JBC-djungeln

bos
Inlägg: 2275
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

JBC-djungeln

Inlägg av bos »

Min huvudarbetsstation sen kanske fem år tillbaka är en Atten 8502 (varmluft + kolv i kombination) som fungerar alldeles utmärkt fortfarande, men den har sina begränsningar (krångligt att byta munstycke vid pågående hetluftjobb, t.ex) så jag har börjat kolla på lite nyare saker. Folk har rekommenderat JBC och det verkar vara bra grejer, men det är bannemig en djungel för att hitta vad jag behöver till jobbet. Etronix skriver såhär på sin hemsida:
Modulärt system

JBC är ett modulbaserat system som låter dig kombinera moduler för att bygga din kompletta, personliga lödstation. Välj olika styrenheter, avlödningsmoduler, verktyg och spets i nästan oändliga kombinationer. Det finns även färdiga paketlösningar i en mängd olika varianter.

Det enorma utbudet av lödspetsar, lödspetsar och munstycken kompletterar sortimentet.
Och det där är lite av mitt problem, för jag kan inte "plocka det jag vill ha", för jag vet inte exakt vad jag vill ha. Det verkar inte finnas kombistationer, och att köpa två stationer för 25k styck är lite i överkant både prismässigt och platsmässigt. Spetsar verkar det finnas gott om, vilket är bra, men priserna på dessa är sinnessjuka. Utbudet hos JBC är med andra ord lite för stort.

Hetluft använder jag inte dagligen så där kanske jag kan kompromissa genom att bara köpa en lödstation, men vilken? Eller, vilka moduler? Jag löder och reparerar mycket, både THT och SMD (och BGA, men där har jag en helt separat maskin). Det kan därför inte vara en station specifikt avsedd för SMD eller THT, jag behöver båda. Jag mikroskoplöder 0.1mm-kablar och ibland grova 2mm. Stationen - eller spetsarna - måste klara hela spektrat.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33837
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: JBC-djungeln

Inlägg av Glenn »

Är det någonting som kännetecknar JBC är det ju att det är DYRT.

Allt är dyrt, stationerna är dyra nya, spetsar äre dyra, reservdelar är dyra, förbrukningsdelar är dyra.

JBC är inriktat på företag som inte bryr sej om kostnaden.


Nu låter jag negativ, men jag äger flera JBC-stationer och det är onekligen bra grejer, älskar speciellt min varmluftstation som är så mycket trevligare än den kinesiska jag hade innan, men som sagt, allt är dyrt..
nifelheim
Den första
Inlägg: 2329
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: JBC-djungeln

Inlägg av nifelheim »

Du ska inte byta ut, du ska komplettera :-)

Precis som sport fotografen med tre kameror runt halsen, smidigare och snabbare än att byta objektiv som en amatör.

Jag har tre olika varmlufts källor lätt åtkomliga vid labb bänken, (med olika kapacitet)

Vad funkar sämst med den du har?
I det området ska du ju söka.
Finns ju ingen annan som vet exakt hur dina förutsättningar ser ut :humm:
bos
Inlägg: 2275
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: JBC-djungeln

Inlägg av bos »

@Glenn: Jag driver ett företag som reparerar saker på heltid, så kostnad är egentligen det minsta bekymret, men jag är inte sugen på att gambla femsiffrigt om prylarna blir stående bara för att de inte klarar av det vi jobbar med (vilket är allt från klockradio till vindkraftverk).

Det bästa vore kanske, insåg jag nu, att leta upp en ÅF och åka dit och testa olika konstellationer.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: JBC-djungeln

Inlägg av anders_bzn »

Jag köpte ju en JBC station som kunde ta fyra verktyg, men jag köpte bara två verktyg till. Den vanliga T245 pennan och avlödningssugen DR560-A. Sen har jag kompletterat med pincett och lilla pennan T210.

Det är ju det som är det fina. Man behöver inte köpa allt på en gång. Jag har fortfarande inte någon seriös varmluft eftersom jag mest reparerar gammalt. En JBC är overkill för hobbybruk, men men...

Har du erfarent av att handla av Etronix? Vad tycker du?
paselfc
Inlägg: 84
Blev medlem: 11 mars 2012, 01:45:24

Re: JBC-djungeln

Inlägg av paselfc »

Jag har använt JBC i 13 år o kommer aldrig byta mot annat märke. Visst dyrt men riktiga grejer med hyfsat kvalité.
Har allt JBC utrustning både på jobbet och hemma.
Nano rework tweezer T210 245 varmluft mm...

Visst det är ren jungel med JBC sortiment men man kan helt enkelt välja vad man vill.

Det som du söker, bos , jag kan föreslå dig en Compact Station med T210 och sen köpa en separat T245 så du har möjlighet att löda även grus samt 0 1mm kablar med 210an samt grövre kablar o THT med 245an.

Du kan skicka meddelande till mig så kan jag förklara lite mer kring JBC återförsäljare i Sverige. Har handlat från alla( Matronic, Etronix,OEM)
Skriv svar