båda termoelementen ska motorn stoppa, dvs den tror att en cylinder går dåligt.
Koppla förbi så du får ström till tänd-enheten hela tiden och testa om den går bra då.
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 268
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Linhai 4x4 ATV

Inlägg av kilimanjaro »

Jamen tack nu kom jag upp på banan igen och förstår kopplingen. Inte ofta jag haft att göra med termoelement men drar mig till minnes att jag har nåt sånt i en rökgastermometer i den gamla vedpannan. Nu blir det lättare att fortsätta felsöka ATV:n, pån igen !
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 268
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Linhai 4x4 ATV

Inlägg av kilimanjaro »

Öppnar den här tråden igen eftersom jag har fått fatt i nya termoelement vilka dessvärre naturligtvis inte har samma kontakter för anslutning till skyddskretsen.
Så ny fråga: Nån som kan tipsa om var det går att få fatt i liknade kontakter som på bifogad bild?

Tack så länge // Karl B.
tempImageMOEjjW.gif
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Akai
Inlägg: 1362
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Linhai 4x4 ATV

Inlägg av Akai »

Vad är vitsen med en temperatursensor på cylindrarna? Är motorn vattenkyld? Känns som en udda lösning.

Kan du inte ta kontakterna från de gamla givarna och löda dit på de nya?

Alternativt byta kontaktdon på både givarna och kabilhärvan. Biltema har liknande vattentäta fordons kontakter.
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 268
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Linhai 4x4 ATV

Inlägg av kilimanjaro »

Akai: den här sortens kontakter sitter på flera ställen omkring den enheten och även på flera andra ställen i maskinen. Precis som du säger är det en konstig konstruktion men eftersom det sannolikt endast är en av givarna som fallerar vill jag inte bygga om så mycket. Men visst det är enkelt att klippa kablarna och löda dit de nya elementen men det är ännu inte första prio.

När det gäller funktionen har jag inte lyckats hitta någon som helst information och eftersom just denna konstruktion med förgasare fanns bara på den här misslyckade modellen 2008. För senare blev det EFI på samma 520 cc motor och därför har jag inte heller lyckats hitta någon tekniker som kan ge råd utan jag har klurat så gott jag kan om hur det fungerar.

Mina gissningar:
Den tvåcylindriga V-motorn som matas av en förgasare via ett yformat (o-linjärt grenrör med olika längd mellan förgasare och insug på respektive cylinder) och nåt i den lösningen gör att den bakre cylindern vid varje kallstart blir nersurad och tänder aldrig medans den främre snällt tickar igång. Då kommer den bakre att fortsätta suga i sig bränsle som aldrig förbränns vilket kommer att hamna i rör och ljuddämpare och en ljuddämpare full med bensin är inte så behagligt att grensla eftersom maskinen går att köra med bara en cylinder fungerande.

Den här ovanliga skyddskretsen stänger av tändningen om det blir för stor temperaturskillnad mellan ljuddämparna och förhindrar iaf en brand/bombkrevad om nu den bakre skulle tända till. Alarmlamporna på displayen visar vilken cylinder (tändstift) som måste åtgärdas för allmänhet startar eländet efter rengöring och torkning av stiftet eller nytt stift

Det här är min gissning för det finns absolut inget om det i den manual (eller på nätet) som finns att se men jag kan inte komma på nå annan funktion och det gör också att jag vill behålla alltihop utan alltför stora ändringar.

Ska tjuvkoppla det hela genom att kortsluta utgången av skyddskretsen vilket ger ström hela tiden till tändmodulen men bara för ett test för jag vill inte ha den lösningen permanent beroende på ovanstående resonemang. Men först måste jag fördjupa mig i hur termoelementen fungerar för det är inget jag har bra koll på.
Skriv svar