Motståndsoptimerare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bearing

Motståndsoptimerare

Inlägg av bearing »

Skulle behöva en "motståndsoptimerare". Ett program där jag kan skriva in en kvot/decimaltal och programmet räknar ut bästa möjliga kombination ur R12-serien (Heter det så?). Ska använda det till spänningsdelare och återkopplingsmotstånd till OP.

Känner ni till något bra sådant program? (Helst freeware.)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Är det så väldigt noga med förstärknigen måste Du ändå ha precisionsmotstånd och de finns i andra serier med mycket tätare stegning mellan värdena. Det är dessutom fler saker att ta hänsyn till än förhållandet mellan motstånden, det måste vara rimliga värden med tanke på vad Du skall göra.
bearing

Inlägg av bearing »

Det har du rätt i. Tror ändå jag kan ha nytta av det. Skulle vara enkelt att bara knappa in en siffra eller två (t.ex. även ett intervall på vad summan av motstånden ska vara) och få fram vad man ska plocka ur motståndslådan när man labbar.
bearing

Inlägg av bearing »

Hittade ett program till slut. Resistor Selector 2.3 heter det.

Man väljer först mellan en stor mängd olika kopplingsfall. Sedan går man vidare och knappar in önskade parametrar samt väljer en resistorserie (E6 - E96). Programmet beräknar sedan (eller antagligen testar tills det når) kombinationen som ger värdet närmast det önskade. (Beräkningen (testningen) tar flera minuter på min 1,5 GHz:are.)

Bild

(Jag hade nog behövt testa mycket för att välja just kombination på bilden)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Oj, vilket våldsamt exempel... Det där 82k-motståndet lär Du int hitta i första taget... 1.2kW och 10kV brukar inte ens Elfa lagerföra.
bearing

Inlägg av bearing »

Oj! menade att det skulle vara mV. Kanske skulle skrivit det...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Orsaken till att beräkningen tog tid:

"Unregistered RSel is fully functional but delayed (in most cases) at least 1 minute when Go -button is pressed."

:)

Trevligt program! Finns för nedladdning här bland annat.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Var bara tvungen att slänga ihop ett eget program för det. Ställde in att den skulle ta motstånd från E12-serien från 1k till 1M. Här kommer en lista med förslag på motståndsval för olika kvoter:

R1 / R2
(R1 + R2) / R1
Senast redigerad av cykze 2 maj 2006, 20:57:23, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Nee, nån användning av listen ska man väl ha? =)
bearing

Inlägg av bearing »

Cykze, den listan är användbar endast om du gör en inverterande förstärkarkoppling med en OP. Förstärkningen blir då -1/K där K=R1/R2 om R2 är återkopplingmotståndet. (Det är alltså K som står i din tabell.)

Mer användbart tror jag är spänningsdelaren, vilken också används vid återkoppling för icke inverterande förstärkarkopplingar. Förstärkningen för den är 1/K där K=R1/(R1+R2) om R2 är återkopplingmotståndet.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Jaha, det var så du menade. Det var ett tag sedan jag höll på med OP:ar. :)

Gjorde en ny lista för icke-inverterade OP-förstäkare. Se mitt inlägg ovan.
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Nämen, fler med samma ide som jag :).

Jag koncentrerade mig på paralellkoppling och seriekoppling. På så sätt blir man oberoende av vilken krets det skall användas i. Säg att du t.ex. vill ha 94k prick. Då märker ju kretsen ingen skillnad på ett specialbeställt 94k motstånd eller två 47k i serie.

skapade två listor

e6=[1 1.5 2.2 3.3 4.7 6.8]
serie = [0.01*e6 0.1*e6 e6 10*e6 100*e6] //e6 mellan 0.01 ohm till 680 ohm

Sen testade jag med brute force alla kombinationer av två motstånd i serie listan antingen som seriekopplade eller som paralellkopplade.

Vill jag ha 32.456Kohm ber jag programet söka efter 3.2456 och lägger på fyra nollor på bägge motstånden i svaret.

Kom fram till att man mha. två motstånd i E6 serien kan få fram samtliga motståndsvärden med nogrannhet av c:a 3%. Använde man e12 kommer man ner under 1%. Alltså kan man säga att e6 duger gott till 5% motstånd. Vill man ner till 1% bör man skaffa e12 om man vill kunna få helt godtyckliga värden med endast två motstånd.

Skulle tro att e6 också klarar 1% om man tillåter t.ex. 3 motstånd ihopkopplade på nåt sätt. Men då börjar ju komponenterna dra iväg. Känns bättre att använda e12 då.

Anledningen till att jag började påta med detta var att jag skulle göra ett sallen key hög Q bandpass filter. Min filtergenerator ville ha värden som t.ex 96.345Kohm och Q värdet är väldigt känsligt för värdet på motståndet så jag kunde inte bara avrunda till närmaste e12 värde.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Det kan man ju ha nytta av också. La upp min lista över motstånd i E12-serien mellan 10 ohm - 10 Mohm. :)

edit: Fel i listan, tog bort den så länge
Senast redigerad av cykze 2 maj 2006, 20:58:47, redigerad totalt 1 gång.
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Det räcker ju att göra en lista mellan säg 1 och 10, sen är det ju bara att lägga på nollor för vad man vill ha.
Din lista upprepar sig ju, 5 ohm är 10 paralellt med 10, 50 ohm är 100 paralellt med 100 osv. det enda som ändras är mängden nollor. Så ta bara med mellan 10 ohm och 100 ohm. Annars är den där listan bra att ha, borde man skriva ut och hänga upp över arbetsbänken :)
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Nu har jag funderat klart. :)

Men gör man så som du skriver så missar man väl alla möjliga seriekombinationer, eller?
Skriv svar